Hop til indhold

Løse knæskaller eller patella luxation. Nogen der har erfaringer?


Zlingo

Recommended Posts

Min elskede kat Cleo kom akut til dyrlægen i dag pga, hvad jeg troede var kramper i det ene ben, men viste sig at være medfødte løse knæskaller (begge ben). Hendes knæskal rykker sig og sætter sig fast, hvorefter hun får smerter, lægger sig og piver indtil hun får rykket den på plads. Det knuser mit hjerte at se hende sådan. Dyrlægen sagde, at vi skulle prøve at give hende noget kosttilsku, som smører ledene og noget smertestillende i et par dage for at se om det hjælper. Worst case scenario ville være hvis de ikke hjalp, og hun får brug for at få opereret sine knæ. Det koster ca 8000-12000 kr PER ben. Er der nogen, som har prøvet det før og evt har haft sin kat gennem operationen? Kan det betale sig og kan katten leve normalt efter en sådan omfattende operation? Er virkelig på bar bund. Hun har først vist symptomer her i dag, hvorefter jeg skyndte mig til dyrlægen. Meget overraskende nyheder, må man sige.

 

På forhånd tak,

 

Ingrid

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender ikke til det, men det er ret almindeligt hos visse små hunderacer- og hos heste ("hanetrit" hedder det ). Det er arveligt så du bør oplyse avler om det,

 

Det er da noget rigtig skidt! Til den pris- ville jeg nok vælge at dyret sover ind. Husk det nu: Livskvalitet! Og en lang rekreationstid efter en operation, måske ikke er godt for dyret. Det ved ikke, at "om 8 mdr" er det raskt!

 

Min kat havde et komminut brud på skinne- og lægbenet. Hun blev rask- men hvis jeg havde vist, hvad jeg ved i dag- så var hun sovet ind. Det var ikke værdigt for hende, hun var dominant, men sank i den grad i graderne. Hvis dyrlægen havde foreslået amputation, så var hun blevet aflivet på stedet.

 

Men det kan du kun selv afgøre!

 

Må jeg spørge om, hviken race, din kat er? Som ovenfor nævnt kender jeg kun til "patella luksation" hos små hunde- og hos heste ("knæskalsforrækkelse").

Men underet avler! Det er arveligt- og noget rigtigt møg!

 

Mvh

Pinny- arvelige sygdomme er skabt af nedern med ekstra nedern!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Pinny,

 

Er virkelig ked af at høre, hvad din kat måtte igennem og kan helt 100% forstå hvad du mener. Det er bare svært at vide hvilken beslutning er den korrekte, når man står midt i det.

Cleo er en alm huskat, og købte hende for nogle år siden hos et kattehjem. Så der er ingen avlere.

Altså har holdt øje med hende siden igår og kan godt se en forbedring. Hendes knæ driller ikke lige så meget og hun har ikke smerter. Det kosttilskud hun har fået har klart hjulpet, men selvfølgelig ikke nok. Min dyrlæge fortalte, at mange vælger at give dem nogle sprøjter i knæene, som gør underværker. Så vil helt klart prøve det inden, jeg tager beslutningen om hun skal få fred. Vil gøre alt hvad jeg kan for, at hun får et dejligt liv, og vil selvfølgelig ikke holde hende i live af egoistiske årsager. Så vil prøve at se det an de næste par dage, for at se om jeg kan give hende en chance for at leve normalt. De her to dage har været mærkelige for hende, da vi normalt leger rigtigt meget og hun jo har været igennem dyrlæge-oplevelsen, som alle katte hader. He he.

Men jeg prøver selvfølgelig lige nu at lægge mine egne følelser til side, så meget som jeg kan, for at kunne se klart i situationen. Men det er sgu svært.

Link til kommentar
Del på andre sites

Må jeg spørge, hvad det kosttilskud hedder? (Jeg er nysgerrig).

 

Jeg er glad for, at du har tænkt over tingene så langt frem, selv kender jeg heller ikke rigtig til nogen kure, hvor man sprøjter noget (kortison?) i leddene. Hvad vil dr. dyr bruge?

 

Jeg har fundet lidt (godt nok om hunde) her: http://www.biodyr.dk/ny/patella-luxation

Og det lyder desværre ikke særligt opmuntrende.

 

Det er da forresten sindssygt dyrt- min kats ben kostede da "kun" 8.000 + det løse (Og vi havde ikke rigtig råd til det, - men det er nogen år siden.) Op til 24.000 kr for to led...

Har du prøvet at ringe til nogen andre dyrlæger? Priserne kan svinge en del.

 

Jeg vil tro, at nu er det mere, det smertestillende, du ser en effekt af... :-(

 

Ikke for at være andet end Rasmus Modsat, jeg har selv knæ, der går i "baglås"- det gør rigtig ondt, og der hjælper fiskeolie og den slags ikke.

 

---

Nå, jeg har vist nej-hatten på! :rolleyes: Men du må også tænke på, at Cleo, har haft det supergodt hos dig, i den tid du har faft hende. Jeg bliver så glad, når folk får katte fra et kattehjem.

Tak for din rigtig søde bemærkning om min kat, hun er her nu ikke mere, men hun var en kat med en stor personlighed, man ikke let glemmer...

 

Rigtig god bedring til Cleo! (Y) (Y) (Y)

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...