Hop til indhold

enlig indekat


Rasmus Nielsen

Recommended Posts

Først og fremmest. HEJ alle sammen her på katteforum. Jeg er ny, og håber denne side kan hjælpe mig i mit eventyr som katte ejer :)

 

 

Jeg har en almindelig huskat, en hun. Hun er lige et par måneder forbi sin første fødselsdag, men den præcise fødselsdag/uge er ukendt.

Jeg bor alene med hende og hun er en indekat.

 

Nu kommer så problemet, hun vil ikke snakke med mine gæster.. Hun snuser lige til dem, gnubber og gnider sig op af deres ben, men prøver de at sætte hånden ned til hende, markere hun at det ikke er ok, med et "dask" med poterne.

 

Dette er blevet meget mere markant efter jeg fik hende sterriliseret. Efter hun kom hjem fra dyrelægen, fik jeg afvide at hun havde bidt og kradset ud efter dyrelægen (De havde ikke lige tid da vi havde aftalt så måtte lade katten være alene under bedøvelsen)

 

 

Jeg har en bekendt som har haft katte hele livet, og da jeg bestemte mig for at snakke med hende om problemet fik jeg afvide, at jeg var "mild dyreplager" fordi jeg har hende som enlig indekat, og jeg skyldte katten at give den en ven.

Min veninde sagde yderemere at dette ville hjælpe katten med at blive tryg ved fremmede hænder.

 

Har i nogle gode inputs så kom endelig med dem, er næsten på grådens rend over at få af vide det er dyreplageri jeg har gang i..

 

et billede af min kat der gaber sig, skal i da ikke snydes for

kat.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vil jeg så ikke give din bekendte ret i. Katte er IKKE et flokdyr men de tolerer hinanden hvis de bliver tvunget til det. Ude i det fri mødes katte jo også kun hvis der er tale om territorie-kampe eller i forbindelse med parring.

 

Dog vil jeg så tilføje at hvis katten er alene i mange timer kan det være en fordel med to som kan lege men ser det ikke som dyrplageri i og med at det ikke er kattens natur.

 

Med hensyn til at hun slår ud tænker jeg at gæsterne måske bare kan prøve at lade hånden hænge ned så din kat kan snuse til den. Hvis hun så begynder at gnide sig op af deres hånd kan de kæle og ellers vil hun gå tænker jeg. Ellers har jeg ikke rigtig nogen bud

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Det kan være at katten skifter temperament ved at få en ny legekammerat, men det kan også være at den præger den nye kat til at blive som den, mens det også kan være at de begge forbliver som de er. Tror ikke dit problem ligger i at katten er alene, tror bare man skal acceptere at katten er tryg når den bestemmer tempoet. Havde selv en kat der elskede at sætte klørerne i mig, hvilket jeg forsøgte alt for at vende den af med. Tror desværre dens temperament er præget af hvordan den oplevede den første tid som killing, og som voksen er der ikke andet at gøre end at acceptere den som den er. Det er desværre ikke ligesom med en hund, at man kan opdrage den til det man vil have, eller ændre dens adfærd ved at træne.

 

Må dog indrømme at jeg synes det lyder mærkeligt at den tager kontakt til dine gæster og viser tegn på tilfredshed og så alligevel ender med at slå ud efter dem. Det er mig en gåde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu går jeg som udgangspunkt udfra at katten er tjekket for diverse ting :)

 

Hvordan leger du med hende når i leger? En hovedregel er at man ikke skal lege med hænderne da de så ser ens hænder som noget der er okay at bide i og kratte i.

Udviser hun samme adfærd overfor dig også eller er det udelukkende dine gæster? Hvis det udelukkende er dine gæster vil jeg anbefale du fortæller det til folk der kommer i hjemmet, fortæl dem at de ikke skal kæle hende, nogle katte bryder sig ganske simpelt ikke om at blive nusset for meget om. Jeg har selv en af slagsen herhjemme, hun har dog en lidt bedre måde at vise det på, nemlig ved at slikke på ens hånd.

Det kan også være fordi hun bare skal bruge noget mere tid til at lære dine gæster at kende. Ingen af mine katte herhjemme hopper i favnen på folk før de har mødt dem et par gange og lige set dem an :)

 

Og nej det er bestemt ikke dyrplageri at lade hende gå alene, mange katte foretrækker at være selv. Det at katte kan gå i flok er noget vi mennesker har lært dem. Der er self. siameseren som er en meget social race og foretrækker at være sammen med artsfæller, men gætter på din ikke er siameser :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Er hun trefarvet (tortie)? De har et "sjovt" temperament til tider. Min lille bestemmer over de fleste af mine store (hankatte).

 

Bed da gæsterne om, at de ikke aer katten, hvis den ikke bryder sig om det! Det kan man altså godt. Mine er ikke vilde med gæster, medmindre det er folk, der ikke kan lide katte- de bliver nemlig *elsket* ihjel. Katte er- mærkelige, og katte hadere har et kropssprog, der gør dem interessante.

 

Dyrlæger: Tjah! Min gravide vildkat blev rost ved neutering, Mens: "Den der rendte rundt på hylderne!" sagt med meget misbillingende blik til Rumle, der var meget tam, men kun overfor os.

(Bagefter tænkte jeg: Hvorfor KUNNE, han så dét?!)

Dyrlæger må skulle lade være med at tabe sutten! Vi betaler, så må de sku kunne håndtere en kat, medmindre man ved, den kradser/slår. Min gamle var et problem: Han spandt meget højt, så dyrlægen ikke kunne høre hjertet/lungerne. :rolleyes: Han var sikkert utryg, men var glad for dyrlægerne.

 

En af mine væltede rundt på ryggen, da hun skulle have taget sting. Dyrlægen syntes hun var rigtig sød, og smilede af det, til jeg påpegede, det var "flooding"- altså at katten var overvældet af sanseindtryk, så den overgav sig. Det fjernede smilet, men jeg kender mine katte- og hun var rædselsslagen ved dr. dyr. Så hun kom i bur med vores hankat, som er en kæmpekat, der ser barsk ud. (og som er et lille mijavende krammedyr IRL- eller hvad han selv tror!).

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...