Hop til indhold

En del spørgsmål + historie


Justine

Recommended Posts

Første spørgsmål kræver en lille forhistorie:

 

Jeg er på et forum på nettet, der ikke handler om katte men forleden dag er der en pige derinde der skriver at hun kan se at hendes nabo ikke har været hjemme i næsten en uge og der er en kat der render rundt i lejligheden. Hun ringer til politiet og de kommer og åbner døren. Der er så en kat uden mad og vand der er meget tynd og skravlet. Politiet vil tage den med, men hun siger at hun kan passe den et par dage og se om ejeren kommer tilbage og tage en alvorlig snak med ham.

Der sker så intet og her står hun med en kat hun ikke må have i lejligheden for udlejer, og hun vil aflevere den på internat fordi hun ikke kan nå at finde et ordentligt hjem til den på få dage. Jeg skriver at det skal hun ikke, jeg tager den gerne og får den fedet op og gjort tryg igen og så har jeg al tid i hele verden til at finde det perfekte hjem (eller, hvis vi bliver for glade for den, så beholde den selvom vi kun må have 1 dyr).

 

Men, hun får af vide at hun SKAL aflevere den til internat pga. nogle regler. Det gør hun så, og har kontakt til dem, fordi hun vil have den ud hos mig. Ejeren har ikke henvendt sig, trods brev fra politiet, og nu øremærker de den + vaccine og neutralisation og den kan komme ud til mig på fredag. Det er jo dejligt! MEN - jeg har jo min dejlige maine coon pige Luna, der lige har haft besøg af sin nye veninde i en uge fordi jeg skulle passe missen for en veninde. Det var stressende for begge parter i 2 dage, så blev de slyngveninder. Hun har ikke ledt efter sin veninde siden hun tog hjem, men der skal helt sikkert aftales playdates :)

 

Er det synd for Luna, at jeg nu kommer med en ny kat? En kat, der efter al sandsynlighed skal være her meget længere tid (alt efter hvor lang tid der går før at vi kan få skravlet på højkant igen), og væk igen for altid!

 

Jeg føler bestemt at jeg kan retfærdiggøre at den mishandlede kat først skal herhjem og derefter videre - for det er trods alt 100 gange bedre end at den bliver hos en ejer der vanrøgter den. Men jeg tænker self. på Lunas velbefindende.

 

Derefter har jeg endnu et spørgsmål. Lige fra Luna var killing har hun været i bad en gang imellem. Hun er mester i at smøre sig selv ind i diverse ting + tisse på sig selv :D Det er altid gået fint og hun har været så dygtig. Idag kommer hun til at tisse på sine poter og jeg ville bare lige skylle dem og hun går HELT amok. Det ville hun ikke! Jeg får dog skyllet hende igennem og jeg kan godt se, at det her kommer til at være en problem fremover. Jeg tænkte derfor på at købe en sele og sætte hende fast ude i badekarret når der er et uheld ude og hun er søbet ind i tunfisk. Men er det ondt?? Jeg vil jo hendes bedste, men vil ikke plage hende!

 

Desuden er hun begyndt at hoppe ud af vinduerne. Vi har sat myggenet fast med velcro på karmen i stuen men i nat fik hun det revet ned og jeg vågner i morges ved at hun står i tagrenden (vi bor øverst) og kigger ned på mig og HYLER fordi hun vil ind i soveværelset. Jeg går så ind i stuen og siger "her Luna, kom her" men hun var meget nervøs og skræmt. Til sidst hopper hun dog ind og gemmer sig.

 

Vi har så talt om at få noget andet og mere holdbart for vinduerne, så vi vil købe nogle lige lister og lave et "net" af træ over nogle vinduer så de kan være åbne og hun kan kigge ud. Men hvor store skal kvadraterne være for at hun ikke sidder fast? Vi tænker 4 gange 4 cm, er det nok? Hun er jo en stor kat, men kan hovedet sidde fast?

 

Puha, det var meget !

Link til kommentar
Del på andre sites

Det med at der kommer en kat ind i pleje, tror jeg ikke er et problem som sådan. De kan jo blive glade for hinanden og hun vil så sikkert også savne og lede når/hvis den anden skal væk igen. Men synes ikke det er dissideret synd, mere ærgeligt hvis du ikke kan beholde den, men i mellemtiden har alle haft det rart og haft en god oplevelse.

 

Synes ikke det er synd for hende at holde hende i en sele. Det vil måske endda gøre hende mere rolig at du ikke holder fast i hende og har begge hænder fri til at berolige og arbejde med. Det vil også gå hurtigere. Lidt træning i gentilvænding er nok nødvendigt. Måske start med at give hende selen på, godbid, selen på i badekaret uden vand, godbid, i selen og lidt vand man kan snuse til, godbid og så fremdeles.

 

Hvad med at lave en art kasse der stikker ca 30-40 cm uden for vinduet hvor katten nærmest ligger på en forlænget vindueskarm uden for vinduet og resten af kassen er lavet af net (man kan få kattenet) så der kommer luft, dufte og der er godt udsyn. Bare en ide :) Kattens egen altan.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svaret :)

jeg vil prøve det med en godbid efter hvert fremskridt i bad. hun kommer nok aldrig til at elske det, men hvis det kan gøre oplevelsen lidt bedre for os begge, så er det altså super.

 

vi må desværre ikke lave noget ud af vinduerne for andelsforeningen. i mellemtiden fik jeg dog en ide. vi har lavet et "net" af små lister i vinduet. der er ca. 4-5 cm. huller i det. hun kan derfor ligge i vindueskarmen med poterne og snuden ude i luften og hun kan kigge og snakke med de fugle der har rede i vores tagrende. det er gået super indtil videre! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...