Hop til indhold

tørfoder og vådfoder


Marianne Holm Andersen

Recommended Posts

Eftersom det er første gang vi har kat i huset, må jeg lige søge lidt gode råd fra jer erfarne :)

Vi har en killing på nu 4 måneder - han var lidt langsom om at tage på hos opdrætterne, så vi blev anbefalet at supplere tørfoderet med lidt vådfoder.

 

Han er i fuldstændig fin og normal trivsel - og har været det faktisk siden vi fik ham.

Han får tørfoder fra Hills med kylling (killingefoder) - derudover har jeg supppleret ham med lidt vådfoder morgen og aften, hvilket han naturligvis storelsker.

Han får måske ca ½ brev om dagen...

 

Men men er det for meget, for lidt eller tilpas??

Ved godt at tørfoderet er det vigtigste også af hensyn til hans tænder...

Lige nu er han allerede vant til at få lidt vådfoder - så især om mogenen stiller han sig og mjaver i køkkenet..

 

Hvad gør i andre:confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Han får måske ca ½ brev om dagen...

 

Men men er det for meget, for lidt eller tilpas??

 

Efter min mening er det for lidt.

Jeg ved godt at "man" har sagt, at tørfoder er godt for tænderne, men der er nu efterhånden også mange, der siger noget ganske andet.

 

Det bedste for kattens tænder er kød - gerne med brusk og sener. Det renser tænderne, i modsætning til tørfoder, der dels slider på tænderne, dels sætter sig som plak.

Giv gerne kødet råt. (jeg koger det dog, ellers gider mine katte ikke æde det :S og lidt kogevand der serveres med kødet, er kun et ekstra plus)

 

Noget andet som vådfoder er godt for, er nyrer og urinveje. De færreste katte drikker tilstrækkeligt til, at det kan hamle op med alt det tørfoder. Og det belaster nyrer og urinveje på sigt.

Meget tørfoder indeholder også for lidt kød og for meget korn o.a. vegetabilsk til, at det kan være ideel mad for rovdyr.

 

Jeg har haft en kamp med mine katte for at få dem til at æde mere vådfoder, men efterhånden er de heldigvis begyndt at synes om det :-). De får nu hver ca. 200 gram vådfoder dagligt. Mest dåsemad og vådposer, da de ikke gider såååå meget kød.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...