Hop til indhold

Ny kat sammen med gammel kat


katrinepigen

Recommended Posts

Hej med jer...

Jeg mangler et par gode råd fra mere erfarne kattefolk end mig selv.

Min familie og jeg er i den triste situation, at vi for nylig måtte aflive vores vidunderlige hunkat. Hun var desværre alt for ung, kun fire år, men ædt op af kræft :-(

Vi har nu vores unge hankat Alfred tilbage - han er omkring et par år, vi ved det ikke helt sikkert, da han er tilløber. Han er kastreret og han er blidheden selv herhjemme overfor sine mennesker. Men han slås tit og ofte, når han er ude. vores nu afdøde hunkat og Alfred tålte hinanden, men det var ikke et stort kærlighedsforhold.

Nu da vores hunkat er væk, vil vi frygtelig gerne have en ny kat, jeg synes det er skønt med to katte i huset. Men hvad vil være bedst: En killing, eller en voksen hun kat? Og hvordan griber man det bedst an med at føre en ny kat sammen med en, der allerede bor i huset? Hvis vi vælger en killing, er det så ligegyldigt om det er en hun eller en han?

Håber nogen vil tage sig tid til at hjælpe os lidt - på forhånd tak.

Julehilsner fra en katteglad familie

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil vælge to killinger, da jeres tilløber så vil få mulighed for at være sig selv når han kommer hjem.

Med en killing, vil han skulle underholde den - og det gider han formentlig ikke.

Derudover så to killinger af samme køn, og gerne fra samme kuld, hvis muligt. De vil have så meget støtte i hinanden.

 

Hvis I vælger en enkelt, vil jeg vælge en på ca samme alder som jeres nuværende, hvis han trives fint med en hunkat, så vælg en hunkat igen.

 

Mht. sammenføringen, kommer det an på hvad I vælger. Der er flere fremgangsmåder

Link til kommentar
Del på andre sites

Har stået i samme situation, måtte aflive min kat på 8 og havde så den gamle tilbage ca 14 år . Fik for ca 14 dage siden en killing på ca 5mdr og det er gået fantastisk, efter 10 min. i kassen lukkede jeg den ud, der var naturligvis lidt hvæsen og knurren, men det måtte de selv klare, nu leger de ( så meget den gamle gider ) ligger dog ikke i arm endnu men det skal nok komme. Må give Henriette lidt ret i at man nok skal få 2 killinger det kan godt blive for meget for den ældre

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Vi har nu valgt en hunkilling på lidt over seks måneder. Vi synes det bliver lidt for meget med tre katte, man skal jo også tænke på dyrlægeregninger osv. Vi skal hente hende hos Inges Kattehjem i morgen. Hun skal hedde Kitten. Nu håber jeg så bare, at vores Alfred vil tage godt imod hende. Heldigvis har vi en del plads, så der er mulighed for at gå hver til sit, hvis den ene får for meget :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...