Hop til indhold

kat jager hale....pludseligt opstået.


Rannva

Recommended Posts

Hej

Sidst fik jeg et god råd her inde, så prøver derfor igen. Det kan være et hører under adfærd, men vil udlukke evt sygdom.

Sagen er at min 14 mdr gamle maine coon igår aftes begyndte at jage sin hale :( hun gjorde det 2-3 gange i kortere periode, jeg ignorede det, for ikke at give hende opmærksomhed på det. Har aldrig set hende gøre dette tidligere. Her i dag har hun så igen gjordt det flere gange, næsten til hun bliver rundtosset (en grædende smily) virker som hun er irriteret over et eller andet på halen, da hun også vasker den meget. Det skal siges at hun nok har fedthale på et lille område på halen - var til dyrlægen med dette før sommer. Hun er indekat sammen med en anden kat, så har virkelig aktiveret dem idag med alt muligt og det går fint, men så begynder hun igen når jeg sidder mig ned. Har lige vasket halen, tænkte hvis det er fedthalen der irriterer hende, og lige nu ligger hun og sover.

 

-kan denne jagten af hale skyldes nogen sygdom?

hvordan får jeg stoppet det?

Link til kommentar
Del på andre sites

mmm, jeg tror der er noget, for hun virker vildt irriteret. Og det plejer hun ikke, det er som sagt opstået igår - har det næsten år jeg har haft hende ikke set hun har jagtet halen tidligere. Og nu gør hun det hele tiden...næsten tvangspræget, hvilket jeg ikke håber det ender med at blive. Jeg syens slet ikke det er sjovt, da hun ikke gør det fordi det er sjovt, men mere fordi hun er irriteret over et eller andet. Hvis det forstæt er et problem på mandag så vil jeg snakke med dyrlægen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Henriette: lopper, hvordan ser jeg det? hun kradser sig ikke eller noget, og det gør den anden heller ikke. De er indekatte, men jeg kan selvfølgelig have taget noget med hjem....har beahandlet dem forebyggende sidste gang for 2 uger siden.

 

Ta' en lussekam og kæm dem :) Er der små sorte ting i, er det som regel loppeæg :( Jeg håber selvfølgelig ikke at det er lopper, men man kan aldrig vide sig sikker. Jeg synes der er rigtig mange lopper i år i forhold til sidste år.... Hvis du bruger Frontline vil jeg anbefale dig at skifte over til Advantage, det virker bedre :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ta' en lussekam og kæm dem :) Er der små sorte ting i, er det som regel loppeæg :( Jeg håber selvfølgelig ikke at det er lopper, men man kan aldrig vide sig sikker. Jeg synes der er rigtig mange lopper i år i forhold til sidste år.... Hvis du bruger Frontline vil jeg anbefale dig at skifte over til Advantage, det virker bedre :)

 

 

hej igen...nu er den første kat kæmmet og der har jeg ikke fundet noget....tager den mindre om lidt. har aldrig haft kat med lopper tidligere...men nu får vi se om det er det. Det er advantage jeg har brugt forebyggende en gang om mdr de sidste 3 mdr...ved dog ikke om det er nødvendigt når de er indekatte? men kommer selv i kontakt med katte og hunde som jeg ikke ved bliver behandlet forebyggende.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så burde det ikke være lopper... Hmm, har I ændret nogle vaner derhjemme..

Nogle katte begynder at slikke intenst et sted hvis de bliver stresset...

 

Jeg forebygger ikke mod lopper herhjemme... Jeg har lige behandlet alle, da jeg fandt to levende lopper på mig, har ikke undet nogle på hverken katte eller hund.

 

nu er kat nr to også kæmmet - den der jager hale- ingen lopper heller. Ved slet ikke om man bør behandle forbyggende eller hvad....har kun boet i DK i et år og har faktisk aldrig hørt om lopper på Færøerne. Men da jeg for 3 mdr siden hørte at hundene i stalden hvor jeg har hest havde lopper, købte jeg en pk advantage og der stod man kunne gøre det forebyggende.

nop ingen nye vaner hjemme overhoved, lige som det har været det sidste år jeg har haft den unge kat. aktivere dem også som jeg plejer og de har masser af plads og klatreting.

hun har fedthale og det område hvor hun har dette på været meget fedtet de sidste dage og med skæl...men hun blev vasket igår, og det hjalp faktisk lidt på det med at jagte halen, men hun har gjordt det et par gange idag, men meget mindre end igår da hun nærmest virkede psykotisk som hun jagtede. Ved ikke om det kan være dette der irriterer hende?

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange forbygger mod lopper, jeg selv behandler kun hvis jeg har mistanke om lopper :)

 

Det kunne som godt være fedthalen der genere hende, man kan købe sådan noget tørvask til katte, hvis hun ikke er glad for vand :) det kan bare puttes på hænderne og smøres ind i pelsen. Det kan gøres ofte, og er ikke så voldsom for katten som et bad

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange forbygger mod lopper, jeg selv behandler kun hvis jeg har mistanke om lopper :)

 

Det kunne som godt være fedthalen der genere hende, man kan købe sådan noget tørvask til katte, hvis hun ikke er glad for vand :) det kan bare puttes på hænderne og smøres ind i pelsen. Det kan gøres ofte, og er ikke så voldsom for katten som et bad

 

nå det viste jeg ikke, det vil jeg se om jeg kan finde :) jeg vasker ikke hele katten, blot bagenden og halen, men det er ikke noget hun synes er specielt sjovt.

Link til kommentar
Del på andre sites

nå det viste jeg ikke, det vil jeg se om jeg kan finde :) jeg vasker ikke hele katten, blot bagenden og halen, men det er ikke noget hun synes er specielt sjovt.

 

Man MÅ heller ikke vaske hele katten ;) man skal undgå hovedet ;) Min kat gider ikke noget vand, kun det han selv kan styre når han går med ind i badet, men der er han et par sekunder også smutter han fordi han blev våd

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...