Hop til indhold

Ny kat i huset


Recommended Posts

Hej

Jeg håber nogen her kan hjælpe mig med et par spørgsmål:

Min familie og jeg skal have kat. Det er en beslutning som er velovervejet, og vi glæder os rigtig meget, men vi har ikke voldsomt megen katteerfaring. Vi har besluttet os for at adoptere en voksen kat, og vi har fundet ham, som vi skal overtage.

Mit spørgsmål lyder som følger: Hvor længe vil vi skulle holde katten indendøre, inden vi kan lukke ham ud og regne med at han bliver hos os?

Den kat, som vi skal have er fem år, og han er vant til at besørge udenfor og ikke i en kattebakke, men i den tid, hvor han bliver nødt til at blive holdt inde hos os, hvordan får vi ham da til at bruge en kattebakke?

Håber nogen kan hjælpe med lidt erfaring og gode råd.

på forhånd tak for hjælpen

den kommende katteejer:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Katrine!

 

Først af alt tillykke med din nye kat :-) Det er super at høre at I adopterer en ældre kat - der sidder alt for mange super-dejlige 'glemte' voksne katte rundt omkring på internaterne, som ikke bliver adopteret fordi folk hellere vil have killinger.

 

Jeg har ikke selv prøvet at introducere en voksen ude-kat til en kattebakke, så der er nok andre der kan give bedre råd. Men jeg kan fortælle hvad jeg ville prøve at gøre hvis det var mig :-) Først og fremmest tror jeg der er stor sandsynlighed for at din kat godt ved hvad den skal gøre med en kattebakke - de er af natur renlige. Jeg ville få to kattebakker, og fylde den ene med noget fintkornet grus (mange katte kan bedst lide grus der minder lidt om sand) og den anden med jord fra haven. Så er der lidt at vælge imellem for din kat, der måske vil foretrække jorden da det er det den er vant til. Bakkerne ville jeg sætte rolige steder i huset og endelig ikke i nærheden af kattens mad, vand og seng - det kan den ikke lide. Så ville jeg som noget af det allerførste, når katten er ankommet, vise den de to bakker, evt. sætte den op i dem og lade den selv træde ud igen. Evt. ville jeg holde katten i et rum, med bakkerne, mad, vand, og hyggeseng (bakkerne igen så langt fra det andet som muligt) i starten. Både så den langsomt kan vænne sig til de nye omgivelser og dufte, og så den ikke har så meget 'andet' at vælge imellem når den skal på toilettet. Når/hvis den så har brugt en bakke første gang ville jeg lukke den videre ud i huset.

 

Hvis du vælger at give den adgang til hele huset med det samme, så hold godt øje med den; går den af sig selv hen og inspicerer bakkerne (som den jo har fået vist) på sin generelle undersøgelse af huset? Det er et godt tegn :-) Og HVIS du pludselig ser at den skal til at gå på toilettet et andet sted, løft den så roligt og kærligt op og sæt den på en bakke (nok den med jord?). Grav evt. lidt i jorden for at vise den meningen.

 

HVIS den resolut IKKE bruger nogle af bakkerne, så er du nødt til at 'bakke-træne' den. Det er en længere historie - men du kan læse noget om toilet-træning andetsteds på denne side.

 

Mht. til at lukke din kat ud så har jeg ikke selv prøvet at lukke en kat ud et nyt sted. Jeg tror at reglen for at holde den inde er 2 uger - men måske nogle andre herinde har en anden mening. Desuden synes jeg du i starten skal gå med den ud (kan den have sele på?) og gå tur med den i haven - så den har dig at føle sig tryg ved også. Er jeres have indhegnet? Så kan den jo ikke løbe så lang hvsi den bliver bange. Lad den evt. de par uger den er inde få lov at snuse en masse ved vinduer på klem eller med net for - så den vænner sig til den hjemlige 'have-duft' og har noget at gå efter.

 

Det var blot nogle tanker - håber der er andre der kan tilføje noget med noget erfaring, og ikke kun teori, bag :-)

 

Masser af hilsner,

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...