Hop til indhold

1 eller 2 indekatte?


K.slot

Recommended Posts

Hej alle og tak for medlemskab! 
Det forholder sig sådan, at jeg efter længere tid uden kæledyr gerne vil have en indekat. Jeg har haft kat i en periode på 6 år førhen da jeg var barn, men den skulle desværre aflives grundet sygdom. 
Da jeg bor i lejlighed (og ikke "nemt" kan lukke katten ud, da jeg bor på første sal) og kommer til at gøre det de mange næste år (+5 år), så er der ikke udsigt til en udekat. 

Da en eventuel kat jo ikke kun skal være tilstede for min skyld, så jeg gerne at katten ikke mistrives som indekat. Jeg har dertil læst, at katten selvfølgelig skal aktiveres og være steriliseret/neutraliseret, men jeg undrer mig over, om dette nu er nok til at få en kat til at trives med indelivet.

Dertil har jeg læst, at det skulle være en fordel for kattens trivsel at være sammen med en anden indekat, altså at have 2 katte. 

Jeg har en relativt stor lejlighed på 97 m2 med 2 værelser og 2 stuer, så der ville være rigeligt med plads til kradsetræer og steder de kan trives både sammen og hver for sig. 

I dette tilfælde er jeg igen i tvivl om man så skulle have en kat af hver køn (når nu begge er neutraliseret/steriliseret) eller om 2 hun-katte ville være bedst?

Er der nogle, der har erfaringer med hvordan man bedst sikrer trivsel af én eller flere indekatte og om det er nødvendigt med 2 katte?

På forhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa, 

 

Jeg fik for tilbage i September sidste år 3 killinger, som indtil den her uge kun har været indenfor. Jeg bor dog i hus på 2 plan (140 kvm), så de har haft masser af plads at rende rundt på samt fint med klatretræer. 

Jeg tror sagens at du vil kunne have to katte boende i lejligheden - fordelen er også at de kan aktivere hinanden. Mine 3 katte har utrolig meget glæde af hinanden, og jeg kan se både når jeg er hjemme og på min overvågning hvor meget de hygger sig sammen. 

Vil anbefale at få 2 søskende fra samme kuld, og mht. til kønnet tror jeg det er lige gyldigt når de er neutraliseret/steriliseret. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...