Hop til indhold

Killing uden vaccine.O


Fuffer

Recommended Posts

Hej!

 

Jeg er så heldig, at jeg langt om længe har fået lov til at anskaffe mig en sød, lille kat. Jeg har kig på en killing, som snart er ved at være de 12 uger. Det er den faktisk her om godt og vel tre uger. Problemet ligger i, at den ingen vacciner har fået - kun ormekur. Så jeg vil høre jer, hvad ulemperne er ved det? Om det er en dårlig idé at anskaffe sig en killing på 12 uger, som ingen vacciner har fået endnu? :-)

 

På forhånd tak for hjælpen!

 

Ps. Killingerne går i en boks uden i stalden. Altså, de render ikke frit, men som sagt i en boks. Ejerens datter er ude og snakke med dem hver dag, og moderen er en rigtig kælen huskat. Jeg tænker... Vil det ikke betyde noget for dens adfærd, at den stort set kun har været i en stald? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Min killing havde heller ingen vaccine fået :) det er intet problem, bare du får gjort det når du får den :P

 

 

Og det med stalden ser jeg ikke som et problem min killing har jo også stort set kun været i en lejelighed ;-)

 

Hvad koster de tre første vacciner? Ved du det? :-) Bare så jeg ved, hvad det vil koste, og hvor mange penge jeg skal ligge til side.

 

Nu tænker jeg også mere på det med stalden, fordi der er forskel på en staldboks og en lejlighed. I en lejlighed kan katten selv opsøge kontakt til mennesker og har muligheden for at være social, i det der altid er mennesker omkring den - udover når der er arbejde og skole selvfølgelig. I en stald har katten kun sig selv og de andre katte. Den har kun tilgang til mennesker, når ejerne vælger at opsøge kattene ved at komme ud i boksen til dem.

Derfor tænker jeg, om det kan betyde noget for dens adfærd - eller om det er ligemeget? Jeg har jo tænkt mig at tage mig godt af den, når den kommer herhjem. :-) Ingen tvivl om at den vil få godt med kærlighed og opmærksomhed herhjemme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Når du får killingen skal du sørge for den får en vaccine, derefter skal den ind igen en måned senere, og så først igen året efter. Priserne på vaccinerne er meget forskellige, grundet du også skal betale for konsultation, som er forskellig fra dyrlæge til dyrlæge.

 

Ønsker du killingen som indekat, kan jeg ikke anbefale dig at få en staldkat, da den formentlig ikke er renlig...

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal regne med at bruge sådan ca. 2000-3000 kr. ved dyrlægen efter anskaffelse af en killing. Dette beløb inkluderer vaccine x 2, chipning el. øremærkning, sundhedstjek, sterilisering/kasterering og ormekur. De fleste dyrlæger har nogle "pakker" hvor du sparer lidt på at betale det samlet. Ring og hør hos nogle dyrlæger hvad de tager for det.

 

Ang. adfærd vil jeg tro de så ikke er særlig vant til menneskehænder, så det kræver nok en massiv indsats hvor du insisterer på at kæle med den, men så skal den også nok hurtigt lære at nyde det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Mange tak for jeres svar, allesammen! Jeg har også selv undersøgt det en smule og kom frem til, at katte faktisk først skal have deres første vaccine, når der er 12 uger. :-) Den omtalte stald-killing valgte jeg ikke, da den simpelthen var for sky, og det nærmest var umuligt at komme i kontakt med den, medmindre man kunne fange den. Dog har jeg fået en anden killing fra et andet sted, som også har gået i en staldboks de fleste uger. De første fire uger var den inde, og så har de haft killingerne inde om aftenen. Det tog den én dag at blive renlig og to dage at falde til, på trods af den virkede undvigende til at starte med, da jeg var ude for at hente den.

 

Altså... Det er gået mere positivt med en stald-killing, end jeg havde forventet. Min lille mis, Milan, er super dejlig - og jeg fortryder ikke mit valg. :-) Men tak for hjælpen og jeres råd! Det var pænt af jer!

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak! :-)

 

Jeg så godt det med, at man sagtens kunne vaccinere dem, når killingerne er 8 uger gamle. Dog stod der, at de igennem modermælken får noget, som styrker deres immunforsvar - og at de derfor godt kan klare sig på først at få deres første vaccine, når de er 12 uger. :-)

 

Hmm... 14 uger? Alle andre fortæller mig, at de er klar som 12 uger. :-)

Dog er min mis også 14 uger, og det var han også, da jeg fik ham. Jeg har lige fået ham hjem i søndags.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak! :-)

 

Jeg så godt det med, at man sagtens kunne vaccinere dem, når killingerne er 8 uger gamle. Dog stod der, at de igennem modermælken får noget, som styrker deres immunforsvar - og at de derfor godt kan klare sig på først at få deres første vaccine, når de er 12 uger. :-)

 

Hmm... 14 uger? Alle andre fortæller mig, at de er klar som 12 uger. :-)

Dog er min mis også 14 uger, og det var han også, da jeg fik ham. Jeg har lige fået ham hjem i søndags.

 

Ja de må flytte fra deres mor som 12uger. Men mine flytter ikke før 14uger, da de bliver neutraliseret, som 12 uger. Og vaccinen lige skal have lov til at virke ordentligt inden flytning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...