Hop til indhold

Mad,Mad og Mad


Emilieleela

Recommended Posts

Jeg er stadig meget forvirret omkring katte mad:confused: Jeg vil også meget gerne høre nogle af fordelene ved nogle foder mærker i bruger :) Det kan både være vådt foder og tørt, jeg vil bare lige høre jeres mening. Det vil også være fedt hvis en af jer som har haft katte i lang tid og har brugt Royal Canin katte foder i mange år kunne give en andmelding af produktet, den måtte meget gerne fortælle fordelene og ulemperne ved at fodre det ;) Håber ikke det var for meget at spørge om :rolleyes:

 

En anden ting som jeg meget gerne vil have et konkret svar på er hvor mange dåser katte foder en gennemsnitlig killing skal have? Helst i gram :)

 

Det allersidste spørgsmål er om det ville være dumt at skifte hver anden dag med dåse mad og tørt foder:

 

eksempel: Mandag: Tørt foder Tirsdag: Dåsemad Ondsdag: Tørtfoder Torsdag: Dåsemad osv. :o

 

tak på forhånd

 

Emilieleela:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak igen :) Hvad for et produkt har mere kød? Så det du mener er at have en skål tørfoder ude hver dag og så når jeg vil give den våd foder giver jeg den bare lidt mindre tørfoder og en dåse vådfodert ved siden af i en seperat skål? :) Hvordan ved man hvis ens killing/kat er mæt? :confused:

 

mange tak igen! :P

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg har lige siddet og undersøgt nogen forskellige foder mærker som har mere kød i :) Jeg vil gerne spørge dig til råds en af dem som jeg synes lyder meget godt

 

Orijin Cat and Kitten:

 

 

GUARANTEED ANALYSIS

Crude Protein (min.) 42.0%

Crude Fat (min.) 20.0%

Crude Fiber (max.) 2.5%

Moisture (max.) 10.0%

Calcium (min.) 1.5%

Calcium (max.) 1.7%

Phosphorus (min.) 1.2%

Phosphorus (max.) 1.4%

*Omega-6 (min.) 3.5%

*Omega-3 (min.)

DHA

EPA 1.2%

0.7%

0.4%

*Carbohydrate (max.) 18.0%

Taurine (min.) 0.5%

Magnesium (max.) 0.09%

Kibble pH 5.0

 

INGREDIENTS

Fresh deboned chicken, chicken meal, turkey meal, russet potato, fresh deboned salmon (a natural source of DHA and EPA), herring meal, sweet potato, fresh deboned lake whitefish, peas, fresh deboned walleye, chicken fat (naturally preserved with vitamin E and citric acid), chicken liver, salmon meal, fresh deboned turkey, fresh whole eggs, fresh deboned herring, sun-cured alfalfa, salmon oil, chicory root, dehydrated organic kelp, pumpkin, carrots, spinach, turnip greens, apples, cranberries, saskatoon berries, black currants, choline chloride, psyllium, licorice root, angelica root, fenugreek, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, chamomile flowers, dandelion, summer savory, rosemary, sea salt, vitamin supplements (vitamin A, vitamin D3, vitamin E, niacin, vitamin C, thiamine mononitrate, riboflavin, vitamin B5, vitamin B6, folic acid, biotin, vitamin B12), mineral supplements (zinc proteinate, iron proteinate, manganese proteinate, copper proteinate, selenium), dried Lactobacillus acidophilus product, dried Enterococcus faecium fermentation product.

 

ORIJEN CAT & KITTEN

is formulated with a Biologically Appropriate ingredient ratio (75/30/0) of 75% meat, 25% fruit and vegetables (and 0% grain)—all slow-cooked at low temperatures (90c/195F) to retain their natural goodness.

ORIJEN’s fresh, never-frozen meats are raised or fished within our region and delivered to us daily by people we know and trust.

Unequalled in any other dry pet food, ORIJEN features a minimum of 6 fresh meats to better match the various foods Nature intended cats and kittens to eat.

Fresh chicken and turkey cartilage provides a natural and high source of glucosamine and chondroitin.

Veterinary selected botanicals soothe, nourish and tone the digestive tract while strengthening the liver.

Omega-3 (DHA, EPA) is from fresh fish, NOT sunflower, flax or canola oils (ALA) which are ineffective in the body of a cat or kitten.

 

Håber du har lidt tid til at læse det igenem ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har et sidste spørgsmål: Jeg læste i en bog oversat fra englesk Håndbog om Katte af David Taylor at en killing i en alder af 4-5 mdr. skal have 275 g om dagen spredt ud på 4-6 måltider. Er det sandt? Fordi på selve Orijins hjemmeside skriver de at en killing i alderen 20 uger skal have 55 g om dagen spredt ud på to måltider???

http://www.orijen.ca/orijen/products/catkittenFeeding.aspx

Hjælp! Hvis katte bogen har ret spiser en lille killing jo næsten 3 kg om ugen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Super spændende diskussion! Jeg er selv i gang med at lære mig selv meget mere om foder - specielt GODT foder - til katte, og begynder at tænke på at skifte væk fra Hills - som jeg ellers ALTID har brugt på anbefaling af dyrlægen, til foder med mere kød og generelt ordentlige produkter i. Er ved at læse 'The Nature og Animal Healing' Af Martin Goldstein og 'your cat: simple secrets to a longer stronger life' af Elizabeth Hodgkins - og begge er spændende men til tider også oprivende læsning. Læste lige igår hvordan 'kød'-indholdet i mange af de mere almindelige dyremads mærker bliver til - og det er ikke for sarte maver. Er lidt bange for at Hills, Iams og ligndende måske heller ikke bruger for godt 'kød' i deres tørfoder produkter. Er der nogen der ved noget om det?

 

I hvert fald synes jeg det er interressant at der begynder at komme meget mere fokus på at fodre dyrene ud fra deres naturlige behov og at mækre som Orijin, Feline Porta 21 ect. er begyndt at komme på markedet.

 

Hej fra mig :-)

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Ayoe :) Jeg har undersøgt meget de sidste par uger omkring katte foder, og jeg synes helt klart du skal skifte fra Hills. For ikke så lang tid siden har der været en dyrefoders skandale i USA hvor en af mærkerne man hørte lidt om var Hills. Udover at Hills har et højt indhold af korn ( som katte ikke har brug for) så har jeg hørt (jeg er ikke sikker, her skal du lige selv undersøge det) at kødet er produceret i Kina :-S Ja, nu har dkkorat hjulpet mig meget med at beslutte hvad for et produkt foder jeg burde vælge, og jeg synes helt klart ud af alt de foder ingredienser jeg har læst lyder Orijens mest lækkert og ikke kun det, det er et familie drevet firma i Canada som selv sørger for alt kødet og fisk ( de har selv fanget de fisk!) . Hills er både dyrt og fyldt med unødvendige ingredienser som ikke gavner katten.

 

Jeg vil nu ikke lyde helt imod Hills ;-) men jeg synes altså helt klart du skulle skifte, jeg har læst anmeldelser om foderet og de fleste har klaget :-(

 

Kunne du anbefale nogle bøger? Jeg er igang med Håndbog Om Katte, men er lige blevet færdig med Kattens Pasning og Pleje og skal til at låne Hvad Tænker Min Kat?.

 

Mange glade hilsner

 

Emilieleela :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Emilieleela!!

 

Tusind tak for det gode svar!! :) Ja - jo mere jeg læser jo mere forskrækket bliver jeg! Den der bog 'The Nature of Animal Healing' skriver en masse om hvor 'kødet' kommer fra i de gængse supermarkeds mærker, men vil ikke rigtigt udtale sig om Hills, Iams etc. Men ved at læse på ingredienserne på tørfodderet på Hills bliver man ikke opmuntret efter at have fået et par forklaringer i bogen :(

 

Desværre har jeg det ekstra problem at min lille Emma har forhøjede nyreværdier - og så er det jo at dyrlægerne med det SAMME siger nyre-diæt. Og det har jeg så kørt hende på i to år nu i god tro (hills K/D). Og selvom jeg nu - ved at læse mig frem - bliver mere og mere klar over at der er MEGET tvivl om hvor godt katte med forhøjede nyreværdier har af det lave protein indhold i nyrediæten, så er det jo svært at skifte. Men er jo bange for at gøre sin kat fortræd. Dog tror jeg egentlig ikke at Emmas værdier var SÅ høje igen for to år siden - måske slet ikke høje nok til at hun burde have kommet på nyre-diæt. Så nu vil jeg få dem målt igen, tage en alvorlig snak med dyrlægen, og tænke videre :) (det skal tilføjes at Emma faktisk blev mere frisk da hun kom på nyrediæt, men at hun har tabt sig meget på den, hvilket bekymrer mig - derfor vil jeg også gerne give hende noget bedre).

 

Bøger - UHA - hvor skal vi starte ;) Der er SÅ mange gode derude!! Og også nogle de nok ikke er lige så gode :confused: Det lyder som en god ide at få fat i 'hvad tænker min kat', men derudover kan jeg ikke anbefale for meget at få fat i 'Træn din kat' af Maiken Lysholm Sten. Den giver en indgang til at aktivere katten på en ny måde (min Emil og jeg har trænet i over to år og han NYDER det - og er blevet så dygtig ;)) plus desuden ideer til at løse 'nemme' adfærds problemer. Desuden - hvis du læser på engelsk - så er Vicky Halls bøger bare SUPER gode - her ville jeg starte med 'Cat Councellor' og så tage 'Cat Confidential'. Og hendes 'The complete cat' er et super godt opslagsværk.

 

Mht vores mad-snak - så skulle der på dansk være en bog der hedder 'Vi er katte, og vi ønsker mad som katte, fordi vi er katte' af Marianne Thornberg (der desuden sælger rå-foder til katte og hunde). Den er desværre udsolgt fra forlaget. Så jeg prøver at finde den antikvarisk.

 

Tak igen! - jeg vil undersøge Orijen nærmerne. Der er mange der anbefaler Feline Porta21 - som jeg har tænkt mig at prøve også.

 

Hej hej :)

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Ayoe :)

 

Ja, hvis din kat Emma har nyre problemer så er det jo vigtigt at hun kan få det foder der gøre hende "rasker", men jeg vil advare dig, mine venner og familie som har/haft katte har sagt flere gange at dyrelægen prøver tit at sælge dyrt foder og siger at det er meget nødvendigt fordi en kat fejler dit og dat: så på den måde tjener de flere penge, nu ved jeg ikke hvem din dyrelæge er og om det er en god en, men nogen af dem er tit ude på at få penge :(

 

Pas på med foderet hvis det har fået Emma til at tabe sig, for hvis en kat bliver alt for tynd kan den blive syg :(

 

Ja, jeg har hørt om klikker træning hvordan forgår det? Og hvad har du for eksempel lært din misser :confused:

Jeg kan sagtens læse englesk, og har straks tænkt mig at undersøge bøgerne du anbefalte :)

Jeg har lige fundet Vi er katte og vi ønsker mad som katte, fordi vi er katte på bibliotekets hjemmeside ;) Prøv at se om de har den på dit lokale bibliotek :confused:

Ja Feline Porta21 har jeg også fået anbefalet af både dkkorat og nogen andre venner :D Der er 65% kyllinge kød og 35% er kyllinge bouillon! Så det er 100% rent kylling.

 

;) Emilieleela

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Emilieleela!

 

Jeg har tænkt mig FORSIGTIGT at begynde at give misserne Feline Porta 21, og måske supplere Emma med Renalzin. Hun har haft det fint på Hills k/d men holdt først op med at tabe sig da jeg begyndte at tilføje rent fedt i form af fedtegrever. Min gamle dyrlæge, der behandlede Emma her indtil sidste år, har jeg dog fuld tillid til - det var hende der anbefalede k/d - jeg tror ikke hun ville prøve at snyde :-) Men jeg tror bare at der hele tiden sker nyt på området - og at man i dag begynder at få øjnene op for at hvad man troede i 'gamle' dage måske ikke er helt ok.

 

Når du læser på engelsk, og interresserer dig for fodring, så prøv også at få fat i 'Your Cat: Simple new secrets to a longer, stronger life' af Elizabeth Hodgkins - det er en af de to bøger jeg læser og får forstand (eller i hvert fald begynder at stille spørgsmål :-)) af for tiden :-).

 

UH - klikkertræning er sjovt!! Du kan læse alt om det i Maikens bog - det er en fin intro og super gennemgang af forskellige tricks. Emil kan f.eks. sitte, dække, rullle, give high5, vinke og springe igennem en ring. Du kan se lidt af hvad han kan her:

 

 

Det er desværre lidt mørkt :-D Og han kan IKKE lide at blive håndteret til sidst :-D Klikkeren er ikke med på videoen, da det var en 'eksamen' og han derfor formodes at kunne sine øvelser når vi optager dem.

 

Tak for al mad-inspirationen!

 

Masser af hilsner!

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Heeej :)

 

Tak for roserne ;) Jeg har trænet Emil i lidt over to år nu og han var 11 da vi statede. Han er, mener jeg, en reinkarneret labrador - han vil gøre ALT for mad ;) Ud over det virker han som om han synes det er sjovt, når ikke lige hans gigt plager ham (så inkluderer vi ikke spring og rul i træningen). Jeg tror man kan træne de fleste katte - nogle kan lære mere end andre - men alle vil have stor glæde af det. Tricket er at finde noget mad/godbidder de vil slå IHJEL for og så bruge dem i træningen. Husk på hvordan katte kommer løbende når de hører køleskabet/mad-dåsen - det er træning ;) Jeg ville starte med Maikens bog og se hvor langt du kan komme med den - og så er vi et par 'katte-trænere' du altid kan skrive til for at få ideer/råd hvis du har brug for det.

 

Inde på de kattegale er der også et par 'klikker'-tråde hvor du kan se hvad de forskellige har trænet deres katte til :)

 

Er netop ved at bestille Feline porta 21 - det bliver spændende hvad de gamle dyr siger til det!

 

Masser af hilsner!!

 

Ayoe

 

PS - på hvilket bibliotek fand du bogen af Marianne Thornberg? Den er nemlig desværre ikke på Københavns Biblioteker......tror jeg vil være fræk og bestille den via arbejdet ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Ayoe!

 

Ja, meld tilbage om hvad Emil synes om Feline Porta 21! :) Jeg fandt Marianne Thornbergs bog på Gentofte Bibliotekerne ;) Har lige været inde og reserveret, men skal nok skynde mig med den :D Hvis Emil var 11 år da du startede kan jeg vil godt starte med at træne min når hun er omkring 6-12 måneder? Jeg tror nemelig jeg venter lidt med træning til vores (snart) killing er blevet lidt ældre så hun kender os bedre osv. :D Jeg kan ikke finde Maikens bog på Gentofte Bibliotekerne, hved du om de har den i Københavns Biblioteker? Glæder mig til at høre om Emils nye lækkere katteguf :)

 

Masser af Hilsner

 

Emilieleela

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er helt sikker på du kan vente med at starte træningen til det passer dig :-) Jeg tror man kan starte med at træne hvornår man vil - det har Emil jo så fint vist (mange ville nok mene det er sværere at starte jo ældre katten er). Så længe din kat har en godbid den er RIGTIGT glad for. Maiken har en skøn video på sin hjemmeside hvor hun også træner katte i alle aldre:

 

http://www.animal-farm.org/

 

Jeg lånte i sin tid bogen på Hovedbiblioteket i København så der har de den nok stadig :-)

 

Masser af hilsner!

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Klikkere kan man få en masse steder i dag :) De fleste vel assorterede dyrehandlere, og hos nogle dyrlæger også (men jeg ville nok prøve dyrehandlerne først). Ellers har de fleste netbutikker med dyreartikler dem. Endelig har Dyrenes Beskyttelse engang sendt en gratis hvis man skrev og spurgte (ved ikke om de stadig gør det).

 

Og så et andet tips - har lige fundet ud af at Fru Poulsen på Frederiksberg Alle sælger Orijin - og at det i det hele taget sælges en del steder i DK :) OG at priserne, i hvert fald dem Fru Poulsen tager, er fint konkurrencedygtige med ZooPlus. Så jeg henter en pose i dag og prøver mig frem med det også.

 

Det har bare været så super at have denne diskussion om mad - det er bare sådan et spændende emne!! - men samtidig ret skræmmende at læse om hvordan meget dyremad er lavet!!!

 

Masser af hilsner og potedask!

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det synes jeg i hvert fald også, at vores diskussion om mad har været meget interessant! Jeg synes jeg har lært meget :) Jeg vil undersøge Fru Poulsen ;) Tak for alle dine gode svar. Jeg køber killingen imorgen! Så jeg glæder mig super meget til at skulle tage mig af sådan en lille mis :)

 

Mange glade katte hilsner

 

Emilieleela

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...