Hop til indhold

Ændret adfærd


Recommended Posts

Jeg har to katte som plejer at være indekatte. Jeg har Silas (han) på 2 år, og Malik (han) på 1 år. De er begge to kastereret. Jeg plejer at have dem i min lejlighed, men er nu flyttet i hus, hvor de er begyndt at rende ude. Det går rigtig godt, bortset fra, at Silas er begyndt at slå ud og knurre af Malik. De plejer at være de bedste venner, og Silas plejer altid at vaske Malik og de leger med hinanden. Men nu -efter at de er begyndt at være ude- vil Silas ikke have noget med Malik at gøre længere. Han får heldigvis lov til at komme ind, og få noget at spise, og sove på sofaen. Men hvis Silas ser ham, eller de går forbi hinanden, så hvæser Silas og giver Malik en på lampen! Hvad kan jeg gøre ved det, og er Silas instinkter og territorie tendenser løbet af med ham? Er bange for at det ender med, at Silas jager Malik væk :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er helt sikkert stress. Jeg havde mine to med hjemme hos min mor i vinters. Hun har to katte og det var samme reaktion, som dine. men da vi kom hjem til os selv lå de igen i ske. Feliway er en god ide, og hvis det kommer så langt ud og ikke går bedre findes der en hormon sprøjte, der er utrolig virkningsfuld

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu hopper jeg lige lidt sent på denne tråd :-) Jeg er enig med de andre i at der skal Feliway i kontakten og at kattene, og måske specielt Silas, måske lige skal undersøges for evt. sygdom/smerte. Silas er desuden ved at være rigtigt 'voksen' og det i kombination med at der nu er kommet en stor spændende have der måske endda lugter af fremmede katte, sættter nok hans territorie instinkter op i højeste gear. Prøv evt. også at fodre de to katte tæt på hinanden med noget rigtigt rart - noget af deres ynglingsmad - et stykke tid. Reserver denne mad til at de kun får den ved disse 'fælles-fodringer' og gør de så til et fælles ritual at de får dette mad - igen - enten med skålene tæt på hinanden, eller endda håndfodret af dig lige ved siden af hinanden. Derved vil de, og igen specielt Silas, begynde at forbinde den anden med noget rart - nemlig den dejlige mad. Pas dog meget på at Malik ikke har noget tilbage når Silas er færdig - der må ikke opstå konfliker over maden!

 

Held og lykke :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil da også gerne hoppe lidt sent på :)

 

Ifølge min erfaring er det helt normalt at kattene ændre lidt adfærd overfor hinanden når de er udenfor.

Mine to eeeeeelsker hinanden når de er indenfor, men når de er ude, går de for det meste hver for sig. De leger dog sammen engang imellem på græsplænen i haven, men da de har lidt forskellige meninger om hvad der er sjovt at lave udenfor, splitter de tit op.

Så går min lille pige på jagt og klatrer i træer, mens den store dreng hellere vil jage fluer tæt på haven.

 

Indenfor hvæser de også engang imellem ad hinanden, hvis drengen vil slås lidt for voldsomt med pigen, men det er aldrig noget der resulterer i sår eller noget.

 

Min pige er som regel den strideste når det kommer til at daske ud med poten, men det er meget normalt at pigerne er lidt stride. Når du har 2 drenge vil den ene af dem sikkert naturligt nok blive lederen, og det behøver der ikke at være større problemer i, så længe de ikke skader hinanden. Efter et stykke tid, tror jeg på at rollerne er faldet på plads, og så vil der ikke være de store problemer mere. Men ja hvis du er bekymret så kontakt din dyrlæge. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...