Hop til indhold

Nye katte..


bt86

Recommended Posts

Var i den uheldige situation tidligere, at min elskede hellig birma han, måtte aflives, pga sygdom.. Dyrlægerne kunne aldrig rigtig forklare mig hvad det præcis var han fejlede og sendte mig frem og tilbage med ham.. Det eneste jeg fandt ud af, var at det var noget med nyrerne.. Han nåede lige akkurat at blive 3 år. Så ingen alder.. Nu er det så 3 måneder siden, han blev aflivet, og jeg har været ude og kigge på killinger.. Og er helt solgt.. Så derfor har jeg besluttet mig for 2 skønne hun killinger, af racen Hellig birma..

 

Har i forvejen min Exotic perser, som voksede op med min birma fra killing af.. Og hun har egentlig klaret det fint nok, at være alene efter birmaen var væk.. Så er spændt på hvordan hun reagere på 2 nye ...

 

Vil gerne høre fra nogle, som har været i ligende situation, og hvordan deres kat derhjemme reagere på nye 'familie' medlemmer..

Link til kommentar
Del på andre sites

herhjemme sætter jeg bare den nye kat ind til de andre, ingen problemer..

Min ældste kat på knap 7 kan dog godt lide give mig lidt skæld ud over at der kommer en ballademager, men så er det også det.

 

Idet du får to hjem, gør det det også nemmere, din nuværende voksne kat, vil have mulighed for at trække sig tilbage når hun bliver træt

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg satte også bare min killing Isabella sammen med mine 2 voksne hankatte uden problemer.

Isabella hvæste af de andre, men de tog det fint og var bare nysgerrige :-)

 

Lad dem ordne det selv ;-)

 

 

Men hvordan forholdte du dig? Altså , ignorede du dem, eller holdte du øje med dem ? Gik du fra dem samme dag?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg satte mig på en stol og iagttog dem og var meget rolig. Gik en lille tur fra dem en 3 timer senere, da jeg kunne se, at de var faldet til ro og lille Isabella ikke hvæste mere.

 

Skæld endelig ikke din ældre kat ud, hvis hun bliver sur, men snak beroligende til hende.

Den næste tid skal du tage dig mest af din ældre kat og give hende lige så meget opmærksomhed, som før.

Det er hende, som situationen er sværest for!

 

De små er jo ikke vandt til, at have dig som den ældre kat er.

 

Det skal nok gå godt, måske det tager lidt tid, men lad dem klare det selv ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Er dog lidt i syv sind.. For min egen kat herhjemme ( exotic perser ) , er en stille og rolig mis, lidt sky til tider, og har det bedst, nå hun bare går og hygger for sig selv.... Dog elsker hun også min kontakt nå det er kæle tid for hende.. For det er nå det passer hende... :-)

 

Men jeg vil jo ikke have at hun skal blive sat til side, føle sig truet eller ligefrem bange for dem.. Så er det mon smart at få 2, eller skal jeg 'nøjes' med en ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Er dog lidt i syv sind.. For min egen kat herhjemme ( exotic perser ) , er en stille og rolig mis, lidt sky til tider, og har det bedst, nå hun bare går og hygger for sig selv.... Dog elsker hun også min kontakt nå det er kæle tid for hende.. For det er nå det passer hende... :-)

 

Men jeg vil jo ikke have at hun skal blive sat til side, føle sig truet eller ligefrem bange for dem.. Så er det mon smart at få 2, eller skal jeg 'nøjes' med en ?

 

Lige præcis der synes jeg det er bedre med to, da din nuværende pige så har mulighed for at trække sig tilbage når hun ikke gider mere. Hvis du nøjes med en, vil den være i nakken på hende hele tiden for at lege.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville sige, at det var smartest, at få to killinger på en gang, for så har de hinanden, at lege med og det vil give dig anden kat mere ro, end hvis der er EN killing, der hele tiden vil lege.

Der er jo krudt i sådan en killing ;-)

 

Min ældre hankat Tulle kan godt få nok af min 10 måneder gammel Isabella, for hun vil hele tiden lege og slås, men han er jo et andet sted i sit liv og gider ikke hele tiden.

 

Der savner jeg, at hun havde en jævnaldrende, som havde lige så meget energi, som hende.

Min Folmer syntes direkte, at hun er som en meget irriterende lillesøster og giver hende et par på hovedet ind imellem, når hun driller ham.

 

Jeg tror ikke din kat vil være bange for killingerne, men måske det heller ikke vil være fantastisk, at blive storesøster...

Link til kommentar
Del på andre sites

Men tænk på aldersforskellen og forskellen på energi.

Det er jo på ingen måde for din kats skyld, at du får nye katte, men for din egen skyld.

Du siger jo, at hun trives med, at være ene kat...

 

Du skal ikke regne med, at hun nødvendigvis vil knytte sig til en eller to nye katte, men at hun kun vil acceptere dem.

Det er netop min pointe, at der for killingen ikke er andre katte end hende og hun ikke vil kunne være i fred, for en killing har krudt i røven og vil lege og prøve grænser af i alle vågne timer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Min tanke var nemlig lidt, at hun måske lettere vil knytte sig til en , fremfor 2 ? At det er lettere for hende at acceptere den ene, og den nye killing har ikke andre, i huset, end hende ...

Jeg tror også hun vil få mere overskud til at knytte sig, til den ene eller den anden eller begge, hvis hun ikke samtidig skal fungere boksebold. Så kan hun være hyggemoster når de har kørt hinanden trætte. Så er det nemlig rigtig hyggeligt at ligge hos en der gider vaske og nusse en. Og det er sjovere at vaske og nusse en der er for træt til at gøre andet end tage imod.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har besluttet mig... Der kommer kun 1 ny i huset, da jeg er bange for, det er for stor en mundfuld for mig egen, med 2 nye, da hun også reagere på nye ting, og ikke bare er ligeglad..... Er lettere at anskaffe sig en til, senere hen, hvis det skulle være...

Link til kommentar
Del på andre sites

Har besluttet mig... Der kommer kun 1 ny i huset, da jeg er bange for, det er for stor en mundfuld for mig egen, med 2 nye, da hun også reagere på nye ting, og ikke bare er ligeglad..... Er lettere at anskaffe sig en til, senere hen, hvis det skulle være...

 

jeg forstår ikke helt din beslutning.... Det der sker nu med en killing er at din nuværende aldrig vil få fred, og derved kan det skabe mange problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg forstår ikke helt din beslutning.... Det der sker nu med en killing er at din nuværende aldrig vil få fred, og derved kan det skabe mange problemer.

 

 

Har også snakket med en dyrepsykolog, og en der havde mange års erfaring med adfærd hos katte... Og om der er 1 eller 2 killinger, ændre ikke på det...

Link til kommentar
Del på andre sites

Har også snakket med en dyrepsykolog, og en der havde mange års erfaring med adfærd hos katte... Og om der er 1 eller 2 killinger, ændre ikke på det...

 

Okay? Det er hun så den eneste jeg har hørt sige, alle andre jeg har snakket med opdrættere osv. gennem det seneste år siger to... Og det er altså synd for din nuværend, især når hun er så gammel som hun er, og hun gider formentlig ikke lege hele dagen lang, som killing vil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay? Det er hun så den eneste jeg har hørt sige, alle andre jeg har snakket med opdrættere osv. gennem det seneste år siger to... Og det er altså synd for din nuværend, især når hun er så gammel som hun er, og hun gider formentlig ikke lege hele dagen lang, som killing vil.

 

 

Nu er der altså flere end 1 der har sagt det. Og ja det er korrekt.. Det er synd at have 1 kat alene.: Men eftersom jeg har 1 i forvejen, og får 1 hjem giver det 2 katte sammen .... Og min kat er jo ikke en old sag, der bare ligger hen og ikke gider noget.. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Når jeg siger to, mener jeg altså to nye killinger, ikke din nuværende og en killing.

 

Sådan som din nuværende kat er, vil jeg vælge to killinger eller ingen. Men det er alene begrundet på deen beskrivelse du har givet mig (os herinde) af hende.

Pointen er jo at killingerne skal lege med hinanden, så den nuværende kan få fred, når hun ikke ønsker at være med i legen mere.

Nej din kat er ikke en old sag, har jeg heller ikke sagt, men der er altså forskel på aktivitets niveauet på en killing og en på 7.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er hun altså også kun 3 år, min egen kat...

 

jamen jeg undskylder at jeg har læst forkert, men en på tre med hendes personlighed vil nok ikke være den bedste sammensætning med en lille killing..

En på hendes egen alder, med nogenlunde samme personlighed vil være at foretrække.

 

Men held og lykke, håber det lykkedes for dig :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...