Hop til indhold

Har min Hankat et problem med den nye hunkat?


Recommended Posts

Mit spørgsmål lyder:

 

Jeg har en norsk skovkat (Felix) som jeg har haft siden han var killing. Felix er kastreret.

Min kæreste og jeg har nu valgt at skaffe en til kat, en slags legekammerat osv til felix. så han ikk skal gå og være alene når vi ikk er hjemme.

Problemet er så, de har været i hvert deres rum i 1½ uge nu, og hver gang vi prøver at sætte dem sammen lidt af gangen, hopper Felix på den nye kat (Nynne) bagfra og bider hende i nakken og forskellige steder. Nynne er 3 måneder yngre end felix. Felix er ca 11 måneder. Nynne er neutraliseret osv. Alt skulle være klaret.

Er der nogle ting man kan gøre for at de bliver gode venner uden at Felix hopper på hende og bider hende.?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo altid lidt nervepirrende at sætte katte sammen - og det lyder som om Felix enten ikke er helt glad for den nye tilføjelse til husholdningen eller bare gerne vil lege. Det er jo ikke altid katte bare elsker hinanden fra dag 1 :)

 

Du har jo fulgt alle kattebøgerne ved at holde dem adskilt i 1½ uge - men har du også prøvet at 'udveksle' dufte og sætte en Feliway diffuser op? Med at udveksle dufte mener jeg at du for det første kan tage tæpper/puder etc. de to katte har sovet på og bytte rundt mellem de steder de er. Så får de fred og ro til at dufte til hinandens lugt. Desuden kan du tage et par blødet klæder eller et par bomulds handsker og gnide dem på hver kats kinder hvor deres 'venlige' duftstoffer sidder. Klæderne tørrer du dernæst af på prominente steder (stoleben, bordben dørkarme etc.) i den anden kats rum. Det vil give kattene en ide om at den anden har været der med venlige hensigter.

 

NÅR du prøver at sætte dem sammen kan du supplere med Felifriend:

 

http://dyrlaegensbutik.dk/shop/catalog/product_info.php?cPath=44&products_id=94&osCsid=n4fl79n9ici81gf1fho8kj4vr6

 

Og desuden er det en god ide at lade begge kattene spise i hver sin ende af det rum du sætter dem sammen. Dvs. tag dem stille og roligt ind i det samme rum, men i hvert sit hjørne og prøv at få dem interesseret i noget rigtigt lækkert mad. Hvis specielt Felix kan finde ud af at spise i den anden ende af det værelse hvor din hunkat er, så er du kommet langt. Så kan du langsomt lade dem komme tættere på hinanden mens de spiser noget rart - på den måde vil de forbinde hinanden med det at spise noget rigtigt dejligt - hvilket er det modsatte af stress.

 

Desuden skal du nok også lade dem selv finde ud af hvordan deres indbyrdes sociale forhold er - og der vil nok være lidt slåskampe - men så længe blodet ikke flyder og totterne flyver? - så er det nok ok (hvis du har sørget for at de kender hinandens lugt etc.). Hav evt. en pude klar til at skille dem ad hvis det bliver for voldsomt.

 

.......det blev langt - håber noget af det vil virke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...