Hop til indhold

Behov av tydlig märkning vid samlingsplats

kosia

Recommended Posts

Hej. Jag vill lyfta en sak som blev tydlig när vi nyligen gick igenom vår samlingsplats vid utrymning. Det finns rutiner för hur folk ska samlas, men det är inte självklart vem som ska ge information när alla är på plats. Under genomgången märkte jag att flera ställde frågor till olika personer. Det skapade viss förvirring trots att planen egentligen är tydlig. Jag tror att problemet ligger i att ansvarig person inte syns tillräckligt. I en stressad situation är det svårt att gissa vem som leder. Är det fler som haft liknande erfarenheter?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det där låter väldigt bekant för oss också. När vi såg över samma del insåg vi att synlighet är avgörande vid samlingsplatsen. Vi löste det genom att använda en särskild väst för ansvarig vid utrymning. Jag hittade https://www.brandfast.nu/produkt/utrymningsvast-ansvarig/ där det tydligt framgår att västen är märkt både fram och bak. Det gjorde det lättare för alla att snabbt se vem som ansvarar för informationen. Dessutom är västen enkel att ta fram vid behov. Det skapade mer ordning i situationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det är intressant hur små visuella detaljer kan påverka helheten. När ansvariga syns tydligt minskar antalet frågor automatiskt. Många utrymningsplaner faller inte på innehållet utan på genomförandet. Identifiering spelar en större roll än man ofta tror. Därför är det bra att se över sådana detaljer i förväg. Diskussioner som denna är nyttiga.

Link til kommentar
Del på andre sites