Hop til indhold

har du en kat med aggression?


Recommended Posts

Jeg vidste ikke helt, hvor jeg skulle poste denne tråd, men det ser ud til at det mest oplagte sted er her :)

 

Jeg er i gang med at skrive et speciale indenfor etologi (dvs videnskab om dyrenes adfærd) hos Dansk dyreinstitut. Specialet handler om katte, som udviser aggressiv adfærd mod deres ejere.

Jeg søger derfor jer, som har anskaffet sig en kat i 12 ugers alder, og som er begyndt at udvise aggressiv adfærd i form af angreb under leg, angreb ud af det blå mm.

 

I må meget gerne kontakte mig her på siden, så vil jeg beskrive nærmere, hvordan undersøgelsen kommer til at foregå. På forhånd kan jeg dog afsløre, at den bl.a. kommer til at bestå af spørgeskemaer og observationer hos jer samt selvfølgelig afprøvning af forskellige løsninger afhængige af situationer.

 

MVH

Alex

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 7 months later...
Gæst krumlesmor

Hej, Alex.

Du må gerne sende skema til mig.

Jeg har selv en kat - en ældre, ellers god og blid kat, som desværre er begyndt at bide hårdt og uventet. Jeg er lidt for meget på penicellin og søger en løsning på problemet, da det er farligt på lang sigt.

 

Med hensyn til din killing: Jeg har lige set, skrevet her på siden, at en kat kan blive så stresset under leg, at det udtrykker sig sådan.

 

Mvh. Mette

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej :-)

 

Jeg kan se du skrev dette indlæg for ca et halvt år siden, men hvis du stadig har brug for nogen til at være med i undersøgelsen må du meget gerne sende et skema til mig. Min Maine Coon som nu er ca et halvt år gammel er begyndt at angribe og bide rigtigt til, ofte mens han spinder så jeg er sikker på han ikke ved at han er for voldsom. Han er en rigtig dejlig kat men vi har ikke været helt gode til at lære ham hvad man må og ikke må

 

Mvh, Rana og Nivine

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende emne, men nej: Min nu (meget fhv vildkat) eneste lidt aggressive, har lært at være tam nok til, at kunne nusses på sin lille mavse, og ikke slå med kløerne ude.

 

De andre *kan' give kærlighedsbid- og en forsøger nogengange at rive foden af mig (hvis jeg har sko/støvler/sutsko på), men det er lidt overspændt kærlig adfærd ikke agrression.

 

Jeg vil nu også lige nævne, at jeg ALDRIG opmuntrer leg á la overfald på trappen, bideleg med hænder/føder og så videre, de afledes til noget, de må lege med- eller legen stopper.

 

Agrression hos en ældre kat ville jeg nok opfatte som sygdom/defekter i sanseapparatet- og sandsynligvis: smerter.

Nu har jeg flere katte, der ikke alle ligefrem elsker hinanden, så en lidt "klemt" kat- kan knurre, men overfor mig er de ikke aggressive: Jeg blander mig- og stopper balladen. Der som regel er indenfor- ude kan de bedre undgå konflikter.

 

Jeg håber, man engang kan læse din undersøgelse et sted?

 

Mvh

Pinny- med balladekatte, fredelige katte- og dem, det ikke kommer ved.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor

Nu lærte jeg af det indlæg, jeg refererer til. Ved sidste bid, jamrede jeg mig åbenbart så højt, at katten forstod, at det havde været for hårdt. Der var en opbygget frustration fra kattens side. Vi holdt gensidigt afstand til hinanden et par dage, men på min opfordring begyndte han at lege og kæle igen. Jeg, på min side, har lært at være (endnu mere) observerende overfor hans signaler. Forøvrigt er der en klog kvinde ved navn Temple Grandin, som også har ting at sige om dyrs oplevemåde.

 

Mvh. Mette

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...