Hop til indhold

4 ud af 5 killinger døde to døgn efter fødslen


Robertson

Recommended Posts

Hej,

 

Vores ene dejlige hunkat fødte for første gang for nu 18 dage siden.

Desværre endte det ikke så lykkeligt.

Både hun og far er sibiriske skovkatte og testet for både felt og fiv.

Fra den første killing kom til verden, gik der næsten 8 timer, før den næste kom - dødfødt. Kort herefter kom en levende killing, så en vanskabt killing (som vi måtte aflive) og 5 timer senere endnu en levende killing. Alle killinger vejede lige omkring 80 g omkring 1 døgn efter fødslen.

 

På det tidspunkt stod vi med 3 levende killinger, hvoraf de to blev dårligere og dårligere. Jeg forsøgte med sutteflaske og varmepude, men til sidst måtte vi aflive den ene og den anden sov stille ind.

Den sidste trives fint og vejer i dag omkring 250g.

 

Men vi kunne jo rigtig godt tænke os at finde ud af, hvad der gik galt, så vi kan forebygge, at det sker igen. Jeg har drøftet muligheden for blodtypeuforenelighed med vores dyrlæge, men vi hælder nok mest til noget andet, da fødselsvægten hos alle var så lav.

 

Har nogen kloge hoveder herinde ideer til, i hvilken retning vi skal lede efter årsagen? 

 

Kh. Pernille

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Nogle gange er man jo uheldig at en enkelt er svag ved fødslen, men det lyder godt nok usandsynligt uheldigt at kun én overlever. Hvor er det trist for jer. :(

Var der problemer i drægtighedsperioden? Kan killingerne være blevet født for tidligt?

Måske har moderen af en eller anden grund ikke kunnet give dem nok næring i drægtighedsperioden. Jeg havde en kat engang der fik et kuld hvor ingen overlevede. Vi gik ud fra det var fordi hun var førstegangs, og ikke kunne finde ud af at passe dem, så vi prøvede igen og hun fik senere et kuld mere på kun to killinger og der overlevede kun den ene af de to, så jeg tænker hun måske havde et eller andet der gjorde at hun havde svært ved at give dem næring eller noget? Den der døde var meget mindre ved fødslen end den anden.

Jeg ved ikke om man kan undersøge den slags, efter killingerne er født. Det kan man nok ikke. Men måske i næste drægtighedsperiode kan I tage hende til dyrlægen og få tjekket om der kommer nok næring til fostrene og så finde ud af hvad der kan gøres. Det kan være I lige skal snakke med dyrlægen om denne mulighed, inden hun bliver drægtig igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...