Hop til indhold

Kan vildkatten blive Olivers nye ven, efter Olivers bedste ven er forsvundet?


Recommended Posts

I november 2009 købte jeg to dejlige hankatte på et internat (Oliver og Laurits). Begge ca. 1 år gamle. De blev hurtigt de bedste venner, og hang sammen i tyk og tyndt. Vi flyttede på landet 2 uger forinden, til en blind vej i skoven, så til dagligt er her ingen trafik. "Desværre" er vores eneste nabo en lejrskole, hvor forældre og kursister kommer kørende i corteger hver weekend - og de kører stærkt selv om her er skiltet med 30 km/t! Desuden er de ved at bygge om på skolen, så håndværkere og lastbiler kører i pendulfart hver dag i øjeblikket.

 

Historien kort: Laurits kom ikke hjem i går, og han strejfer aldrig. Vi har kaldt og ledt over alt, men Laurits er væk. Det er sket inden for et interval på 4 timer. Da vi kom hjem i går haltede Oliver og kaldte på Laurits, men han er væk. Jeg tror at en af håndværkerne eller vores skraldemand har kørt ham ned, men jeg kan ingenting bevise - og Laurits er væk. Åh hvor er det hårdt :( Han var den mest hengivne kat...

 

Problemet: Vi har i de seneste uger haft en tilløber rendene. En hankat med det hele i behold og med skrammer efter slagsmål. Han er hverken behandlet for lopper eller flåter, og jeg har fjernet 6 store flåter fra ham, uden at han gjorde modstand. Han er meget hengiven, og vil rigtig gerne tale med vores kat(te) og med os. Jeg har ikke set ham være aggresiv på nogen måde. Laurits talte lidt med ham, mens Oliver har hadet ham fra starten. Nu er vildkatten flyttet permanent ind ser det ud til. Han sover på et håndklæde på den overdækkede terrasse og løber mig i hælene når jeg er ude. Han spinder og lægger sig på ryggen for at blive kælet. Han viker "lidt for tam" så jeg vil gå rundt til de nærmeste gårde for at høre om de savner ham. Hvis ingen kender til ham, vil jeg gerne tage ham til os, få ham kastreret, øremærket, vaccineret, registreret osv., så Oliver kan få sig en ny ven. MEN! Er det en god idé?? Oliver er bange for ham nu, men vil det hjælpe hvis de gik sammen et stykke tid, nu Laurits ikke er her mere?

 

Det blev et meget langt spørgsmål, men jeg håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

 

Venlig hilsen Tanja

Link til kommentar
Del på andre sites

hej tanja

 

hvor længe har laurits været væk det er jo ikke sikkert at han er blevet kørt ned men strejfer rundt,min oliver som er 11 måneder har også været

væk,og jeg havde faktisk opgivet at se ham igen men pludselig en dag sad han uden for min dør efter at have været væk i over en uge,så

gensynsglæden var stor på begge sider.

 

mvh

mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Tanja!

 

Hvor er det synd med Laurits - jeg krydser fingre for at han trods alt dukker op.

 

Hvis Oliver allerede er uvenner med den nye handkat kan det godt blive MEGET svært at få dem til at blive gode venner :-( Du kan i sidste ende risikere at Oliver går 'hjemmefra'.

 

Vicky Halls advarer generelt mod at tage intakte voksne hankatte ind sammen med andre katte, da disse voksne erfarne hankatte kan være MEGET assertive og 'diktatoriske' over for de andre katte når de først falder til, selv når de bliver kastreret. Og hun siger at det specielt er de voksne intakte hankatte der umiddelbart er meget venlige over for mennesker der kan være et problem over for andre katte når de bliver taget ind. Umiddelbart vil jeg nok synes det er lidt synd for Oliver at tage sådan tamp ind, selvom jeg godt forstår at du gerne vil hjælpe ham. Hvis Oliver allerede er bange for ham kan det være en svær situation at 'vende'.

 

HVIS du beslutter at tage ham ind synes jeg i hvert fald du skal gøre alt for at gøre introduktionen så smertefri som mulig ved brug af Feliway/Felifriend og meget langsom intro. Og de er jo svært når de begge er udekatte.

 

Kan godt forstå du synes det er svært :-( Specielt fordi den nye kat er rar. Jeg vil foreslå at du kontakter Kattens Værn og spørger dem hvordan du skal forholde dig, og om de evt. kan hjælpe - måske med indfangning/kastrering og videre-formidling.

 

Mange hilsner,

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Ayoe

 

Tak for dit svar. Laurits kom hjem i går aftes kl. 18 men han var tydeligt påvirket, så vi tog til vagtdyrlægen kl. 21. Diagnosen lød på en - formentlig - brækket ryg, indre blødninger, væskeansamling ved hjertet... Så lille Laurits fik lov til at få fred kl. 22.15 :-(((

 

Jeg kan godt se din pointe mht. hankatten, og vi er da også blevet enige om herhjemme, at det ikke skal være ham, der skal være Olivers nye livsledsager. Jeg tror jeg vil inbringe ham til et internat som du selv foreslår, for han ville blive den skønneste "sofakat" er jeg sikker på. Vi skal nu på udkig efter en ny ven til Oliver, men Laurits bliver sørme svær at erstatte - hans slags er der vist ikke mange af, desværre.

 

Hilsen Tanja

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Tanja!

 

Hvor er det bare synd for jer :-( Men godt I lod Laurits få fred. Jeg håber I finder en god ny ven til Oliver! Hvis du alligevel snakker med Kattens Værn kan de give mange gode råd til hvilken kat der har størst sandsynlighed for at blive gode venner med Oliver og hvordan I skal introducere dem.

 

Endnu engang - hvor er det synd for jer!

 

Masser af hilsner,

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...