Hop til indhold

katteadfærd?


Karinaniss

Recommended Posts

Hej. Nu skriver jeg lige for at høre om der er nogen der kan tyde kattens adfærd og hvad den egentlig prøver at opnå. Overfor mig er den rolig, kærlig og "normal" når jeg er alene, men når vi sover vil den konstant prøve at ligge sig på min hovedpude (også selvom at jeg er der i forvejen). Overfor min kæreste er han lidt mere reserveret, men de leger oftere. Det mystiske er så at han nogle gange lige pludselig bliver mere aggresiv og bider til.

Hvordan kan vi være sikre på at han ser os som dem der bestemmer - vi vil jo ikke have en kat der lige pludselig overtager lejligheden:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Karinaniss

 

En kat har ikke samme adfærdsmønster som en hund og der vil derfor ikke være nogen "der bestemmer" eller "overtager". En kat er selskabelig og et socialt dyr, men ikke et flokdyr og har som sådan ikke nogen "hierarki" fornemmelse. Der er ikke nogen facitliste med katte og de har lige så komplekse personligheder som mennesker - der kan også være mange grunde til at de bliver aggressive :o) og du beskriver ikke noget om katten. Det ville dog være en noget speciel kat hvis den ikke gav nogen tegn fra sig (kommunikerer med kropssprog) inden den bliver gal. I får nok svært ved at ændre på katten, så hvis I bare lærer dens grænser at kende og respekterer dem vil den nok næppe overtage noget.

 

Held og lykke med det :o)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 years later...
Hej. Nu skriver jeg lige for at høre om der er nogen der kan tyde kattens adfærd og hvad den egentlig prøver at opnå. Overfor mig er den rolig, kærlig og "normal" når jeg er alene, men når vi sover vil den konstant prøve at ligge sig på min hovedpude (også selvom at jeg er der i forvejen). Overfor min kæreste er han lidt mere reserveret, men de leger oftere. Det mystiske er så at han nogle gange lige pludselig bliver mere aggresiv og bider til.

Hvordan kan vi være sikre på at han ser os som dem der bestemmer - vi vil jo ikke have en kat der lige pludselig overtager lejligheden:)

 

Jeg har flere gange benyttet guiden til katteadfærd her - måske kan den også hjælpe dig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...