Hop til indhold

Min kat river uden grund


Allisons

Recommended Posts

Jeg håber at det er nogen der kan hjælpe mig:

Vi har en kat på snart et år som umotiveret river når hun bliver nusset.

 

Som killing ville hendes mor ikke kendes ved hende, så hun er flaskefodret og passet af kattemors ejer. Hendes søskende kom hurtigt til andre hjem da de var for stor en mundfuld for ejeren og vi fik så Allison da hun var lige omkring 13 uger.

 

De første par dage havde hun tendens til at klatre op af vores ben men det stoppede hun med af sig selv. Derefter begyndte hun på at rive og bide når vi forsøgte at nusse hende, som jeg har læst forskellige steder prøvede jeg med at tage hænderne til mig og gå væk fra hende. Jeg prøvede også på at give hende legetøj i steder for og har generelt forsøgt at vise hende at det er legetøjet der skal bides og rive i og ikke os.

 

Men selv når hun opfordrer til at blive nusset kan hun finde på det, og det har efterhånden resulteret i mange rifter og bidemærker. Med tiden er hun faldet lidt til ro, men det er stadig så slemt at man hele tiden er på vagt, selv når hun vil putte. Det er også så slemt at vi er meget påpasselige med at invitere folk med børn.

Håber at der er nogen der kan hjælpe os.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

Er det når I nusser hende på maven? For killinger har en tendens til at beskytte deres mave, ved at rive og bide.

Mine ældste killinger er klar til at komme hjemmefra om 14dage, de gør det også. Grundet deres tænder.

Ligesom små børn begynder at putte alt i munden da deres tænder klør, begynder killinger at bide. Ganske naturligt, og hun vil vokse fra det.

Ellers gør du det rigtige, tag hånden til dig og sig nej.

 

Henriette

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

 

Som killing ville hendes mor ikke kendes ved hende, så hun er flaskefodret og passet af kattemors ejer. Hendes søskende kom hurtigt til andre hjem da de var for stor en mundfuld for ejeren og vi fik så Allison da hun var lige omkring 13 uger.

 

 

.

 

Hvis hun har mistet samværet med sine søskende meget for tidligt (det lyder det til ?), og ikke har haft kontakt med andre katte ellers, så er det nok årsagen. En skam at tidligere ejer i det mindste ikke beholdt bare én af hendes søskende. Hun mangler simpelthen noget katteopdragelse - altså at blive opdraget af artsfæller.

 

Mon ikke det kommer af sig selv at I hviner højt, idet hun bider river?.. Ellers skulle det være en god metode.

 

Måske er der noget I kan bruge her:

http://www.inges-kattehjem.dk/Aggresion#Aggresion

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw1308.asp

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

Tusind tak for jeres svar. Hun blev steriliseret for et par måneder siden og er derfor blevet ekstra påpasselig med maven. Men hvis vi ved et uheld kommer til at røre hendes mave får vi altid først en lille advarsel, hun kigger surt eller vi får lige en lille pote på hånden og hvis vi så ikke stopper så kan hun finde på at rive og bide. Men hun kan også finde på det hvis vi nusser hende på hovedet, det ene øjeblik nyder hun det og det næste bliver hun helt vild. Jeg har overejet om hun kan være lidt stresset men ved ikke hvad jeg kan gøre for at få hende til at falde til ro. Kan dog godt se at hun er blevet meget bedre siden vi fik hende, så håber på at det med tiden bliver endnu bedre :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera
Hej,

Tusind tak for jeres svar. Hun blev steriliseret for et par måneder siden og er derfor blevet ekstra påpasselig med maven. Men hvis vi ved et uheld kommer til at røre hendes mave får vi altid først en lille advarsel, hun kigger surt eller vi får lige en lille pote på hånden og hvis vi så ikke stopper så kan hun finde på at rive og bide. Men hun kan også finde på det hvis vi nusser hende på hovedet, det ene øjeblik nyder hun det og det næste bliver hun helt vild. Jeg har overejet om hun kan være lidt stresset men ved ikke hvad jeg kan gøre for at få hende til at falde til ro. Kan dog godt se at hun er blevet meget bedre siden vi fik hende, så håber på at det med tiden bliver endnu bedre :)

 

Hun giver åbenbart advarsel ved surt blik eller pote på hånden, så det er med at respektere det! Nogle gange er hendes signaler måske knapt så tydelige, men de skal nok være der (måske et par sekunder). Prøv at lægge mærke til hendes ører og hale, mens I kæler med hende, og se om hun ikke giver et lille tegn til, at nu er det nok. Og stop så straks med kæleriet. Hvis I ikke når at stoppe i tide, så piv højt lige idet hun river/bider og selvfølgelig stoppe kæleri for denne omgang.

 

Godt at hun er blevet bedre. Efterhånden som hun finder ud af, at I respekterer hendes grænser vil hun måske blive mindre hurtig på aftrækkeren. Især maven er et privat område for mange katte, og har man sådan en kat, må man holde igen med mavegramseriet (selv om missemaver er vidunderlige).

 

Hvis du synes hun virker stresset eller nervøs kan du lade Feliway-duftspreder komme an på en prøve. Det virker på nogle katte - ikke alle.

Zylkene (et naturprodukt) kan måske også have god effekt. Begge dele kan købes hos dyrlægen.

Nogle beretter om god effekt af Bachs nødhjælpsdråber (blomstermedicin).

 

Det vigtigste og mest virksomme tror jeg dog er, at hun bliver respekteret når hun signalerer, at det er nok for nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Jeg er sikker på, at riveri og bideri bliver mindre udpræget i takt med, at I lærer at aflæse hendes signaler og respekterer dem. Og supplement med Feliway eller Zylkene er bestemt værd at forsøge til en stresset kat :)

 

Forresten adfærden KAN også skyldes smerter - altså, at katten langer ud, når man rører et sted, der gør ondt, så du kan da tage en snak med dyrlægen, når du alligevel henter Feliway el. Zylkene. Men at hun har manglet andre katte omkring sig i den vigtige prægningsperiode, er nok den mest oplagte forklaring.

 

Giv gerne opdatering, hvis/når du synes, der er forbedring.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...