Hop til indhold

Ny til kat - brug for vejledning! :S


nicklas

Recommended Posts

Hej Forum.

 

Jeg er en dreng på 17år som fik en kat i gave, vi hentede katten idag hvorefter vi tog den med ovenpå og puttet den i tissebakken og snuse til maden (sådan den vidste hvor det var), vi har sadt den i gangen (en ok. lang en) hvor i katten skulle gå.

 

Da vi fik den hjem satten den sig i et hjørne under nogle jakker (jakker ligger ikke men hænger) derefter tænkt jeg den gerne ville være alene i et stykke tid til at vende sig til duftene og de nye lyde og efter et par timer, gik jeg ud til den hvor vi så småt startede med at lege og kæle for den.

 

Dog bid den mig to gange mens jeg kælede for den over et tidsforløb på ca. 2-3 timer mens jeg også legede med den, den sagde de der lyde som betyder den har det godt (eller hvad det reelt betyder men ved det er noget godt)

 

Derefter lod jeg som jeg søvn fordi den gik rundt i gangen hvilket jeg tog som en god ting? men jeg vidste den op til hvor maden og vandet stod og derefter gik jeg så den kunne få lidt fred.

 

Problemet er bare hver gang jeg nærmer mig den, så bliver den bange og kyper helt sammen selv om jeg har legede og kælede for den, dette sker også vist nogle går op af trappen eller andre "Lyde" forekommer.

 

er det normalt? skal den være bange for når jeg kommer hen til den? sådan den går tilbage til det hjørne?

 

Er helt ny til katte og ved ikke om det er en god ting. men efter jeg kom op gik jeg blot ind på mit rum og lod døren stå åben sådan den kunne komme ind vist den ville eller turede.

 

Jeg er bare helt vildt bange når jeg kæler for den fordi den vil gerne havde sit hovedet op mod mine finger / hånd og ved ikke om det er godt den bider mig? når jeg blot vil kæle for den?

 

Skal sige det er en norsk skovkat og den er 5 måneder gammel og en "hunkat" som der er snakke om.

 

håber i kan hjælpe mig fordi jeg vil virkelig bare gerne gøre den lykkelig og havde den har det sjovt. Så tips er meget velkommen!

 

P.S: Der er sådan en duft katte godt kan lig, skal jeg putte det på dens ting nu? vi har det nemlig men ved ikke om jeg skal vente med at putte det på.

 

Hilsen Nicklas.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nyt problem, min kat holder mig oppe time efter time om natten! den bliver ved med at meow, og den vil kæles for, og leges med, og det er jeg altså ved at være PÆNT TRÆT AF, fordi jeg skal helst gerne havde min søvnrytme tilbage når jeg skal i skole.

 

Hvad skal jeg gøre? jeg får helt lyst til at rive hårene ud på mig selv, fordi jeg skal kæle, lege, se den spise, ALT og stadig væk vil den havde mig op om natten, jeg tror ikke engang den sover selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Nicklas

 

Lidt sent jeg svare men har ikke været på nettet i noget tid. Håber at hun har det bedre og er ved at falde til. Giv endelig ikke op.

 

Røre du hende på maven når hun bider ud efter dig? Mange katte er overfølsomme på maven og kan ikke så godt lide berøring deraf.

 

Den duft du snakker om, er det baldrian dråber? Tror ikke de vil hjælpe meget i dette her tilfælde. Jeg vil hellere vælge noget afstressende som Feliway, f.eks. til stikkontakterne, eller på spray, hvor du så skal spraye rundt i de rum hun har mulighed for at komme i. Det er jeg sikker på vil få hende til at falde lidt til ro.

 

Har i overvejet en ven til hende? Det kan muligvis hjælpe jer af med problemet om natten. Hvis I ikke ønsker det, vil jeg give hende al mulig kontakt inden sengetid, og sørger for at gøre hende træt. Mine egne ved at når lyset slukkes skal vi alle under dynen og putte. Dog kan de godt komme i legehumør midt om natten, men for det meste vækker de mig ikke, da de så underholder hinanden.

 

 

Lige et sidespring, fodre i med det samme som forige ejer, og hvad med kattebakken, bruger hun den fint ???

 

Alt muligt held og lykke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henriette.

 

Vores kat er faldet mere til, nu går hun fx. også nede i stuen og køkkenet hvor hun selv kommer ned.

 

Hun bider godt nok ikke mere, hvilket er meget dejligt.

 

Ja det er Baldrian dråber vi har brugt til kradsetræ og hendes lille hule, men hun vil ikke bruge det, i stedet har hun fået øjet på en elefantplante som hun kradser i stedet for, og vi er lidt bekymret for planten (da det er en meget dyr en).

 

Vi har overvejet en ven til hende men vi har jo allerede en hund så vi venter måske til hunden ikke er her mere (en gamle hund), kan det være fordi hun keder sig at hun vil lege? fordi de sidste par dage har hun bare mieowet som en båndoptager som er gået i hak men stopper når man kæler for hende, selv om hun har virket at hun ikke gider mig mere og heller vil ind i stuen / ind til mine forældre om natten fordi jeg har måtte smide hende ud gang på gang om natten pg.a. jeg simple hen ikke kunne få nattero klokken 4 om morgen.

 

Vi har fået det samme fodre som den forige ejer som vi fik med da vi købte hende og hun er også meget renligt vi har endnu ikke set hun har lavet noget uden for den, selv om jeg spottet en af de første dage at hun lagde sig ned i den (dette har dog ikke gentaget sig) men hun er meget renligt udover det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...