Hop til indhold

Mor med en killing


Natte92

Recommended Posts

Hejsa alle katte-elskere. :)

 

Jeg blev overordentligt lykkelig igår, da vores 6årige kat blev mor til 2 dejlige små killinger, en helt sort med sorte poter og en lille grå. Desværre døde den grå, den var for svag og jeg mistænker at den kan have været så uheldig, at få navlestrengen om halsen under fødslen. Den ville heller ikke spise og sidst på aftenen gav den op. :(

 

Den sorte spiser og sover rigtigt meget, nøjagtigt som en lille killing skal. Jeg er dog lidt nervøs, for vores misse-mor er en ude kat, så når naturen kalder lukker vi hende ud. Som alternativ nødløsning har jeg anskaffet mig en kattebakke, som hun forhåbentligt vil tage i brug. Men gør det noget hvis moren bevæger sig væk i lidt tid og så kommer igen? og hvor længe kan en killing klare sig uden sin mor? Altså killingen får jo mad, varme og tryghed fra moren, men kan den godt klare sig hvis mor-mis bevæger sig væk?

 

Killingen ser sund og frisk ud, meget robust bygning, spiser godt og miaver højt. Jeg har lavet en smule research omkring killinger og den første tid, men vil bare være på den sikre side. Man bliver jo så glad for de små kræ, det gør helt ondt at tænke på hvis der skulle ske dem noget.

 

Som et sidste spørgsmål: Er der nogen som har erfaring med ene-killinger? Altså nu tænker jeg på killinger som vokser op alene. Er bare lidt bekymret, for på et tidspunkt skubber moren jo killingen væk.

 

Tak på forhånd. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tillykke med din lille nye misling...

 

De første tre uger vil jeg slet ikke lade mormissen komme ud... Hun vil fint kunne affinde sig med en kattebakke. De fleste missemødre bryder sig heller ikke om at forlade deres killinger. En killing i den alder spiser hver anden time. Når den er ca 2-3uger, så er det hver tredje time. Når den bliver 4-5uger kan du begynde at vise den f.eks. råt okse/svinekød eller torskerogn blandet med kaffefløde :)

 

Omk. enekillinger vil jeg lade andre svare. Da jeg endnu ikke har prøvet en enkelt killing.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg står faktisk næsten i tilsvarende situation som dig. Min 6-7 årige kat blev også drægtig og fødte en lille killingen. Pga. Kattens alder og som førstegangsfødende, kom der som sagt kun en' killing til verdenen. Killingen kom til via. kejsersnit på dyreklinikken.

Det er nu 14 uger siden at jeg den 18. Juli gik fra dyreklinikken med min lille killing i hånden. Sidenhen er hun vokset sig stor og stærk og er blevet en ligeså glad og legesyg lille Killing.

 

Man hører selvfølgelig om enekatte der udvikler sig i en anden retning, men så længe du har missemor er min umildbare fornemmelse, at du kan tage det helt roligt. Missemor skal nok lærer din Killing de mest nødvendige ting. Når killingen bliver større og fraværsperioden begynder kan der helt sikkert opstå nogle gnidninger. Specielt når man tænker på aldersforskellen på en 6 årig kat og en lille Killing. Her har det dog ikke vist sig at være noget problem. Mijv, mormis gider ligeså meget killingen Silke og de ligger ofte og putter sammen samt Silke dier. Når hun derimod vil lege fjerner Mijv sig eller sætter Silke på plads. Derfor skal du også være forberedt på at må træde til og lege mere med din Killingen, nu hvor killingen mangler en søskende eller en anden legekammerat.

 

Som Henriette skriver, så lad mormissen blive indendøre til killingen har muligheden for at klare sig selv. Ellers vil du komme til at stå med et kæmpe ansvar på dig, hvis missemor gik hen og døde.

 

En sidste ting du også skal huske på er, at din vokse kat sikkert allerede nu kan blive drægtig igen. Så tag og få hende neutraliseret eller give hende p piller, når hun render ude.

 

Pøj pøj med det hele

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...