Hop til indhold

Adoptering af vild kat


punkmonk

Recommended Posts

Hej med jer

 

Jeg bor på et kollegie hvor jeg i løbet af det sidste års tid har haft næsten daglig besøg af en kat. Pludselig en dag stod den og kiggede ind ad døren hos mig, og jeg lukkede den ind og gav den lidt mad da den virkede overordentlig sulten. Senere har jeg fået at vide at man ikke må fodre fremmede katte da de kan være på specielle diæter og så videre, men på det tidspunkt havde jeg gjort det i månedsvis uden der var sket den noget.

 

Nu har jeg haft den i over et år, den har intet halsbånd eller øremærke, og jeg er efterhånden meget sikker på, at der ikke er nogen der ejer den. Jeg har altid lukket den ud om natten, da jeg stadig ikke vil være en tyv af en andens kat, hvis der nu alligevel er en der ejer den - det er jo et kollegie og mange har husdyr.

 

Nu skal jeg snart flytte fordi studierne er slut, og jeg har længe overvejet om jeg skulle adoptere den og tage den med til mit nye hjem. Derfor vil jeg gerne være helt sikker på at der ikke er nogen der ejer den, og jeg tænkte at den måske kunne have en RFID-chip. Er der nogen der ved hvordan man undersøger om den har sådan en, og om der kan være andre måder at mærke at en kat har en ejer? Hele dens adfærd siger at den er herreløs, da den altid er udenfor og altså ingen synlige markeringer af ejerskab.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville få den scannet ved en dyrlæge. Du kan også sætte nogle sedler op med et billede og en efterlysning af mulige ejere i diverse butikker eller hvor der nu kommer mange mennesker. Så har du gjort hvad du kunne. Hvis den efter et år bliver ved med at komme hos dig trofast hver dag og kun går sin vej fordi du lukker den ud, tror jeg godt du kan adoptere den. Vores hankat gik hjemmefra i 4 måneder. Vi aner ikke hvor han har været men tror han blev adopteret af nogle nye der har haft ham lukket inde hele tiden. Han virkede dog ret bange og vagtsom da han kom hjem igen og nærmest sprang i vores arme da vi åbnede døren for ham. Han ville heller ikke gå ud og tisse alene den første måned, så der måtte vi lufte ham. Men han har heller ikke været mærket på nogen måde der kunne fortælle andre om han var vildkat eller på besøg, så vi kan jo ikke rigtig klandre dem for det hvis de i god tro har taget ham ind.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Nu har jeg haft den i over et år, den har intet halsbånd eller øremærke.

 

Mvh

 

Du kan i hvert fald ikke bare flytte fra den, uden at sikre dig at den har en (anden) ejer, når du har "haft den i over et år".

Hvis ikke efterlysningssedler og chip-scanning giver resultat, kan du sætte en løs bukseelastik med dit telefonnummer, om kattens hals. Hvis den har en ejer, skulle man formode at h*n så ville ringe til dig.

 

Hvis den ikke har en ejer, så håber jeg, at du skal flytte et sted hen, hvor den fortsat kan komme ud. (I så fald så husk at holde den inde et par uger, inden den lukkes ud nyt sted, og få den kastreret og øremærket også).

 

Håber vi får en opdatering.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...