Hop til indhold

Kastreret hankat forebygge krystaller


Gæst Jeanette

Recommended Posts

Gæst Jeanette

Ja det var da noget af en overskrift.. Men jeg har lige et par spørgsmål

 

Jeg har en hankat, der blev 14 år i mandags. Han fik for flere år siden konstateret krystaller i urinen og fik så Royal Canin Urinary, det gik fint i et par år, men så fik han nogle alvorlige maveproblemer.

 

De kom i orden ved hjælp af diætfoder og zoolac. Og han kom over på Hills s/d (eller c/d, jeg kan ikke huske hvilken en af dem). Og det er også gået rigtig fint. Indtil jeg store kvaj i januar kom til at købe det forkerte og blandede sammen med det jeg havde retur. Så nu har jeg et mix af Hills s/d og c/d.

 

Katten fik dårlig mave og har siden da været på Hills i/d, som han trives på. Men det dutter vel ikke til at forebygge krystallerne?

 

Jeg har prøvet et par gange at starte på at skifte ham fra i/d over til mixet af s/d og c/d, men han får dårlig mave inden for de første par dage.

 

Min veninde, der arbejder hos en dyrlæge fortalte, at hos dem, rådede de folk til at sætte katten over på halv Royal Canin Obesity tørfoder og så halvt Royal Canin Urinary i vådfoder. Så han får en masse væske.

 

Jeg har valgt at skifte Oliver fra Hills i/d til RC Obesity og så først efter det skifte, ville jeg tilsætte vådfoderet. Han er i dag på halvt af hver: 25 gram i/d og 25 gram obesity.

 

Men de sidste par dage har han haft løbende øjne og i dag synes jeg de ser noget røde ud. Kan de blive det på et skift på 5 dage?

 

Jeg fratager/tilsætter 5 gram pr dag og gør det dermed på 10 dage.

 

Hvad gør en klog nu? Hvis der virkelig kan komme en sådan reaktion på 5 dage, må jeg jo ned og høre om der er en smagsgaranti på RC Obesity, men hvad skal jeg så give ham i stedet for? Skal jeg prøve endnu en gang at føre ham over på mixet af s/d og c/d og så bare gøre det endnu langsommere end 10 dage?

 

Eller har I et helt 3. forslag?

 

Jeg fik at vide af min dyrlæge ved vores RC Urinary problemer, at det er meget normalt maven siger stop, da det kan være kras, og jeg tænker at maven nu har sagt helt stop for Hills s/d og c/d?

 

Han tisser fint og har ingen problemer der..

 

Han er inde-kat og er som sagt kastreret og har været det siden han var lige under 1 år gammel. Han er lettere buttet, men ikke noget vildt.. Iflg dyrlægen er han en stor kat, og han vejer ca 6-6.5 kg

 

Her er da et billede af Oliver:

 

2703_9194.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Vores ene kastererede hankat blev for år siden indlagt utallige gange med blæresten/krystaller, han blev bedøvet og fik lagt kateter og tømt for krystaller og urin hver gang. Hans urin var for basisk og han fik Hills SD. Men intet hjalp og han blev ved med at blive indlagt, når han ikke kunne tisse og fik også konstant blærebetændelse flere gange pågrund af det.

Da intet hjalp, var der kun operation eller aflivning tilbage, så vi valgte at lade ham operere. Og det har vi ikke fortrudt. Han blev opereret på Rynkeby Dyreklinik af dyrlæge Susanne. Han fik, så at sige, en kønskifteoperation. De fjerner penis, da urinrøret deri er meget lille (smalt), og laver faktisk hankatten om til en hunkat. Det hjælper, da det indvendige urinrør er større, så Krystallerne kan passere.

Så i teorien har han sikkert stadig krystaller, men er istand til at få dem ud selv. Han kom efter operationen over på Hills CD.

Jeg vil tro at det er ca. 4 -5 år siden han blev opereret og han har haft det godt siden. Men med indlæggelser og tilsidst operationen, løb det op i 20,000 kr, men det var alle pengene værd, vi kalder ham guldkatten. (o:

Men jeg kan anbefale denne operation, hvis man har en kat der bliver ved med at lide af blæresten og andet ikke virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Charlie har brugt hills diet CD lige siden vi fik tendensen urinsten konstateret hos ham , det var ca 14 dage efter jeg fik ham fra forrige ejer - voldsom oplevelse skulle jeg hilse at sige , syg kat der jamrer sig , er bange og enten ikke kan tisse eller tisser blod - så han var "død"syg da jeg allerede fik ham , men havde åbenbart en bedre periode. Nå men det her handler jo om foderet :-) sry :-) Han får CD 2 måneder ad gangen og kun sd 1 pose derefter (det er ca 1 måned den holder). SD skulle forhøje syregraden af urinen og er derfor ikke egnet som foder længere tid ad gangen . Vi har faktisk ikke haft problemer med at fodre på den måde , og vi kan klart anbefale CD. Sd bliver derfor heller ikke lavet som vådfoder og det er også de færreste der gider æde CD vådfoderet fordi det skulle smage ret specielt. Her får misserne kun tørfoder og de får hvad de skal bruge. Jeg har desværre for dårlige erfaringer med vådfoder eller blandinger af våd og tørfoder - KUN tørfoder dutter her. Hvorfor også betale en formue for vand (som er det eneste ingrediens forskel) på dåse ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...