Hop til indhold

Jeg ønsker mig en kat


Kirstine

Recommended Posts

Hej, jeg er ny her.

Jeg har i et par år overvejet at anskaffe mig en kat når tiden var inde og rigtig, og jeg synes det er ved at være. Men jeg vil gerne lave et grundig budget så katten ikke skal mangle noget og så høre omkring andres erfaringer og råd til mig som førstegangs katteejer.

Lidt om mig og min fremtidig kat:

Jeg bor i en lejlighed på 40 kvm. Jeg studere i kbh, men pendler frem og tilbage til mit hjem. Studiet tager ikke så meget af min tid endnu. Jeg er ret rolig - skræmmende rolig synes mine venner - og jeg vil helst tilbringe aftner hjemme. Men selvfølgelig går jeg ud en gang imellem. Katten skal være en indekat. Jeg kunne godt gå ture med den, men jeg er bange for at den vil udvikle adfærdsproblemer fordi den ikke selv vil kunne bestemme hvornår den vil ud.

Nu spørgsmål til jer:

Hvilken race synes i umiddelbart passer til mig? Er selv ret vild med ragdoll racen.

Hvor meget spiser sådan en kat om dagen? altså gram

Hvad for noget kattegrus er bedst? Klumpede eller ikke?

Tips til indretning af lejlighed?

Er der noget jeg ikke har tænkt på?

 

Vil godt være sikker på jeg har jeg tænkt det hele grundig igennem før jeg anskaffer mig en kat.

 

På forhånd tak :)

Link til kommentar
Del på andre sites

**Hvilken race synes i umiddelbart passer til mig? **

Måske en perserkat, helst af dem der ikke har braktud, de har bedre helbred end de fladnæsede. Perser er kendt for at være meget rolige katte, der befinder sig udmærket med at være indekat. Næsten den mest oplagte indekatterace.

Men både den og Ragdoll kræver selvfølgelig meget pelspleje og skal redes igennem flere gange ugentligt for ikke at filtre i pelsen.

 

**Er selv ret vild med ragdoll racen.**

Mener heller ikke det er så aktiv en kat, men med ragdoll, der er det særdeles vigtigt, at du ikke hopper på den der med at købe et eller andet blandings-miskmask, blot fordi den har farverne og lidt lang pels, og derudover aldrig har været en ragdoll. Altså en ragdoll skal være fra en opdrætter og skal have stamtavle for at du kan være sikker på at få den ægte vare. Det er en af de racer der fuskes rigtig meget med, og bliver kaldt ragdoll uden at være det.

**Hvor meget spiser sådan en kat om dagen? altså gram**

 

Kattes fodermængde gøres altså ikke op i gram, selv om der på foderposerne skrives anbefalede mængder.

katte der skal være sunde og raske, skal fodres varieret og det vil sige, at de altid skal have tørfoder til rådighed og derudover bør de have mindst et mættende måltid om dagen bestående af råt (eller en gang imellem kogt) kød/fisk/kylling og kan en gang imellem veksles med dåsefoder.

Og især når det er indekatte der ikke kan fange en del af maden selv, er det nødvendigt med variation og mad af god kvalitet.

Regn med i hvert fald 350-400 kroner om måneden til foder.

 

**Hvad for noget kattegrus er bedst? Klumpede eller ikke?**

 

Absolut klumpende grus. Det der ikke klumper skal skiftes helt ud flere gange om ugen og alligevel er det svært at undgå lugt.

Hvorimod en sæk klumpende grus af ordentlig kvalitet (typisk 15 kg´s poser) (ikke det billige fra Rema 1000 o.s.v.) kan holde en hel måned (eller mere til bare en kat) hvor man bare skal fjerne klumperne mindst en gang om dagen.

Udgift ca 80 kroner pr måned.

Engangsanskaffelse kattebakke, eller to og skovle til at fjerne klumperne..et par hundrede kroner ....nogen katte vil ikke både tisse og skide i samme bakke

**Tips til indretning af lejlighed?**

Katte elsker at komme op i højden og også gerne steder de kan kigge ud.

Så gulv-til-loft klatrestativer er nødvendigt. Også gerne hylder med fastmonteret skridsikkert underlag som katten kan springe op på.

Derudover sove- og gemme-sig-huler.

Og selvfølgelig være opmærksom på at der ikke er noget katte kan komme til skade med. Eksempelvis er mange stueplanter giftige for kattene.

 

Åbne døre og vinduer er noget du fremover kun kan drømme om, undtagen vinduer der kan gøres ordentlig fast med kun en sprække på 3-4 cm åben....eller huske at katten skal være i et andet rum imens.

Vær forberedt på, at nogen katte altså kradser i møbler, tapet o.s.v. og kravler rundt og rager ting ned..

Måske den også vil hoppe op på bordene.

 

**Er der noget jeg ikke har tænkt på?**

 

Det ved jeg ikke, du nævner jo ikke det hele omkring anskaffelse af kat.

 

Men vi kan da tage det fra en ende af:

 

Anskaffelse af kat..pris afhængig af om det er stamtavlekat eller ikke og om den er blevet steriliseret/kastreret, mærket, vaccineret.

 

Katten skal steriliseres/kastreret, øre- eller chipmærkes, vaccineret hvis den ikke allerede er det fra opdrætters side.

Fra ca 800-1800 afhængig af om det er han- eller hunkat (hankat billigst)

 

Indkøb af foder, legeting, klatre/kradsetræ, sovehule, transportkasse, foder- og vandskåle, kattebakke, grus

 

Der skal udover de faste udgifter tages højde for om katten bliver syg = uforudsete dyrlægeregninger.

Lav evt en opsparingskattekonto og sæt 2-300 ind hver måned...dyrlægebesøg er dyre. Det koster 5-600 bare at gå ind af døren med katten, behandling kommer derudover.

 

Hvis du så beslutter dig for at du vil have, og har råd til, en kat så er der selvfølgelig ting du skal være obs på omkring anskaffelsen af katten.

 

Mange førstegangskatteejere vælger at købe en voksen kat, der i forvejen er vant til indelivet og måske som enekat.

Og det er selvfølgelig en god løsning hvis man er ligeglad med, at man så ikke får huset vendt op og ned af en killingelømmel på 12 uger...

Mange sælger racekatte på omkring 3-4 år , der er taget ud af avlen, til rimelige priser.

 

Og så er der ting man skal kigge på, på katten uanset om det er en voksen kat eller en killing, men især killinger:

 

Ikke noget med betændelse i øjnene, eller løbeøjne, heller ikke selv om sælger forsikrer det bare er "børnesygdom", for det er det aldrig men er tegn på en herpes-syg killing/kat

Ingen snask/snot eller sorte skorper i næseborene.

Pelsen skal være fin og blank, ikke fedtet at røre ved og ingen skæl.

Kig efter at katten ikke klør sig meget (lopper) kig evt efter i bunden af pels at der ikke er små sorte "grumser" (loppelort)

Kig katten ned i ørerne...der må ikke være meget snask eller "kaffegrumslignede" sekret = øremider

 

Lad for din egen skyld være med at købe en kat eller killing der er sky.

 

En kat der ikke er opsøgende, men gemmer sig og "skal hales ud under sofaen" for at du kan kigge på den, vil også være sådan hjemme hos dig.

Og aldrig købe en kat der har fået lov at komme ud tidligere når den skal være indekat.

 

 

Nå ja, omkring gå-ture med en kat, så er min mening at det er bedst at lade være, fordi man netop risikerer at katten får temmelig meget udlængsel og ikke længere vil trives som indekat.

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...