Hop til indhold

Endnu ikke katteejer


tmmb

Recommended Posts

Hej med jer.

 

Jeg skriver her da jeg og min familie overvejer at anskaffe os en kattekilling. Men vi vil gerne være godt rustede inden vi træffer så stor en beslutning.

 

Så vil I ikke være søde og fortælle mig hvordan livet med en kat er? Hvad kræver det? Hvad koster det? Kan den vende sig til andre dyr? Kan man gå tur med den ligesom en hund? Fortæl fortæl:)

 

Vi er en familie på 2 voksne, 2 børn 1½ og 5 år. Vi har en Fransk Bulldog og 2 fritløbende kaniner i stue. Vi er alle meget glade for dyr men især min datter på 5 år, er helt vilde med katte og vil meget gerne have at vi får en kat.

 

Jeg glæder mig til at hører alt hvad i har af råd og vejledning. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa :)

 

Først synes jeg det er super fedt du sætter dig ind i tingene inden du står med katten i hånden :D

 

Jeg ville overveje at få to kattekillinger i stedet for en, de har SÅ meget glæde af hinanden, og er super gode til at under holde hinanden (og jer). Det kræver ikke ret meget mere, faktisk på nogle punkter mindre at have to (eller flere) katte. Ved to katte skal de ikke aktiveres på samme måde af jer, da de har hinanden til at brænde krudt af på.

 

Derefter synes jeg det er meget vigtigt at finde nogle killinger der kommer fra forhold nogenlunde som dem i kan give misserne, derved giver du kattene de optimale betingelser for en god start hos jer.

 

Katte kan sagtens med andre dyr, mine katte møder jævnligt mine forældres hund (når vi er på ferie eller weekend hos dem), og det går super godt. Jeg TROR heller ikke kaniner vil være et problem, men der skal selvfølgelig holdes øje med den ikke trigger et jagt instinkt.

 

Jeg synes ikke kattene er super dyre at have i det daglige, vi bruger ca 1 pose grus til ca 100 kr (jeg køber noget af det dyrere da jeg IKKE vil have her lugter af kattetis) og derudover måske 3-4 kg tørfoder.

 

Før anskaffelse er der selvfølgelig lidt flere udgifter, men kigger man sig godt for behøver det ikke være voldsomt dyrt. Jeg har et stort kredsetræ fra gulv til loft det nyder kattene, kattebakke og madskåle, samt legetøj selvfølgelig og transportkasse.

 

Jeg køber stortset alt til mine katte her KLIK, da det bliver leveret til døren samt mange af tingene er en del billigere end her hjemme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Velbekomme! :rolleyes:

 

 

Ej, altså - det er jo et lidt stort spørgsmål... Jeg kan jo slet ikke forestille mig livet uden kat.

Hvad det koster, tja - hvis du vælger en røvdyr racekat, så er der jo måske flere udgifter i forbindelse med specialfoder, forsikringer ud over kattens købspris.

Jeg kender ikke noget til racekatte, jeg har kun haft alm. huskatte, så hvis du er interesseret i racekatte, så vil det være en god ide at læse om de forskellige racer først, lån evt kattebøger på biblo...

Umiddelbart vil jeg mene at det altid er muligt at vænne forskellige dyr til at være sammen, men igen - katte har ligeså forskellige personligheder som mennesker. Min x's kat ville fx gerne snakke med hans familie, men absolut IKKE med min GGGG (Kun når min mor kogte kødboller).

 

Hvad kræver det? Igen, det har også meget at gøre med hvilken kat I vælger. En langhåret kræver jo måske en times pelspleje om dagen , mens min korthårede huskattepige klarer vasken selv.

 

Derudover, skal katten være inde/udekat? Hvis det er en indekat I søger, så skal i have plads til bakke, der skal renses (gerne flere gange) dagligt.

Og jeg vil nærmest sige , uanset hvad I vælger - få den neutraliseret! Hankatte der har bollerne i behold kan godt finde på at strinte (det stinker max), og de strejfer også på damesjov. Der er ikke noget værre end at sidde og vente på at ens guldklump kommer hjem. Og hunkatte er FÆLE i løbetid -og derudover er der bare ALT for mange killinger i verden der allerede er blevet født.

 

Det burde være muligt at gå tur med kræet, hvis I træner den fra killing... Hvis dyret vil, de har meget vilje selv haha!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det med katte og kaniner sammer er ikke lige den bedste sammenblanding. Katten er et rovdyr med meget dybe instinkter. Hvis den ser noget løbe, som kan være en mulig fødekilde, så vil katten jage det, uanset om den er sulten eller ej. Den kan bare ikke lade være. Og man kan heller ikke opdrage den til at lade være, da det som sagt er et instinkt der ligger meget dybt i dyret. Så en eller anden dag, så har du måske to kaniner mindre.

 

Hunde og katte går fint sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi vil ikke have 2 katte. For det første må vi ikke have 2 katte her hvor vi bor, så det giver sig selv og jeg synes heller ikke at vi har plads til 2 katte.

Hvad angår kanin og kat har jeg hørt om mange hvor det sagtens kan lade sig gøre. Min far havde i sin tid kanin og vildkat. Og det gik mærkelig nok super godt. Nogen siger at katte og kaniner snakker samme sprog? Men man skal jo være på dupperne når man har forskellige slags dyr.

mange siger at katte ikke kan opdrages? Så man kan ikke sammenligne kat med hund? Kan katte knytte sig til mennesker som hunde gør det?

Ja helt klart skal den neutraliseres. Det er alle mine dyr faktisk ;) sikke en magt man har over dem. Men jeg synes det er synd for dyrene hvis de har alle de drifter og ikke har muligheden for at få afløb. Og ja jeg synes bestemt også at der er alt, alt for mange katte. Der burde komme en lov omkring avl af dyr.

Tak for jeres svar. :-) Og tak Nadia fordi du synes det er godt jeg undersøger tingene først.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det må du jo selv om. Det er dine kaniner det går ud over, ikke mine. Jeg har hørt om både hamstre og marsvin, hvor det er gået godt længe, og så lige pludselig en dag, så har katten slået dem ihjel. Det er altså kattens instinkt, og noget man ikke kan fjerne fra den. Hvis du sætter en kat ud i det fri, så vil den jage, selv om den aldrig har lært det.

 

Og jo man kan sagtens opdrage en kat. Du kan bare ikke fjerne dens instinkter som jo er noget medfødt. Min kat kommer, når jeg kalder. Han sætter sig. Han lægger sig, og han giver også "high five". Han ved fint, hvad ordet "NEJ" betyder. Så jo katte både kan og bør opdrages nøjagtig lige som alle hunde og andre dyr. "klikker"-metoden er en genial ting at bruge. Brug Google til at søge efter klikker-metoden.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Katte kan sagtens opdrages - og de kan også sagtens knytte sig nært til deres mennesker. Men forvent ikke hundens overstadige glæde og jubel og totale tilbedelse. Fra kattens synspunkt kan du meget vel være dens undersåt, som den allernådigst har udvalgt til at pleje, kæle og fodre.

 

Helt enig med Trine, dog lige undtaget det sidste. Her hjemme ved katten godt, hvem det er som bestemmer, og nej det er IKKE katten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er fint, at I undersøger sagen INDEN i anskaffer Jer kat, for det er altid et stort ansvar at anskaffe sig dyr, og man skal tænke på, at katte snilt kan blive 10-15+ år, så det er en stor beslutning.

 

Nu har jeg selv først fået killing for fire måneder siden, hvor jeg indtil videre har gået hjemme, så der er nok nogle ting som jeg ikke kan svare 100% på, men så er det godt, der er mange kloge mennesker herinde.

 

Umiddelbart kan der nok være lidt gnidninger mellem så mange dyr, men det kommer jo også an på deres temperament osv. Det jeg nok vil være mest bange for er kaninerne. Hunde og katte går fint sammen, men som pfpeter skriver, så har de et naturligt jagtinstinkt, som du ikke kan fratage dem. Især det, at det er fritgående kaniner, kan RIGTIG tricke kattens instinkter. Det var noget andet hvis de var i bur, hvor katten ikke har lige så let adgang til dem. Jeg har hørt om tilfælde, hvor en kat har raseret et bur med tre kaniner, hvoraf de to var døde, og den tredje måtte aflives. Af den grund vil jeg nok fraråde Jer at anskaffe kat, eller i hvert fald overveje det en gang til.

 

Det med at gå tur med en kat kan man godt, men det er ikke på samme måde som en hund. Katten vil være mere undersøgende, og ikke det bliver nok mest til en tur i haven eller indkørslen. Det er i hvert fald hvad jeg har hørt, ikke egne erfaringer.

 

Det med, at man ikke kan træne en kat på samme måde som en hund, er jeg absolut ikke enig i. Vores lille pige er lige fyldt 6 måneder, og hun reagerer på sig navn (kommer når man kalder), forstår ordet "nej" (og forskellige lyde som fungerer som nej), kan kommandoerne "sit", "rul rundt" og "giv pote". Hun sover sammen med mig om natten, putter på sofaen, og desuden følger hun mig hvorend jeg går i huset så jo, en kat kan være lige så meget en hund, og ligeså trofast. Når jeg parkerer bilen i garagen, løber hun ud og sætter sig pænt ved døren og venter på, at jeg kommer ind, og noget af det første jeg skal gøre, er lige at sige hej og nusse lidt, ellers har jeg en kat rendende rundt der miarver HØJLYDT indtil jeg har sagt hej, så igen jo, en kat kan også være "en hund".

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...