Hop til indhold

Hvad skal jeg være opmærksom på??


LUM

Recommended Posts

Vi har lige fået 2, 5-års mor MCO´er ind af døren som omplacerings katte.

 

Jeg har haft kat hele livet så kat er på ingen måde nyt for mig, lige som vi før har snust til racen MCO i form af vores tidligere hankat (MCO´ens størrelse og temp men huskattens pæls)

 

De 2 damer har lige deles om 4 stks killinger (hvor vi har de 2, hvilket vi besluttede var den bedste løsning for de damer, for at gøre det hele lidt nemmere, og det er jeg slet ikke i tvivl om var det rigtige at gøre) og de er der efter, pælsen er godt grim, men det bekymre mig at de er ekstrem tynde alle 4, men især de damer, lige som de fælder som var det oven på et kuld killinger i fældnings perioden (altså mere end jeg vil mene er godt)

 

Nu er tynde katte og der til hørerne slasket pæls jo heldigvis til at løse, via luksus mad (med det mener jeg det kattemad de helst vil have, og ikke direkte katte slik *ss*) og evt et tilskud et eller andet vita ting oven i hatten lige til at starte med. Jeg har tjekket om de har orm, lopper ol, og det er de fri for.

Tidligere ejer sagde selv at de ikke fik dem passet ordentligt, og nu syntes de det var ved at være der henne hvor det ikke kunne forsvares mere, og det må jeg jo så desværre give dem ret i, altså det er super dejlige katte tillidsfulde og og og, men de har set bedre dage det er tydeligt.

 

Der er papirer på de damer, og de er de første 3-4 år fulgt som de skulle af en dyrlæge (den samme de er regi der, hvilket jeg ser som en klar fordel) men ud over at de er tynde og har ring pæls er der nu heller intet der siger mig at de fejler det mindste.

 

Vi fik dem for et par dage siden, killinger er jo killinger så de tonser jo bare som killinger jo nu en gang gør, især den ene mor opfører sig som har den alt tid været her, jeg kan mærke den ikke er helt på endnu, især børnene (og de er vand til børn deres yngste var 2, så de godt hvad børn er) er den forbeholden over for, men det er tydeligt at killingerne har været med til at lokke den ud fra under sofaen *gg* Den anden kommer kun når børnene er ude af rummet den bliver dog hvis en af ungerne stille kommer hen og snakker, men så vil den til gengæld også MEGET gerne snakke og især børstes, uhhe det er dejligt (heldigvis) så de skal såmen nok falde til.

Men den ene af killingerne, vil ikke håndteres, den er ikke bange for os, men den vil ikke kæles, højest lidt berøring på gulvet (hvis vi er heldige) slet ikke løftes og børstning fy føj da mis handling af kattekillinger, den anden er nu heller ikke vand til børsten det er tydeligt, men når først børsten kommer på, så nyder den det (den korte tid den har tid til at stå/side der, man er vel killing) så den kræver noget arbejde, det er ret tydeligt at den ikke har været nok i hænder men det sagde de også deres store dreng gik efter den ene af killingerne, resten gad han ikke, og når de så samtidig selv ikke har brugt tiden så skal det jo gå sådan, dog tænker jeg at det måske vil være en hjælp for den at komme væk fra moaar og brormand ("tvinge" den ved at der ikke er andre muligheder end mennesker når man vil have kontakt) men jeg kan ikke finde ud af om det bedste er at få det overstået i en fart, eller det er lige at give dem alle 4 lidt ro, hvor vi (det bliver så især mig) sætter hårdt ind med ene rums kontakt, leg og nus når chancen byder sig nogle gange om dagen.

 

Så lidt tanker til dette vil jeg sætte pris på *ss*

 

Jeg ved fra tidligere ejer at mødrene er søde til at passe deres pæls, og samtidig er jeg så tude heldig at have 2 døtre som er totalt ex´ede efter at få lov at børste (lige som alle 3 børn er helt med på at de har en hvis pligt til at hjælpe til med vand og mad... jeg tjekker naturligvis, de er jo altså kun børn, men jeg tror kun det er sundt de får/har et vist ansvar) så det er "kun" de mere problematiske områder jeg skal sørge for at være over. MEN nu har jeg aldrig haft langhårs kat før, så jeg har ikke ligefrem super meget styr på sportsgrenen børstning, jeg ved de damer er vand til en karte lignede børste (de stive metal søms nogle) men jeg kunne forestille mig at det kan blive for meget for huden på katten ved overdrevet børstning, er det korrekt antaget??

Har jeg ret vil jeg anskaffe en blød børste som mine børn så kan få lov at bruge, jeg er jo ikke ude på at skade de kære kæmper ;)

 

Ud over at de nu en gang bare skal børstes en gang eller 2 i løbet af en uge, er der så andet jeg skal være opmærksom på, som er anderledes fra alm huskat i forhold til sygdomme pasning osv i den dur.

Link til kommentar
Del på andre sites

Katte og børster.

Min erfaring er: De hader det som pesten, så kan man ikke gøre særlig meget!

Eller- de elsker det.

Min Løvemis var i hænder- hadede kam og børste. De skulle dø!

Snyd- elskede dem- men hans pels kunne man meget nemmere nulre- uglerne ud af med fingrene.

Katte er katte, der er aldrig 2 ens.

Sådan en "entanglement børste" kan dem med meget underuld, godt lide. Min er til hund- og købt for 50 kr. Kattene kan godt lide den. Den tager filtret underuld.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...