Hop til indhold

tykke katten?!


Cookie

Recommended Posts

hej alle

 

jeg har 2 katte, men det lader til at den ene spiser noget mere end den anden, Muffin tager noget hurtigere på en Cookie og jeg syns da også at hun har fået sig en delle på maven, Cookie mangler ikke mad, hun er fin og smuk.

 

Er der en måde hvorpå jeg kan kontrollere at Muffin får lidt mindre mad ? og Cookie stadig får det hun skal have?

 

de er indekatte, har et kæmpe kradsetræ og rig mulighed for at løbe rundt, de få Iams killinge tørfoder og en snack i ny og næ (whiskas alm foder)

 

håber i har nogle brandgode idéer som altid :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft og har fuldstændig det samme problem ;) Emil, og nu også den lille Rylle, kan bare ikke holde sig fra maden og Emil har været MEGET tyk, mens min gamle Emma bare småspiser som hun skal, og nu for lidt da hun har dårlige nyrer. Selv har jeg indført ration til Emil og Rylle, dvs. her får de afmålt mad hver dag fordelt på vådt og tørt (jeg bruger Bozita vådfoder, Orijin til Rylle og Precription diet J/D til den gigtplagede Emil). Emma får så når hun beder om det når jeg er hjemme, og så er der ikke mad fremme når jeg ikke er hjemme. Det er naturligvis noget af et 'arbejde' sådan at sørge for at Emma får sin mad (jeg må vogte lidt på de to andre når Emmas mad er fremme) men jeg synes efterhånden jeg har fået en god rutine :) Og jeg har lært på den hårde måde hvad overvægt kan medføre - Emils gigt skyldes helt klart at han har været for tyk :(

 

Desuden leger jeg en masse med specielt den unge Rylle, og Emil og Rylle 'jogger' hver morgen efter en del af deres morgenmad (tørfoderet naturligvis ;))

 

:) Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

tak PfPeter, også bar give dem halvdelen gætter jeg på :)

 

det er nemlig super synd, også derfor jeg reagere så tidligt, hun er langt fra tyk, men hvis hendes spise tendenser fortsætter sådan, så går det ikk lang tid før hun bliver det :) jeg prøver det med de forskellige rum.

 

har bar hørt at katte ellers har bedst af at have adgang til mad hele tiden... men jaja... det kan man jo ikk hvis Muffin overspiser...

Link til kommentar
Del på andre sites

tak PfPeter, også bar give dem halvdelen gætter jeg på :)

 

det er nemlig super synd, også derfor jeg reagere så tidligt, hun er langt fra tyk, men hvis hendes spise tendenser fortsætter sådan, så går det ikk lang tid før hun bliver det :) jeg prøver det med de forskellige rum.

 

har bar hørt at katte ellers har bedst af at have adgang til mad hele tiden... men jaja... det kan man jo ikk hvis Muffin overspiser...

 

Jeg ved ikke, hvor folk har det fra med, at katte helst skal have fri adgang til mad. Men det er i hvert fald noget forbandet sludder og vrøvl. Det er den nemmeste måde at fodre på for os mennesker, og det er nok derfor, at folk gør det sådan. Det er i hvert fald ganske unaturligt. I naturen skal katten arbejde for at få sin mad. Derfor fik min, da han var indekat nogen gange et frossent kyllingeinderlår. Der arbejdede han virkelig for føden. I dag er han udekat og fanger selv en hel del, men får stadig mad herhjemme afmålt og to gange om dagen.

Link til kommentar
Del på andre sites

tror også mine katte skal have lov at prøve råt kød når deres maver har det helt perfekt :)

 

det gir mening det du siger, læste bar at grunden til at det sku stå fremme hele tiden var at så ku katten spise i små portioner af gangen ligesom i naturen hvor den fanger mange små måltider... men syns lidt dit gir mere mening...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke, hvor folk har det fra med, at katte helst skal have fri adgang til mad. Men det er i hvert fald noget forbandet sludder og vrøvl. Det er den nemmeste måde at fodre på for os mennesker, og det er nok derfor, at folk gør det sådan. Det er i hvert fald ganske unaturligt. I naturen skal katten arbejde for at få sin mad. Derfor fik min, da han var indekat nogen gange et frossent kyllingeinderlår. Der arbejdede han virkelig for føden. I dag er han udekat og fanger selv en hel del, men får stadig mad herhjemme afmålt og to gange om dagen.

 

Jeg er helt enig med Peter! Netop at katten i naturen ikke har adgang til maden hele tiden :) en ekstra ting der er god at huske er at GOD vådmad (dvs. uden sukker og korn) og naturligvis specielt råt/rent kød feder meget mindre end tørfoder. Tørfoder har et meget højere indhold af kulhydrat end katten er bygget til at håndtere fra naturens side, og derfor bliver nogle katte 'kulhydrat'junkier og bliver meget tykke af tørfoder. Så halv våd/rå og halv tør er en god løsning. Dog skal man, efter eksperterne ud i råfodring, være forsigtig med at blande tørfoder og ægte råfoder, idet det kan give dårlige maver (det fik min lille Rylle f.eks. da vi prøvede :))

Link til kommentar
Del på andre sites

tror også mine katte skal have lov at prøve råt kød når deres maver har det helt perfekt :)

 

det gir mening det du siger, læste bar at grunden til at det sku stå fremme hele tiden var at så ku katten spise i små portioner af gangen ligesom i naturen hvor den fanger mange små måltider... men syns lidt dit gir mere mening...

 

Og det er så her, at noget er gået helt galt. Katten fanger IKKE mange små måltider af gangen. Det koster alt for meget energi at jage, og det er kun ca. hver tiende jagt, som giver udbytte. I naturen spiser katten ikke hver dag. Den sørger for, ligesom andre rovdyr, at få spist det den kan, når den har fanget noget, for den ved jo ikke, hvornår den får mad igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...