Hop til indhold

Er min kat bare en vildkat, eller er der noget galt


Gæst Diana Toft

Recommended Posts

Gæst Diana Toft

Jeg har en skovkat på snart tre år. Han har til tider en voldsom adfærd, hvor han løber rundt i hele husset. Men ud over det, så kan han finde på at angribe mig eller min kæreste.

Eks. Han har lagt på min dyne og sovet, jeg vender mig og han vågner (det gør han dog ikke altid) men i dette tilfælde står han op og går vist ud og spiser. Jeg går på toilet og på vej ind i soveværelset løber han pludselig efter mig og vil bide mig i fødderne. Han miauver inderligt og det lyder ikke rart. Jeg sætter mig på sengen hvor han bider sig FAST i min hånd, han knorre og det er virkelig ikke for sjov. Jeg tager fat bag nakken og presser ham mens jeg skælder ham ud.

 

En episode som denne sker ugentligt..

Hvad kan man gøre, må indrømme at jeg bliver skræmt af ham.:(

 

Alt i alt er han en god kat, tro det eller lad være :S

 

Håber nogen kan hjælpe

Hilsen katteejer af Buster

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Diana Toft

Ja han bider så det kommer til at bløde, sidste gang var i går aftes. Han har altid været lidt vild, men det her har stået på et halvt år vil jeg tro.

Han er ikke generalt aggresiv, men nogen gange bliver han det ud af den blå luft.

Han kan også slå over i at være aggresiv når man kæler med ham, han spinder osv. Men lige pludselig så bliver han sur

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder for mig som en kat der ind i mellem bliver aggresiv. Jeg ville helt klart gå til dyrlægen med ham og få ham undersøgt. En aggresiv kat bør aflives for både dens egen og andres skyld. Jeg ved godt det lyder hårdt, men det er det eneste rigtige.

 

Min egen kat kan også godt finde på at bide, når man f.eks. kilder ham på maven. Det kan han ikke lide, men han bider ALDRIG hårdt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det glæder mig, at du kan se, at det måske er eneste udvej. For det er absolut det bedste for både katten og andre i dens nærhed. Et dyr har det slet ikke godt med at være umotiveret aggressiv. Det betyder jo, at der er noget galt oppe i hjernen på dyret.

 

Hvis det kommer til aflivning, så skynd dig at få en ny kat. Det hjælper ganske gevaldigt på sorgen efter den gamle.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Diana Toft

Ja jeg må indrømme, at jeg har været klar over det et stykke tid. Min dyrelæge gav mine nogle råd og hvis det ikke ændre sig MEGET snart så er det den eneste udvej.

-Jeg synes godt nok det lyder hårdt at få en kat igen med det samme, men det er nok være at få en følelse af tomhed i huset.

 

Mange tak for din hjælp

Diana

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Min dyrelæge gav mine nogle råd og hvis det ikke ændre sig MEGET snart så er det den eneste udvej.g.gif

 

Det er jo selvfølgelig dit valg, men jeg synes det er et meget dårligt råd af din dyrlæge. Selvom du holder meget af din kat, vil du aldrig nogensinde kunne ændre den adfærd 100% Efter mange år som katte ejer, vil jeg bestemt mene at den kat skal aflives så hurtigt så muligt. Den har det ihvertfald ikke godt, så det er mere spørgsmålet om hvor lang tid du vil lade det stå til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som en af vores undervisere, der er ekspert i adfærd sagde:

 

"Aggressiv adfærd kan ikke kureres, men det kan holdes nede".

Dvs at det ofte kræver en fuld udredning af kattens problemer samt evt medicinering og en ordentlig røvfuld træning og tålmodighed.

Det er bare ikke alle, hverken dyr eller mennesker der er bedst tjent med den løsning.

Man skal huske at agressive dyr, som flere nævner, ofte har det skidt, at det er den eneste måde de kan udtrykke det på og at de kan være farlige!

Det er ikke nogen skam at få sådan et dyr aflivet. Hellere før det gør nogen skade, og du skal blive enig med dig selv om både katten og dig selv er tjent med det forhold I har nu.

Mange ejere glemmer sig selv, for hvis du hele tiden går og er nervøs overfor katten, har DU det heller ikke godt.

Man skal gøre hvad man kan for sine dyr, men ikke på bekostning af sig selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej

 

Har haft samme problem med min kat da den var en stor killing(en kæmpe af en kat hehe). Jeg vil gette at fleste angreb sker om aften/natten mens den er rolig om dagen. Men før man griber til så drastiske midler som aflivning som mange her så hjertelig anbefaler ville jeg prøve med at kastrere den(ved ikke om det hjæper når den er så gamel og pas på den kan være temelig sur(forskrækket) før og efter operation) og give den mulighed for at være udekat. Min kat er nu 8 år gamel og er en rolig hankat der snorker det meste af dagen og er ude hele nat. Den har aldrig prøvet at angribe uden provokation siden den blev kastreret udekat. Så hvis du ikke selv har mulighed at give din kat natteudflugter, giv den til en der kan. Ikke alle katte kan klare at være idespæret så det behover ikke at være at den er skør el. lig.

vh

Dina

Link til kommentar
Del på andre sites

Som en af vores undervisere, der er ekspert i adfærd sagde:

 

"Aggressiv adfærd kan ikke kureres, men det kan holdes nede".

Dvs at det ofte kræver en fuld udredning af kattens problemer samt evt medicinering og en ordentlig røvfuld træning og tålmodighed.

Det er bare ikke alle, hverken dyr eller mennesker der er bedst tjent med den løsning.

Man skal huske at agressive dyr, som flere nævner, ofte har det skidt, at det er den eneste måde de kan udtrykke det på og at de kan være farlige!

Det er ikke nogen skam at få sådan et dyr aflivet. Hellere før det gør nogen skade, og du skal blive enig med dig selv om både katten og dig selv er tjent med det forhold I har nu.

Mange ejere glemmer sig selv, for hvis du hele tiden går og er nervøs overfor katten, har DU det heller ikke godt.

Man skal gøre hvad man kan for sine dyr, men ikke på bekostning af sig selv.

 

Det lyder helt præcis som en kat der bare savner et ordentligt katteliv udendørs. Katte jager efter mørkets frembrud og det lyder som om det er der han bliver rastløs. giv ham til en der kan tilbyde udeliv ellers må han aflives. øv. jeg ville dø hvis det var min. :-( kh Hanne

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder helt præcis som en kat der bare savner et ordentligt katteliv udendørs. Katte jager efter mørkets frembrud og det lyder som om det er der han bliver rastløs. giv ham til en der kan tilbyde udeliv ellers må han aflives. øv. jeg ville dø hvis det var min. :-( kh Hanne

Det er altså IKKE alle katte, som der jager EFTER mørkets frembrud. Min kat jager om dagen, når det er lyst og sover hele natten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...