Hop til indhold

råd søges!


Chris90

Recommended Posts

Hej

jeg har en kat på ca 5 år.

de første 4 år havde hun mulighed for at komme ud, men var altid inde, og bruget kattebakken.

nu er jeg flyttet i lejlighed med hende, og det gik rigtig fint, men efter et halvt års tid begyndte hun at tisse på gulvet, på måtter og hvis vi havde tøj på gulvet, tissede hun også der. nu har vi ingen måtter og intet tøj på gulvet, men hun tisser stadig på gulvet. hun gør det både i stuen, soveværelset og gangen, der er ingen "regler" for hvornår og hvor hun gør det.

hun gør det både når bakken er helt ren og hvis der er noget i den.

jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, og vil så nødig aflive hende pga det, da hun er den dejligste kat der findes.

er der nogle der har nogle råd eller ideer til hvad jeg dog kan gøre??

er desperat!

mvh Christina

Link til kommentar
Del på andre sites

du burde kunne få dem i de lidt støre dyrhandler sprayen hedder bare hold dig væk..

du kunne også prøve vaske dit gulv med rodalon... hvis min kat tisser f.eks. på mit tøj så ligger jeg det i blød med rodalon siden tøjet ikke bare kan vaskes i maskinen for vaske pulveret fjerne ikke lugten kun for os mennesker for min kat havde også en tendens til at tisse på tøjet .... så det kan jo være at gulvet også burde få en tur.... det kan selvfølge også være at hun er sur på dig ?? f.eks det kan jo være hvis du plejer at være hjem tit også pludselig du ikke hjem så meget at hun så på grund af det tisser.... self kun som en eks. hun kunne også være sur over en anden form for ændret adfærd i dit liv

Link til kommentar
Del på andre sites

vasker altid gulv og tøj i Rodalon, men lige lidt hjælper det.. der er heller ikke noget mønster i hvornår hun gør det, og hun gør det faktisk kun når vi er hjemme. men der kan gå få dage i mellem og der kan gå en måned i mellem..

der er ikke nogle drastiske ændringer i mit liv udover at jeg jo er flyttet sammen med hende, så kan ikke se at det skulle være det, men må lige ringe til dyrlægen en af dagene og hører om de kan give en forklaring :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det første du skal gøre er, som også andre siger, at kontakte din dyrlæge. Det kunne lyde som om din kat har en urinvejs lidelse - de kan opstå af mange grunde - men bl.a. pga. stress. Og din kat har måske været stresset i forbindelse med flytningen.

 

Dernæst skal du overveje om din kattebakke står et sted din kat ikke kan lide, og du skal evt. overveje at få en kattebakke til, så der er flere alternativer. Katte kan ofte ikke lide at bakken er for tæt på deres mad og sovesteder, og desuden ikke hvis bakken står et befærdet sted i lejligheden hvor den ikke kan 'sidde i fred' :-)

 

Desuden søger katte tilbage til materialer de en gang har fået for vane at tisse på. Så du skal, som ovenfor foreslået, sørge for at vaske godt af, både tøj og tæpper. Enten med Rodalon, eller evt. med Urine-Off som du kan få hos mange dyrehandlere. Det sidste fjerne effektivt lugt af urin.

 

Der er langt endnu til aflivning!! Man kan, som du jo også kan høre, gøre rigtigt meget. Hvis hun ikke har blærebetændelse (og den kan faktisk komme og gå, så det kan være at dyrlægen ikke kan finde noget når du besøger hende/ham), og hvis ingen af rådene du får herinde virker, synes jeg du skal kontakte en adfærds konsulent.

 

Masser af hilsner,

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

kattebakken er en lukket bakke som står i gangen, langt væk fra hvor hun både sover og spiser, så det er ikke det, og har ikke lige så voldsomt meget plads at gøre godt med hvor sådan en kan stå, hvis vi får en til, uden den genere både min kæreste og jeg..

og pga stress tror jeg næppe, det er et år siden vi flyttede, og hun virker ikke som en stresset kat.

 

men at ringe til dyrlægen er nok mit næste træk..

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...