Hop til indhold

projekt katte-voliere


nova_2010

Recommended Posts

Kære alle.

 

Jeg skal i gang med at bygge en katte-voliere til lille Nova, som nu hermed får mere end ½-delen af haven. Volieren bliver ca 3m x 2m x 2,5m med en indbygget hule/læ/skyggested. Inde i den kommer min terasse/ hyggested samtidig til at være så vi kan være i haven samtidig. Det skal lige siges at min have ikke er særlig stor, da jeg bor på kollegie og derfor laver jeg den så vi begge kan være derinde

 

Der vil blive lavet nogle hylder hun kan sidde på, legetøj hængende ned fra loftet, krukker med kattevenlige planter osv osv.

 

Her kommer så spørgsmålet:

Hvor købet jeg billig tråd, lægter, beslag osv.?

Er der nogen der kender nogen som sælger noget?

Godt råd?

Tips og tricks?

 

Hilsen Nova og hendes mor som glæder sig til det står færdigt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også en voliere til mine katte. Materialerne til min løbegård på ca 20 m2 købte jeg hos jem & fix, de havde på dette tidspunkt ruller af fintmasket net på 1x20 m til 200 kr pr rulle, og trykimpræneret træ også til billige penge, ligeledes beslag var billige især når man køber en hel kasse ad gangen. Løbegården kom til at koste ca 3000 kr, da de første ca 4 m2 blev overdækket med trapez plader.

Hvis du evt. kender en der har en pistol til klamper + en kompressor, så er I godt i vej hvis I kan låne den, det tager nemlig kun den ½ tid at få nette sat fast.

Held og lykke med opførslen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke midlerne til at kunne købt materialer for omkring de 3000kr - min voliere bliver kun 6m2, men jeg kunne godt tænkte mig at vide om det er helt forfærdentligt at købe hønsenet med plastikbelægning? (skyd mig ikke ned - ved folk er generelt meget skeptiske overfor det) - volieren skal kun holde max 4år og jeg er parat til at skifte nettet ud når det bliver slidt, går i stykke, lappe osv.. hvis den skulle holde i mange mange år ville jeg nok købe volierenet (men på en SU kan det ikke lade sig gøre, og det er en dyr investering for 4 år hvor jeg skal flytte fra kollegiet) Jeres tanker og råd om dette ville være dejligt.. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

sålænge hun ikke kan kradse det i stykker, er det fint med mig :)

 

jeg antager ikke at hun kan kradse hønsenet i stykke, særligt ikke da det har en ekstra forstærkning af plastik. Jeg er selvfølgelig obs på at når/hvis hun klatrer i det vil det blive slidt med tiden og evt knække nogle steder - men ved brug af hønsenet som ikke er så dyrt vil jeg have råd til at skifte en bane ud i ny og næ. Nogle har skræk historier om at katten har gnavet sig ud af det i løbet af ingen tid - men der er jo skrækhistorier om alt..

Link til kommentar
Del på andre sites

min skal der også kun være 3 sider i og en låge... Jeg kan i hvert fald ikke få råd til volieretråd - ikke hvis den skal stå færdig inden for den nærmeste fremtid.. :D jeg har lavet rigtig meget research... og har læst om en del der har brugt hønsetråd, hvor det har holdt i rigtig mange år, men self. også noget hvor katten har gnavet sig igennem det på under en dag.. Hvor købte du det der voliere tråd henne henriette? - evt et link? bare fordi så kunne jeg evt. spare op til det..men så kan den vist først laves til foråret, frem for i denne måned..

Link til kommentar
Del på andre sites

Du får ikke meget ud af løbegården i vinter halvåret...

Hvis du laver det som os, i led, kan du tage det med når du flytter, det gjorde vi :)

 

Ja, jeg overvejer også at lave det i led, men det er ikke så meget mig der står for det, men et familiemedlem, jeg skal bare betale.. hvis jeg ikke får meget ud af det i vinterhalvåret er det måske smartere at spare op til det der voliere-net (jeg skulle mene at 25 meter skulle være nok til en løbegård på 3m x 2m x 2,50m?)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hønsenet er for stort efter min mening, med eller uden plasticbelægning. Trådnet med plasticbelægning, er også en hel del dyrere end alm galvaniceret trådnet. Med de få m2 din voliere skal være på, vil det ikke være nær så dyrt at lave som mine ca 20 m2, jeg vil tro at det kan gøres for under 1000 kr med træ, net og div. beslag + klamper til at sømme nettet fast i.

Grunden til at jeg valgte det fine net er at jeg ikke vil have andre dyr ind, såsom fugle og mus, da disse ville komme ind i huset via kattene. Desuden gravede jeg nettet ca ½ m ned i jorden, også for at holde uvelkomne dyr udefra væk. Dog graver mus sig under alligevel, idet jeg ofte ser døde spidsmus på gulvet i stuen indimellem, men det tager jeg som en oplevelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du får ikke meget ud af løbegården i vinter halvåret...

Hvis du laver det som os, i led, kan du tage det med når du flytter, det gjorde vi :)

 

Tja...det med ikke at benytte løbegården i vinterhavlåret, det passer ikke rigtigt for mine katte, for de benytter nemlig løbegården hele året. Og selv i den vinter vi havde i starten af i år, der sad alle kattene ude tidligt om morgenen.

Min løbegård står ca 1.25 m fra selve huset, og kattene har adgang til den via en tunnel i vandfast krydsfiner, jeg har sat en 3 delt klap med magnet i hver ende af tunellen, det holder kulden ude om vinteren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hønsenet er for stort efter min mening, med eller uden plasticbelægning. Trådnet med plasticbelægning, er også en hel del dyrere end alm galvaniceret trådnet. Med de få m2 din voliere skal være på, vil det ikke være nær så dyrt at lave som mine ca 20 m2, jeg vil tro at det kan gøres for under 1000 kr med træ, net og div. beslag + klamper til at sømme nettet fast i.

Grunden til at jeg valgte det fine net er at jeg ikke vil have andre dyr ind, såsom fugle og mus, da disse ville komme ind i huset via kattene. Desuden gravede jeg nettet ca ½ m ned i jorden, også for at holde uvelkomne dyr udefra væk. Dog graver mus sig under alligevel, idet jeg ofte ser døde spidsmus på gulvet i stuen indimellem, men det tager jeg som en oplevelse.

 

Måske er det mig der er dum.. ;) men sådan som jeg forstår det er det ikke volierenet du har brugt ? hvis det ikke er, ville du være sød at sende et link med et eksempel på det du har brugt, eller noget lignende? Det er rigtig smart det med den tunel, det kan jeg bare ik da den eneste vej jeg har ud i haven er en glasdør og tror ikke mit kollegies viceværter bliver glade hvis jeg sætter den igennem murværket :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej dum er du så absolut ikke, men joh det er volierenet jeg har brugt, maskerne er 4 x 5 mm store. Med hensyn til link, så har jeg ikke muligheden for at sende et sådant, da der ikke pt er tilbud på volierenet på jem og fix, men prøv at høre dem ad om de ved om de får det på tilbud, eller også harald nyborg kan også have det. Ja min tunnel går fra et vindue som jeg har pillet ud, da jeg nemlig har gammeldags vinduer dvs et vindue har 6 stk glas.

 

Nej det bliver nok en dyr tunnel hvis du skal til at pille en rude ud i din havedør, med mindre den er 2 delt, med en mindre rude forneden, hvis dette er tilfældet, kan du med fordel måle en vandfast krydsfinerplade ud i hele rudens størrelse, og tage ruden ud og sætte pladen ind i stedet for. I pladen kan du så lave det hul som der skal bruges til en kattelem, dette er bedst at gøre inden du sætter pladen i.

 

Jeg håber at denne ide kan hjælpe dig lidt ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nylollik - skrev ikke at løbegården ikke vil blive brugt i vinterhalvåret, kun at den ikke vil blive brugt meget.

Jeg synes det er bedre at spare lidt op og så bygge en i bedre matriale efter vinter, der plejer tingene også at komme på tilbud.

 

Tror ikke det er smart at begynde og pille vinduer ud af et kollegie værelse... I hvert fald ikke uden tilladelse. Husk på du selv skal lave det hele om igen når du skal flytte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej dum er du så absolut ikke, men joh det er volierenet jeg har brugt, maskerne er 4 x 5 mm store. Med hensyn til link, så har jeg ikke muligheden for at sende et sådant, da der ikke pt er tilbud på volierenet på jem og fix, men prøv at høre dem ad om de ved om de får det på tilbud, eller også harald nyborg kan også have det. Ja min tunnel går fra et vindue som jeg har pillet ud, da jeg nemlig har gammeldags vinduer dvs et vindue har 6 stk glas.

 

Nej det bliver nok en dyr tunnel hvis du skal til at pille en rude ud i din havedør, med mindre den er 2 delt, med en mindre rude forneden, hvis dette er tilfældet, kan du med fordel måle en vandfast krydsfinerplade ud i hele rudens størrelse, og tage ruden ud og sætte pladen ind i stedet for. I pladen kan du så lave det hul som der skal bruges til en kattelem, dette er bedst at gøre inden du sætter pladen i.

 

Jeg håber at denne ide kan hjælpe dig lidt ?

 

Ja, det er en fantastisk ide, desværre bare ikke en mulig løsning til mig, jeg har kun et "vindue" lejligheden og der er en fransk dør, hvor kun den ene side kan åbnes. også lige et mega forfængeligt og tøset spørgsmål: nova og jeg skal jo dele den her gård, så hvis jeg sider inde i en gård der er med voliernet(net generelt) bliver man så brun med striber i ? ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nylollik - skrev ikke at løbegården ikke vil blive brugt i vinterhalvåret, kun at den ikke vil blive brugt meget.

Jeg synes det er bedre at spare lidt op og så bygge en i bedre matriale efter vinter, der plejer tingene også at komme på tilbud.

 

Tror ikke det er smart at begynde og pille vinduer ud af et kollegie værelse... I hvert fald ikke uden tilladelse. Husk på du selv skal lave det hele om igen når du skal flytte.

 

ja, jeg tror også konklusionen er blevet at jeg venter til efter jul (måske der kommer lidt julegave-penge ind fra familien jo?) er der en speciel grund til at det kommer på tilbud efter jul?

Link til kommentar
Del på andre sites

Novas mor....undskyld....men nu må jeg altså grine.....nej du bliver ikke brun med striber i, for solen flytter sig jo hele tiden, så det ses altså ikke at du sidder under et net.

Jeg sidder tit ude i løbegården med mine katte, jeg er jævn brun, må lige indskyde at jeg ikke er soldyrker, men bliver brun når jeg arbejder i haven.

Men for at komme tilbage til din løbegård, så KAN du jo bygge den så Nova og du går ud af Jeres franske altan dør, så er der jo ikke noget problem med at skulle pille noget vindue ud, så sparer du jo net, men kan bruge huset som den ene væg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...