Hop til indhold

Sammenføring?


Chapilliams

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg skriver fordi vi idag, har anskaffet os en lille legekammerat til Apollo på 17 uger. Den nye killing er 12 uger og er døbt Søvs.

Lige da jeg kom hjem med Søvs var Apollo meget interesseret og ville gerne lege, men Søvs havde mere travlt med at snuse rundt over det hele. Efter lidt tid, "fandt" Søvs ud af at Apollo eksisterede, og var klar på leg, men Apollo trak sig væk fra ham. Men lige så snart Søvs står med ryggen til, er Apollo klar til at springe på ham (og det ligner leg), men så snart Søvs "går med til det" trækker Apollo sig væk. Apollo vil heller ikke være i nærheden af Søvs. (Det er intet hvæsen, knurren, eller andre tegn på at Apollo føler sig truet)

- Så mit spørgsmål er bare, om dette er normal adfærd?

Jeg skal måske lige nævne at Apollo altid plejer at være fuld af krudt, men idag har han været utrolig rolig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Katte skal altid bruge tid på at vænne sig til hinanden..

 

Da jeg fik en ny kat holdte min gamle kat sig væk fra den anden det første stykke tid... Jeg synes det lyder meget normalt du skal bare give dem tid, husk at du skal give din gamle kat mere opmærksomhed end den nye så den ikke føler sig overset.. Den nye ved jeg ikke hvad den går glip af :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg skriver fordi vi idag, har anskaffet os en lille legekammerat til Apollo på 17 uger. Den nye killing er 12 uger og er døbt Søvs.

Lige da jeg kom hjem med Søvs var Apollo meget interesseret og ville gerne lege, men Søvs havde mere travlt med at snuse rundt over det hele. Efter lidt tid, "fandt" Søvs ud af at Apollo eksisterede, og var klar på leg, men Apollo trak sig væk fra ham. Men lige så snart Søvs står med ryggen til, er Apollo klar til at springe på ham (og det ligner leg), men så snart Søvs "går med til det" trækker Apollo sig væk. Apollo vil heller ikke være i nærheden af Søvs. (Det er intet hvæsen, knurren, eller andre tegn på at Apollo føler sig truet)

- Så mit spørgsmål er bare, om dette er normal adfærd?

Jeg skal måske lige nævne at Apollo altid plejer at være fuld af krudt, men idag har han været utrolig rolig.

 

At det er normal adfærd ved jeg ikke om jeg vil kalde det. Men det lyder bestemt ikke som en farlig adfærd.

 

Normalt ville jeg forvente en del mere væsen/knurren ved en sammenførring, hvor man bliver nødt til at holde de to katte adskilt, til de kan opfører sig nogenlunde roligt. Men det er da kun positivt at der ikke har været noget af det. :)

 

Det er klart at Apollo er lidt stille, for det er trods alt en ny situation, men giv begge kattene tid til at lære hinanden at kende, og hold lidt øje med dem. Der sker ikke noget ved at de slås lidt på et tidspunkt, men du skal være klar til at gribe ind hvis det bliver alvorligt. De kan godt nappe og daske til hinanden for at markerer overfor hinanden når den anden er gået over stregen, men det skal ikke blive blodigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres svar, det beroligere mig en del :)

Søvs har også allerede præsteret at vaske Apollo, og Apollo har gnubbet sig en enkelt gang op af Søvs, det er vel et godt tegn? :) Og maden har de spist sammen uden problemer, og de har tumlet en del også. Så jeg håber at det hele køre som det skal :D

Apollo får utrolig meget opmærksomhed, det er vi meget obs på :) Vi er heldigvis to, så vi har delt kattene lidt i mellem os. Lagde mig også ind i sengen, kun med apollo, så han ikke følte han skulle blive glemt :)

 

Men jeg har lige et til spørgsmål. Hvad med når vi går i seng? Jeg har læst et sted at det er godt at tage begge katte med ind i soveværelset, når man går i seng. Men skal jeg det, eller skal jeg bare lade dem gå? For Apollo vil ikke rigtig ligge det samme sted som Søvs?

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres svar, det beroligere mig en del :)

Søvs har også allerede præsteret at vaske Apollo, og Apollo har gnubbet sig en enkelt gang op af Søvs, det er vel et godt tegn? :) Og maden har de spist sammen uden problemer, og de har tumlet en del også. Så jeg håber at det hele køre som det skal :D

Apollo får utrolig meget opmærksomhed, det er vi meget obs på :) Vi er heldigvis to, så vi har delt kattene lidt i mellem os. Lagde mig også ind i sengen, kun med apollo, så han ikke følte han skulle blive glemt :)

 

Men jeg har lige et til spørgsmål. Hvad med når vi går i seng? Jeg har læst et sted at det er godt at tage begge katte med ind i soveværelset, når man går i seng. Men skal jeg det, eller skal jeg bare lade dem gå? For Apollo vil ikke rigtig ligge det samme sted som Søvs?

 

Når nu det går så godt mellem dem som det gør, så tror jeg roligt at i kan lade dem sove hvor de helst selv vil :)

 

Jeg sover med mine katte. Det er af hensyn til tyverialarmen i huset, så de ikke kommer til at aktivere den, og så synes jeg også bare det er hyggeligt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

De sov heldigvis begge to sammen inde i sengen :)

Men deres leg bekymre mig lidt, jeg aner ikke hvornår jeg skal træde til? Apollo virker lidt voldsom nogen gange, og Søvs kan godt finde på at komme med et par små piv, dog ikke skrig. Men jeg har lagt mærke til at begge kattes øre er trukket tilbage når de tumler? Betyder dette noget, eller er det bare ganske normal killingleg?

Link til kommentar
Del på andre sites

De sov heldigvis begge to sammen inde i sengen :)

Men deres leg bekymre mig lidt, jeg aner ikke hvornår jeg skal træde til? Apollo virker lidt voldsom nogen gange, og Søvs kan godt finde på at komme med et par små piv, dog ikke skrig. Men jeg har lagt mærke til at begge kattes øre er trukket tilbage når de tumler? Betyder dette noget, eller er det bare ganske normal killingleg?

 

Det er normalt at de ligger ørene ned når de leger vildt. Du skal gribe ind hvis deres kamp bliver skadelig... Altså hvis de bider hinanden så hårdt at de SKRIGER af smerte og desperation. Men det er sundest hvis de selv lærer hvordan man sætter grænser for hinanden, og det burde heller ikke blive noget problem.

 

Mine 2 katte leger også voldsomt, og der bliver nogen gange knurret og hvæset når den yngste synes at det går lidt for vildt, men jeg griber ikke ind, for den store holder sig på afstand når den lille begynder at lange ud efter ham... Hvis IKKE han havde forstået at han skulle holde sig væk når hun gjorde det, så kunne jeg begynde at overveje at gribe ind. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay, rart at vide :) men jeg er dog stadig lidt urolig for om jeg kan lade dem være alene hjemme i morgen?

 

Hvis ikke de har været oppe at slås for alvor, så ville jeg føle mig ret sikker, men hvis du er i tvivl, så ville jeg lade dem være i hver deres lokale mens du er væk. Bare husk at de begge to skal have adgang til mad, vand og kattebakke. Har du ikke en ekstra kattebakke, kan du måske bruge en opvaskerbalje eller noget i den stil?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jah, jeg føler mig ret sikker med hensyn til at lade dem gå selv :) jeg har dog lige ét spørgsmål mere. Vores Apollo har lidt ændret adfærd, han er mere forsigtig i det. Han har aldrig været den store kæle kat, men han har dog altid lagt sig i fod enden hvis man har lagt i sofaen og kommet op til en i sengen. Dette gør han ikke mere, efter den lille nye er kommet til. Apollo kommer godt nok op i sengen når vi går i seng, men trækker sig stadig lidt tilbage? Vil han blive ved med at gøre dette, eller det stadig hans reaktion på noget nyt? For vi savner vores lille kæle apollo :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jah, jeg føler mig ret sikker med hensyn til at lade dem gå selv :) jeg har dog lige ét spørgsmål mere. Vores Apollo har lidt ændret adfærd, han er mere forsigtig i det. Han har aldrig været den store kæle kat, men han har dog altid lagt sig i fod enden hvis man har lagt i sofaen og kommet op til en i sengen. Dette gør han ikke mere, efter den lille nye er kommet til. Apollo kommer godt nok op i sengen når vi går i seng, men trækker sig stadig lidt tilbage? Vil han blive ved med at gøre dette, eller det stadig hans reaktion på noget nyt? For vi savner vores lille kæle apollo :)

 

Det er nok reaktionen på den nye killing :) Der er altid lidt ændringer i personlighederne når der sker en større forandring :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jah, jeg føler mig ret sikker med hensyn til at lade dem gå selv :) jeg har dog lige ét spørgsmål mere. Vores Apollo har lidt ændret adfærd, han er mere forsigtig i det. Han har aldrig været den store kæle kat, men han har dog altid lagt sig i fod enden hvis man har lagt i sofaen og kommet op til en i sengen. Dette gør han ikke mere, efter den lille nye er kommet til. Apollo kommer godt nok op i sengen når vi går i seng, men trækker sig stadig lidt tilbage? Vil han blive ved med at gøre dette, eller det stadig hans reaktion på noget nyt? For vi savner vores lille kæle apollo :)

 

Præcis det samme skete for vores gamle kat da vi fik den nye.. Hun har heller aldrig været den store kælekat men plejede altid at sove på mine ben om natten, det stoppede hun med da den nye kom, men nu her 2-3 måneder efter er hun begyndt at gøre det igen bare ikke når den anden kat er i sengen.. Så jeg vil bare tro at det har noget og gøre med den gamle kat måske er lidt fornærmet? hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...