Hop til indhold

Min kat vækker mig om natten


Jeka

Recommended Posts

Hej Katteforum!

 

Jeg har en dejlig kat som er en blanding af Bengaler og huskat. Hun er vældigt aktiv og er omkring min kæreste og jeg stort set hele tiden. Jeg er samtidigt tidligt hjemme hver dag, så hun får masser af opmærksomhed og vi leger meget med hende. Vi bor i en 2 værelses lejlighed og her er god plads. Hun har altid været indekat og vil ikke med ud på tur selvom jeg har forsøgt. Hun har lært at gå i snor.

 

Hun er slem til at kradse på døre og dørkarme, men gør det normalt mest hvis der er noget hun vil have. Det kan feks være at døren til køkkenet hvor hendes mad står, er blevet lukket ved en fejl og så står vi op og åbner den for hende.

 

Men hun er altså begyndt at gøre det selvom der ikke er noget hun mangler og selvom vi har aktiveret hende gennem dagen og giver hende masser af opmærksomhed.

 

Hun vil simpelthen bare vække os!

 

Er løsningen at ignorere det over længere tid og håbe på at det stopper? Alle døre er åbne i vores lejlighed, så hun er ikke lukket ude fra os eller rummene i lejligheden på noget tidspunkt.

 

Er det fordi vi giver hende for meget opmærksomhed? Kan man det?

 

Jeg har tidligere prøvet med sølvpapir da jeg læste at de ikke vil kradse på det, men det var hun iskold over for.

 

Så Katteforum - hvad stiller jeg op med min søde kat så vi alle kan få sovet igennem om natten?

 

På forhånd tak for svarene :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hun har både foderbold, legetøjsmus og andre legesager og hun får lov til at hoppe op på alt muligt derhjemme - men ja, hun er meget aktiv :)

 

Hun er omkring 4 år, så helt ung er hun ikke længere.

 

Men tak for dit svar - vi må nok prøve at ignorere hende så godt vi kan. Hun skal jo lære det.

Jeg tror måske hun har indtryk af at det er hende der bestemmer og sætter dagsordenen ;) Hehe. Men det er vores skyld.

 

Igen, tak for svaret :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Åh, gid det var en mulighed med endnu en kat, men det går desværre ikke da hun ikke kan med andre katte. :( Desværre. Det er aldrig endt positivt og hun er som regel på krigsstien lige fra første gang hun møder en anden kat. Har læst mig til at nogle katte bare ikke kan med andre katte, så jeg har lagt tanken på hylden for good.

Det ville måske også være lidt synd med to katte i en 2-værelses lejlighed, synes jeg. Men kunne godt forestille mig at det hjælper rigtigt meget for dem der har lidt mere sociale katte :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hej Jeka,

jeg stod i en tilsvarende situation for et par år siden. Når klokken slog 23 kunne vi alle være sikre på at katten begyndte på sit "ritual" om at larme så meget som muligt. Umiddelbart nedskrev jeg det til at han blot savnede at være udenfor (han var udekat først, men blev indekat efter jeg måtte flytte ind på 5. sal), men efter 2 måneder med skrigen tænkte jeg at det næppe kunne være det.

Så jeg valgte at tage kontakt til en dyrlæge, som blot sagde det var en kombination af flere ting (ved ikke helt hvor meget jeg gav for det svar...), men det endte da så småt ved at forsvinde efter en måneds tid eller to ekstra. Så hvis ikke det går væk af sig selv, vil jeg anbefale dig at søge råd hos en dyrlæge (evt. udbyd problemet over hentpriser.dk/indhent-tilbud/dyrlaege/?word=167 eller lignende portaler, så slipper du for manuelt at ringe til de enkelte). Det kan jo godt være at der er et større problem under opsejling, så mit bedste råd er blot at være observant :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...