Hop til indhold

Dilemma! Besøgende kat vs. kommende killing


Sjaask

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg flyttede hen i et nyt boligområde ca. d 7 August, her blev jeg hurtigt præsenteret for områdets

"fælles-kat", der tilsyneladende er blevet efterladet af sin ejer, og nu tilhører alle.

Efter at have set katten løbe forbi mit vindue et par gange besluttede jeg mig for at blive venner med ham, jeg købte små godbidder som han kunne spise fra min hånd, det førte hurtigt til at han hoppede ind af vinduet, og tilbragte våde nætter inde i varmen hos mig. (Det har stået på i ca. 8 dage)

 

Nu står jeg så for en svær situation. Jeg har valgt at adoptere en killing fra et internat, og killingen skulle gerne komme med mig hjem engang i denne weekend. Normalt ville man vel nok bare præsentere de to katte langsomt for hinanden, men det kan ikke lade sig gøre i dette tilfælde, da jeg har fået fortalt at fælles-katten er yders aggressiv overfor andre dyr.

 

Min første tanke var så, at jeg måtte afvende ham i at komme ind igennem mit vindue, og altså dermed nægte at lukke vinduet op når han står og miaver/skraber for at komme ind. Fordi jeg føler at den kommende killing bør være min førsteprioritet, da fælles-katten jo som sagt ikke er MIN.

Alligevel tager det på min samvittighed når jeg hører ham foran mit vindue fra kl. 23-06 (med ca. ½ times mellemrum).

 

Er der noget jeg kan gøre for hurtigere at vende ham fra forventningen om at blive lukket ind?

Bør jeg lade ham se at jeg ved han er der, men ikke vil åbne, eller bør jeg dække vinduet til, sådan at han ikke kan se ind?.

 

Jeg håber at i kan hjælpe mig med den bedste løsning, da jeg gerne vil have at min killing skal komme til sikre rammer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja undskyld mig, men hvad er det for en måde at behandle et dyr på? Du kan da ikke bare først tage katten til dig og begynde at fodre den og så lige pludselig stoppe, bare fordi du finder noget andet der er mere interessant. Så er du jo ikke bedre end dem der efterladt katten. Du skulle skamme dig noget så eftertrykkeligt. Når man har sagt A, så må man også sige B og fuldføre det, som man har kastet sig ud i. Alt andet er da totalt uansvarligt. Det er jo dig selv som har åbnet døren til dit hus for fælleskatten og oven i købet lokket den med mad. Det skulle du have tænkt over, før du gjorde det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for samvittighedsopløftningen.

 

Jeg ved godt at det er ret strengt af mig, men faktum er at jeg skal have min egen kat, og derfor må førsteprioritere dén.

Havde fælleskatten så bare været tilbøjelig overfor andre katte havde jeg da selvfølgelig fortsat lukket ham ind, men da min nabo strengt advarer mig imod det, vil jeg ikke risikere at han ser sig sur på min killing og at dét så får følger.

 

Heldigvis ved jeg at jeg ikke er den eneste i området han får(fik) lov til at komme ind hos, og ej heller den eneste der giver ham mad, så det er ikke fordi at han pludselig ikke kan få noget mad nogen steder.

Og det jeg egentlig mest søger hjælp til med denne tråd, er jo måder at gøre afvendingen mildest for ham.

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min mening er du overhovedet IKKE ansvarlig nok til at have et dyr. Hold da op, hvor du skuffer mig. Stakkels din "egen" kat, for når du så lige pludselig vil priotere anderledes, så ryger den bare ud til fordel for noget andet. Aldrig har jeg set større uansvarlighed. Prøv at tænke over hvad du gør, i stedet for bare at gøre tingene. Det koster ikke noget.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Fælleskatten finder nok hurtigt at andet sted at få mad, hvis det er rigtigt at dine naboer også fodrer den. Katte søger derhen hvor maden er. Stop med at fodre den og den vil gå et andet sted hen hvor den stadig får mad.

 

Hvis det derimod er fortid at de andre fodrer den og det nu kun har været dig, så må du tage den kat til dig i stedet for en ny.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fælleskatten finder nok hurtigt at andet sted at få mad, hvis det er rigtigt at dine naboer også fodrer den. Katte søger derhen hvor maden er. Stop med at fodre den og den vil gå et andet sted hen hvor den stadig får mad.

 

Hvis det derimod er fortid at de andre fodrer den og det nu kun har været dig, så må du tage den kat til dig i stedet for en ny.

 

Helt enig, syntes nu også at pfpeter gør det lidt værre end det er.

Du kunne jo ikke vide i forvejen at katte ville være noget for dig, så du selv ville have en kat.

 

Men hvis du vidste er det da ikke særligt smart..

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak skal i have for svarene :)

 

Jeg har snakket lidt med mine nærmeste naboer og forhørt mig om sikkerheden om at han bliver fodret andre steder. De har bekræftet og den ene fortalte mig endda at der er en af beboerne som har sat en kasse op foran sit vindue for at han nemmere skal kunne hoppe ind.

 

Mit ønske om at få en kat som selvfølgelig EFTER at jeg havde mødt fælleskatten. I første omgang overvejede jeg at blive "plejefamilie", men efter et besøg forbi mit lokale internat besluttede jeg at jeg simpelthen bare måtte have mig en kat som jeg kan kalde "min", og tillade mig at tage med når jeg nu engang skal flytte igen.

 

Nu har han heldigvis kun været forbi i 7 dage (med mellemrum), så jeg håber at det ikke er blevet alt for meget en vane for ham at komme ind. Men jeg går ud fra at der ikke er andet at gøre end at holde ham ude og lade ham "nøjes" med at besøge de andre beboere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min mening er du overhovedet IKKE ansvarlig nok til at have et dyr. Hold da op, hvor du skuffer mig. Stakkels din "egen" kat, for når du så lige pludselig vil priotere anderledes, så ryger den bare ud til fordel for noget andet. Aldrig har jeg set større uansvarlighed. Prøv at tænke over hvad du gør, i stedet for bare at gøre tingene. Det koster ikke noget.

her må jeg altså banke i bordet over din opførsel Peter.

Vi kan fint blive enige om at det nok ikke var så smart det hun gjorde med at fodre katten i første omgang. Men at belærer trådens starter med hvor uansvarlig hun er og at hun ikke burde have dyr er for groft.

Vi er alle startet et sted med at anskaffe os et dyr og sætte os ind i de forskellige ting. Jeg mener netop IKKE at brugeren her er dybt uansvarlig, da hun vælger at oprette en bruger herinde for at stille sit spørgsmål til nogle der er mere kvalificerede med den viden der skal til. Hun deltager og undres, så jeg vil foreslå at du giver hende et råd eller to samt en konstruktiv kritik af hendes opførsel uden du går hen og direkte sviner hende.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak skal i have for svarene :)

 

Sjaask: Jeg har snakket lidt med mine nærmeste naboer og forhørt mig om sikkerheden om at han bliver fodret andre steder. De har bekræftet og den ene fortalte mig endda at der er en af beboerne som har sat en kasse op foran sit vindue for at han nemmere skal kunne hoppe ind.

 

Mit ønske om at få en kat som selvfølgelig EFTER at jeg havde mødt fælleskatten. I første omgang overvejede jeg at blive "plejefamilie", men efter et besøg forbi mit lokale internat besluttede jeg at jeg simpelthen bare måtte have mig en kat som jeg kan kalde "min", og tillade mig at tage med når jeg nu engang skal flytte igen.

 

Nu har han heldigvis kun været forbi i 7 dage (med mellemrum), så jeg håber at det ikke er blevet alt for meget en vane for ham at komme ind. Men jeg går ud fra at der ikke er andet at gøre end at holde ham ude og lade ham "nøjes" med at besøge de andre beboere.

 

Ved du hvad? Held og lykke med din kommende kat!:) er sikker på det nok skal lykkes, og husk at lægge masser af billeder ind så vi kan se din lille misser ;-)

 

Glæder mig til at se den! :-D

 

Mijv: Det er godt du siger noget til det ;-) er helt enig med dig, herinde kan man godt sige sin mening, men der er ingen grund til at være så grov..

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunne det ikke tænke sig at "fælleskatten" fejler noget? Jeg vil helt sikkert på tilset ham af en dyrlæge, og ja, det er din kat, når du lukker ham ind og fodre ham.

Få ham lige testet for Katteaids og leukæmi (FIV og FelV) - Hvis du ikke ønsker dette, er han bedre tjent med at sove ind. Undskyld, men synes altså ikke en kat skal leve for lud og koldt vand. Vi går snart en meget kold tid i møde.

Er han ikke kastreret kan det også hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg som sagt nytilflytter og ved ikke hvordan han har klaret de sidste par år, men jeg kan da kun forestille mig at det har været fordi han tilbringer nætterne inde hos nogle af de andre beboere. Jeg vil dog lige høre mine naboer om hvordan det er foregået de sidste par vintre.

 

At tage ham et smut forbi dyrelægen lyder som en genial idé, men det er desværre ikke noget jeg vil kunne gøre før om en 2-3 måneder, da mine overskydende penge i disse måneder skal gå til behandling af killingen.

 

Jeg tror jeg vil forsøge, når min killing engang har fundet sig godt til rette hos mig, at lade dem mødes udenfor for at se om reaktionen nu også er så slem som jeg har fået fortalt. Jeg håber virkelig på at de vil kunne enes, da jeg så fortsat vil kunne gøre mit for fælleskatten. Ville det være helt tosset?

 

Ps. han er kastreret.

Link til kommentar
Del på andre sites

her må jeg altså banke i bordet over din opførsel Peter.

Vi kan fint blive enige om at det nok ikke var så smart det hun gjorde med at fodre katten i første omgang. Men at belærer trådens starter med hvor uansvarlig hun er og at hun ikke burde have dyr er for groft.

Vi er alle startet et sted med at anskaffe os et dyr og sætte os ind i de forskellige ting. Jeg mener netop IKKE at brugeren her er dybt uansvarlig, da hun vælger at oprette en bruger herinde for at stille sit spørgsmål til nogle der er mere kvalificerede med den viden der skal til. Hun deltager og undres, så jeg vil foreslå at du giver hende et råd eller to samt en konstruktiv kritik af hendes opførsel uden du går hen og direkte sviner hende.

 

Når man har taget et dyr til sig og er begyndt at fodre det, så er man dybt uansvarlig, hvis man ikke bliver ved. Det var vedkommende selv der lokkede katten ind til sig med mad, og så bliver katten bare udelukket, fordi hun finder noget mere interessant.

 

Det er da også konstruktiv kritik af hendes opførsel. Jeg forklarer jo tydeligt, hvorfor hun er uansvarlig.

 

Og mht. råd, så står der flere gange, at når man har sagt A, så må man også sige B formuleret på flere forskellige måder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Når man har taget et dyr til sig og er begyndt at fodre det, så er man dybt uansvarlig, hvis man ikke bliver ved. Det var vedkommende selv der lokkede katten ind til sig med mad, og så bliver katten bare udelukket, fordi hun finder noget mere interessant.

 

Det er da også konstruktiv kritik af hendes opførsel. Jeg forklarer jo tydeligt, hvorfor hun er uansvarlig.

 

Og mht. råd, så står der flere gange, at når man har sagt A, så må man også sige B formuleret på flere forskellige måder.

jamen Peter, vi er jo sådan set enig langt hen af vejen. Det var mere den måde du fik formuleret dig overfor hende på. Da hun tog katten til sig ved at give den mad, gjorde hun jo af kærlighed. At hun så efterfølgende overvejer at få en killing, er hun jo nødt til at tænke på killingen i første omgang. - Jeg havde dog hvis jeg stod i den situation taget ansvaret alvorligt og bagefter mit valg om at få en killing, taget denne kat med til dyrlægen eller en eller anden katteinternat, hvor der ville være mulighed for at katten kunne få et godt, varmt og blivende hjem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er besluttet at holde den som fælleskat, så må alle jo give en skilling til dyrelægebesøg og alle må tilbyde den ly om vinteren. Jeg synes du (eller din nabo) skal gå rundt og samle ind til en smut til dyrlægen :) Hvis folk ikke vil betale dyrlægeregninger, så må den afleveres til Inges kattehjem eller lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det mest optimale ville være at han blev tjekket af dyrlægen (som du rigtig flot har søgt støtte til nu) og fik et fast hjem synes jeg.

 

Hvis ikke der er nogen i området der er villige til at tage ham 100% til sig, så synes jeg at i skal kontakte et internat/kattehjem, og høre hvad de kan gøre, for når han er så tam, så er det altså synd at han ikke har faste rammer og en fuldtids-familie, der kan give ham 100% opmærksomhed.

 

Hvis kattehjemmene ikke har plads til ham, så har i forsøgt, og hvis der fortsat er nogen der vil fodrer ham fast, hver dag, året rundt, og sørger for at han har læ for vind og vejr, så kan i fortsætte med at have ham som i nu holder ham, men hvis ikke det kan lade sig gøre at sikre ham mad og ly hver dag, så er det (desværre) mere humant at få ham aflivet :(

 

Sorry to say, men det er altså sandheden, og det er også det som internaterne siger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...