Hop til indhold

Fedme - jeg er snart desperat


TrineM

Recommended Posts

Som jeg skrev i min "velkomsttråd" fandt jeg for et par år siden en stor killing, som jeg tog til mig. Allerede første aften troede vi at det var en gravid hunkat, idet han så ud som om han havde en håndbold i maven.

Jeg fik ham kastreret, da jeg gerne ville undgå strejferi og iøvrigt er af den mening at der er uønskede killinger nok i verden.

 

Han tog meget hurtigt meget på i vægt, trods at han fik nøjagtig det samme -eller mindre - end vores anden kat, en sterilliseret hunkat, som er/var helt normal i vægt.

Dyrlægen sagde at hans appetitregulering ville gå fløjten ved kastration.

 

Siden er hans vægt bare steget og steget. Jeg har ikke vejet ham i lang tid, men jeg tror at han vejer måske mellem 9 og 11 kilo nu... En kat af hans str burde veje omkring 4 kilo.

Jeg har googlet og googlet, og fandt på et tidspunkt en sygdom, der havde noget med skjoldbruskkirtelen at gøre - jeg synes at flere af symptomerne passede; Lavstammet (Han er en bette bette fyr med korte ben og kort hale), mærkelig pels (Han er MEGET ulden, og ikke "glat" i pelsen) og et par andre ting. Jeg fik ham testet for dette ved dyrlægen, prøverne viste dog ingenting. Dyrlægen foreskrev så slankekur med max 50 gram foder om dagen, hvilket jeg fulgte først i 2 mdr, derefter i 4 mdr sammenhængende, men han tabte sig ikke et gram - tror faktisk han stadig øgede hans vægt.

Han er SULTEN!!!! Kan spise hvadsomhelst nårsomhelst. Den anden kats foder stiller vi på bordet, da hun er glad for at kunne gå til og fra, og han rydder skålen totalt, hvis han får adgang til den.

 

Han er legesyg, virker rigtigt godt tilpas, snakker meget, lægger op til leg både med os, vores anden kat og ham selv, super kærlig og i det hele taget det mildeste, dejligste væsen.

 

Jeg har prøvet at fodre ham med slankefoder (mange forskellige slags), alm. foder, kød -nærmest alt- i længere sammenhængende perioder, og intet virker. Han er ikke glad for dyrlægens undersøgelser, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.... Efter et råd herindefra prøver jeg pt. med Lux fra Aldi, fordi det ikke indeholder korn.

Jeg er nærmest selv kommet til den konklusion at så må jeg have ham i de år han kan "holde til det" og ikke blive syg, have det dårligt, eller blive væsentligt svækket, og så tage den hårde beslutning til den tid.

Vi passer meget på med mængden af foder herhjemme, men jeg synes heller ikke det er et værdigt liv at blive "sultet", som han jo vil føle han bliver hvis jeg skærer endnu mere ned på det. Ej heller har jeg interesse i at han skal igennem 1000 måske smertefulde undersøgelser....

 

Jeg skriver herinde i et desperat håb om at een af jer der læser med, måske ku ha hørt om noget der kunne føre til en diagnose. Jeg er meget ked af situationen i forvejen, så jeg vil blive meget glad hvis jeg slipper for at få at vide at jeg er dyremishandler der burde få frataget retten til at holde dyr.

På forhånd tak.

 

091.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Gå over til at fodre med BARF. Det er råt kød. Katten skal have ca. 2% af sin normalvægt om dagen fordelt på to måltider.

 

Din kat vil helt sikkert i starten føle, at han bliver sultet, men ingen kat er endnu død, når de har fået den mad de skal have.

 

Jeg fodrer selv min kat med råt kød hver dag. Og kunne ikke drømme om at fylde ham med tørfoder. Intet er mere unaturligt for katten.

 

Du kan læse mere om BARF på: http://www.hundeogkatteimperiet.dk/shop/cms-4.html

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Peter, det vil jeg helt klart prøve. Hvordan er det, er det små stykker kød eller hvordan? Får dine katte de der ben/kyllingehalse udenfor eller indenfor?

Jeg køber ikke helt det samme kød. Jeg har nemlig slået mig sammen med min niece som har en stor hund, og derfor køber vi over hundrede kilo ad gangen og får det så til ca. tolv kroner pr. kilo. Nogle gange fodrer jeg ham med rå kyllingeunderlår. Der får han et helt ad gangen, og han spiser alt, hvad der er inkl. ben. Det er rigtig godt for tænderne. Jeg køber ferske kyllingelunderår i supermarkedet nogle gange. Jeg fodrer min kat indendørs og må så rydde op efter ham, når han har spist. Han kan finde på at tage sådan kyllingelår rundt i hele huset, men som sagt, så bliver det hele spist, så det kan jeg godt leve med.

 

Du skal jo regne med, at der går nogle måneder før du kan se, at din kat taber sig. Det er ikke noget der sker på 2-3 uger. Men begynd at veje ham, så kan du følge med. Han skal have max. 2 x 100 gram om dagen af råt kød og absolut ikke mere. Lige meget hvor sulten og hvor meget han miaver, så er du nødt til at være standhaftig og ikke give mere. Som sagt, så er ingen kat død af sult, hvis den har fået det, som den skal have.

 

Det kan også godt være, at din kat slet ikke vil spise råt kød til at starte med. Så fjerner du bare maden og serverer NØJAGTIG det samme igen næste gang. Og det bliver du ved med, også selvom det sker over flere dage. Til sidst skal han nok spise det. Som sagt, så er ingen kat sultet ihjel ved siden af en fyldt madskål.

 

Held og lykke med projektet. Du vil få en meget gladere og sundere kat ud af det.

 

Har du nogen spørgsmål, så spørger du bare. Der er ikke noget som hedder dumme spørgsmål.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tusind tak, Peter. Tror dog ikke der er den store chance for at han ikke kan lide det.

 

Hvordan med fx hakket oksekød? Jeg har en bog om katte, der står at råt oksekød er godt, men ikke svinekød... Glæder mig faktisk lidt til at stikke ham et kyllingelår, og se ham gå ombord i det GGG

Link til kommentar
Del på andre sites

Oksekød er helt fint, og du kan roligt købe det med meget fedt i. Det har katten kun godt af. Du kan også godt give den svinekød. Du skal bare huske en ting som er meget vigtigt. Det er at alt kød du serverer for din kat SKAL være RÅT. Det må ikke være hverken kogt eller stegt, hvis der er ben i, og katten har godt af benene. Benene bliver porøse, hvis kødet bliver enten kogt eller stegt og kan lave skade i både hals og tarme. Så husk, at det skal være RÅT kød. Det gælder også for kyllingelår og kyllingekød generelt. RÅT KØD.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeps, vil huske det.

Jeg fatter bare ikke hvordan de små bisser kan knase et kyllingelår - men det må komme an på en prøve da..

Du kan tro de kan knase det. De kan faktisk pulverisere det. :-)

 

Du kan med fordel også give katten sådan et kyllingeunderlår frossent. Så skal den virkelig arbejde for føden. Det giver jeg nogen gange min kat, så ligger han og slikker på det for at tø det op.

 

Husk også at give din anden kat det samme mad. Den skal forhåbentlig ikke snydes for noget god mad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, hun skal da også have det samme - det lyder meget logisk at lægge deres kost så tæt op af deres naturlige kost som muligt. Hun kan til gengæld godt blive en prøvelse mht til kræsenhed...

Så gør du bare som beskrevet ovenover. Hvis hun ikke spiser det, så tag det fra hende igen og server nøjagtig det samme næste gang. Og sådan bliver du ved indtil hun spiser. Som sagt, så er der ingen kat, der er død af sult foran en fyldt madskål.

Link til kommentar
Del på andre sites

GGG jeg har givet ham sådan et lille råt kyllingelår her til aften. Først slikkede han lidt på det, så satte han sig og gloede lidt på det, men så gik han i krig, og har stolt båret rundt på det, efter hvorhenne jeg har befundet mig i lejligheden. Han virker rigtig "stolt" over det, jeg tror muligvis han tror han selv har fanget det eller noget, da han jo, pga vægten, aldrig har haft succes med at jeg fugle og mus. Jeg vil købe noget forskelligt kød nu -foreløbig bliver det supermarkedskød, da vi har meget begrænset fryseplads - og fryse ned i portioner, så det er nemt at tage op.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Update; Han får forskelligt råt kød nu , dog kun næsten dagligt, men jeg arbejder på at det bliver 100% til sidst; Kyllingelår, hakket oksekød, laks, rejer osv. Indtil videre er hans yndlings når vi skal have gode bøffer herhjemme, fx af oksefilet og jeg skærer noget af min fra før jeg steger -så hænger han skrigene i benet på mig ggg. Vægten er der vist ikke sket noget med endnu, men han har det godt og virker meget tilpas :) Og hans mave har taget det fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 11 months later...
Husk også at give ham indmad - ikke mindst hjerte. Dejligt at byde velkommen til endnu en BARF'er :-D

 

 

 

Tak... men min smukke Kugle døde desværre den 9.oktober. Han fik en svær forstoppelse og dyrlægen turde ikke bedøve ham med den vægt han havde. Jeg ville heller ikke have at min dejlige lille dreng skulle gennemgå så stor en operation. Røntgenfotos viste at det var Megacolon, og det værste tilfælde hun nogensinde havde set. Han lille tarm , som burde være som min lillefinger var så tyk som mit håndled. Så jeg måtte tage den umulige beslutning i det kliniske rum.... Han vejede 10,4 kilo, den dag han sov ind.

 

Jeg savner ham uendeligt meget, min lille skat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...