Hop til indhold

Min kat opfører sig underligt


vaultdweller

Recommended Posts

Hej alle,

jeg har en udendørskat på ti år, som de seneste par måneder har opført sig mærkeligt. Han er meget kælen, spurter rundt i stuen, hopper op og ned ad møbler og tisser på sofaen. Disse ting er blevet faste ritualer i hans hverdag, og kom umiddelbart efter en kort sygdomsperiode. Jeg har prøvet at kæde hans adfærd sammen med min anden kat, som flyttede ind for et par år siden, men har svært ved at tro at han skulle være roden til problemet. De har nemlig altid accepteret hinanden, og desuden virker det underligt at han først skulle reagere på hans tilstedeværelse nu. Jeg har tænkt mig at tage ham til dyrlægen, men inden da ville jeg høre om nogen af jer har oplevet noget lignende? Og i så fald, hvad gør jeg forkert?

 

Tak på forhånd,

Vaultdweller :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg synes det er en god ide at tage ham til dyrlæge, som du skriver du vil.

 

Og der skal du få ham tjekket for to ting: urinvejsinfektion og krystaldannelser i urinen.

Måske dyrlægen også vil foreslå et tjek af nyrernes funktion....vi kan jo ikke komme udenom, at katten i hvert fald har den alder hvor den slags problemer for alv or kan dukke op

 

Jeg tror ikke du gør noget forkert, men katten vil fortælle dig noget ved at han er blevet meget kælen.

 

Og årsagen til han spurter rundt på den måde kan sagtens være fordi det generer ham eller ligefrem gør ondt, og så tror katte nogen gange de kan løbe væk fra det.

 

Og at han er begyndt at tisse på sofaen er også en helt klar indikation på, at katten kan ske at lide af de nævnte problemer...så tror katte det hjælper at tisse på noget blødt hvis det er fordi det gør ondt på dem.

 

Det er selvfølgelig ikke sikkert at det nu også er det der er galt, men bestemt en mulighed og udover, at det selvfølgelig gør ondt på katten og at det ikke er optimalt, at han tisser i sofaen, så er der også det ved det, at hvis der er tale om urinkrystaller, så kan det lige pludselig blokere så katten slet ikke kan komme af med urinen, hvilket kan være livstruende for katten da blæren i så fald kan springe.

 

 

 

Problemer med den anden kat ville udmønte sig i stridigheder og slåskampe mellem de to, så det tror jeg ikke siden du ikke nævner noget i den retning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...