Hop til indhold

Fra indekat til udekat


missmille

Recommended Posts

Hej.

Min kæreste og jeg har snakket om at vores dejlige kat Mille skal til at være udekat.. gerne her til sommer.

 

Men jeg er på bar bund i hvordan man får en kat som har været indekat i snart 3 år til at være udekat, er det så nemt bare at lukke hende ud fra den ene dag til den anden, og så kan hun selv finde hjem eller?

Jeg er nemlig bange for at det ikke er så lige til.

Lige nu har hun en sele som hun er ude i hver dag, så hun kender den fælles have der er. men om hun kender den godt nok, det ved jeg ikke.

 

Århh jeg er så bange for at hun skal blive væk, stjålet, kørt ned eller ædt(af de hunde som bliver luftet)!

 

Er der nogle af jer som har nogle forslag til hvordan jeg forbereder hende bedre på at være udekat, eller er det en helt tåbelig idé at gøre en 3 årrig huskat til udekat?

 

Hilsen Mille og Diana :o

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har børne(katte)-sikring på mine vinduer, så de kun lige kan åbnes med ca 5cm... Det virker fint herhjemme....

Ellers kan man kattesikre vinduer på mange forskellige måder... Det vil jeg klart foretrække, i stedet for at skulle åbne og lukke døren konstant, for kommer hun først ud til fritløber, vil hun formentlig slet ikke være inde, og slet ikke om sommeren....

 

Har en fritløbende hunkat herhjemme, jeg ser hende max 1gang hver anden dag, og hun kommer kun hjem for lige at få fjernet tæger... Hun lever udenfor af mus og fugle, og det tørkost jeg har stående udenfor til vildkattene...

Link til kommentar
Del på andre sites

Min kæreste har brug for at jeg er hjemme for at kunne lufte ud, fordi Mille er ikke så glad for ham og han kan ikke få fat på hende, det er derfor kun mig som kan give hende selen på og så kan vi få luftet ud.. så det er egentlig kun derfor..

 

 

Min tullemis som jeg fik af en anden, der ikke ville have hende mere, lukkede jeg ud da jeg fik hende. Hun VAR ellers en indekat...det gik fint...Hun er idag næsten 8 år og kattedronning over det hele her hvor jeg bor...Din kat skal nok komme hjem..er jeg sikker på...men når du evt. lukker hende ud i haven uden snor, så vær derude og snak stille og roligt til hende og lad døren stå åben, så hun kan komme ind igen og husk at man kommer langt med noget godt mad. Min kat kan ikke stå for kylling filèt, griner..Så dem har jeg altid i huset hvis hun ikke vil ind.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv 2 udekatte. Det er forholdsvist nyt at de får lov at være ude.

Begge er selvfølgelig neutraliseret, øremærkede og vaccineret, hvilket er et krav hvis du skal lukke din kat ud.

Derudover får de loppekur en gang om måneden, som både holder lopper og tæger på afstand.

 

Han-katten blev ordnet for længe siden, så han fik lov at komme ud lidt før hun-katten. Jeg startede med at lufte ham i sele, og efter ganske få gange, fik han ikke sele på mere. Han startede med at holde sig inde i haven, og det gibbede da lidt i mig, da han hoppede over hegnet, men han kom hurtigt ind i haven igen.

Pigen fik aldrig sele på, men blev bare lukket ud sammen med drengen, og så holdte hun sig ellers lidt til ham, men der gik ikke længe før hun blev meget mere modig end ham. Hun løber meget længere væk fra haven end han tør (hun løber nok max. 50 meter væk, mens han holder sig lige udenfor hegnet).

 

De er sjældent væk i mere end 1 time ad gangen, så når skyggerne er ved at blive lange, lukker jeg døren efter dem, når de kommer ind sidste gang. Og så bliver de lukket ud igen næste morgen. Dog er de ikke ude når jeg er i skole, så der får de måske lige en lille morgentur, og ellers bliver de lukket ud når jeg kommer hjem igen.

 

Jeg er godt klar over at der er en risiko ved at lukke dem ud, men så længe de overlever farene udenfor, så er jeg overbevist om at de har et langt sjovere liv, end hvis de skulle være indenfor hele året rundt.

 

De nyder at rulle sig på fliserne på teressen, og så elsker de at jage fluer haha.

Hun-katten elsker at kravle op i æbletræet og stå og spejde udover hendes territorie, hvor han-katten vejer lidt mere, og derfor har det bedst med at holde sig på jorden.

 

Jeg vil hverken sige at du skal lukke dem ud eller lade være. Det er op til dig selv. Har du nerver til det? Man kommer nemlig til at bide negle, hvis ikke lige de kommer hjem ligeså hurtigt som de plejer at gøre, og jeg har da også været ude og lede en enkelt gang.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej, jeg er helt sikker på at jeg ikke har nerverne til at lukke hende ud.. dagene op til at hun skulle have været ude første gang, tænke jeg kun på hvad der ville ske når jeg nu ville finde hende død og hvor hårdt det ville være uden hende.. så hun kommer ikke til at være ude selv, men i line kommer hun stadig ud.. Men tak for dit svar :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Min mor har tre katte som alle er startet som indekatte, og derefter blevet udekatte. Hun har bare haft døre/vinduer åbne som sædvanligt, og så er kattene selv blevet modige nok til at gå ud når de var klar til det. Til at starte med går de ik så langt væk, da de er vant til at bo i huset, men på lang sigt bliver de bekendt med området og vandrer.

 

Du skal slet ik være bange for at gøre din kat til udekat, tværtimod, de fleste af dem får det langt bedre og bliver mere livsglade..

 

Bare lad den selv bestemme, og lad være med at tvinge den til at gå ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Noget af det som gør mig rigtig nervøs er at hun på et tidspunk stak af og var væk i tre dage uden at komme hjem og der var vores vindue åben både nat og dag så hun kunne komme ind hvis hun kom hjem.. men hun kom ikke hjem.. jeg måtte ud og finde hende i en skov i nærheden.. og hun var både dehydreret og sulten, så jeg tror slet ikke hun kan finde ud af at komme hjem og hun vil heller ikke blir i nærheden men bare gå derud af..

Så derfor blandt andet er jeg meget nervøs for at hun skulle blive udekat.. men jeg har heller ikke nerver til det. Så hun forbliver hun bare indekat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...