Hop til indhold

Gode råd modtages


Lisakris

Recommended Posts

Hej alle,

Vi har haft almindelig katte i mange år, men min søn begyndte at udvikle allergi, hvorfor vi valgte en mere allergivenlig kat. For godt 1½ år siden købte vi en maine coon - en sød langhåret, steriliseret hunkat. Det første år gik fint. Men så vendte tingene....

Mit generelle problem går på kradsen i væg, møbler, døre....

Hun har et hus på ca 200 kvm i to etager, som hun kan bevæge sig rundt på i løbet af dage. Dører er aldrig lukket, så alle rum er tilgængelige. I stuen er der 3 kradsetræer - to meget høje og en lidt lavere. Samt endnu en lille en i køkkenet. Dvs hun har rigeligt med steder hun kan kradse, samt høje pladser med udsigt over både hus og ud af vindue til vej/nabo. Dertil har hun egen kattelem, og kan komme og gå som hun vil. 

Hun et utal af bolde, mus, fjerting, osv hun kan lege med. 

Da hun startede med at kradse på væggene, gik jeg til dyrlægen efter råd. Denne anbefalede Feliway. Vi havde to automatiske sprayflasker til at stå i 2 måneder uden effekt. Så jeg opgav det.

En dag købte jeg "Gå væk kat eller hund" (mener det hedder noget i den retning), og sprayede på væggene. Det har en meget stram lugt, hvilket er tæt på at skræmme mennesker væk også. Dette gjorde jeg sideløbende med, at jeg ramte mit yderpunkt (dvs, og jeg er på ingen måde stolt af det, men katten fik en flyvetur over gulvet kombineret med nogle høje lyde). Om det er det ene eller det andet ved jeg ikke, men katten opgave væggene, hvilket var rart, men i stedet sprang hun over sofa og dørkarm. 
Sofaen kradser hun mest i, når hun putter ved siden af mig. Og jeg her ved gud fjerne hendes negle en million gang, og stille og rolig sagt nej - uden effekt.
Dørkarmene ved jeg ikke hvornår hun går til, jeg har ikke set det. 

Jeg er med på, at hun skal hvæse kløer. Og det må hun selvfølgelig også. Men jeg er træt af, at mit hus skal smadredes i processen. Jeg tror ikke hun keder sig, for hun jager ekstremt meget, jeg får gaver (mus, flagermus, firben, sommerfugle) 3-4 gange om dagen. 

Så hvad fanden er det vi gør forkert med den kat.... OG hvordan får jeg hende til at stoppe hvæsseriet? 

Og vi har katteurt på spray og som "pulver" (signer mest oregano), som jævnligt fordeles over det højeste kradsetræ. Det er dog kun interessant i en kortere periode. 

Redigeret af Lisakris
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...

Tror i har en meget livlig kat. og jeg tror også hun er vant til at få det som hun vil.

 

mit råd er at prøve at lade være med at engagere jer når hun gør skidte ting, og huske det den næste gang hun søger kontakt, for at få hende til at forstå det ikke var okay, tror hurtigt hun ser en korrelation imellem at gøre dårlige ting og ikke få kontakt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...