Hop til indhold

Min kat har fået blodprop i hjernen, hvordan håndterer man sorgen?


ScarlettLuna

Recommended Posts

Peter, hvor har du det fra at katte skal faste en gang om ugen ?

 

Der er en stor anatomisk forskel mellem rovdyr, heriblandt tigere og löver og mindre dyr som katten. Det er ganske rigtig at går du i zoo, vil du se "Fodring ag tigerene hver dag kl. det undtagen en bestemt dag" fordi de har en fastedag. Katte har en meget lille mavesæk og det er det der gør at de har behov for at spise mange, mindre måltider op til 15-20 om dagen.

 

Hvor jeg ved det fra : samtaler med dyrlæger, heriblandt en dyrlæge med speciale i ernæring af hunde, katte og heste.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja, men sådan foregår det altså bare ikke naturen. En kat har simpelthen ikke energi til at jage 15-20 gange i døgnet, og jeg vil gerne have min kat lever så naturligt som det kan lade sig gøre. I naturen faster de vilde katte også en gang imellem. Det er ikke hver dag at jagten giver udbytte. Og som skrevet ovenover, så har også katte godt af at få tømt deres tarme helt. Det har alle dyr. Jeg har ikke meget til overs for dyrlæger der lever af at bl.a. sælge tørfoder som er det mest unaturlige en kat kan spise.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er forskel på vild og tamkatte. Den kat vi i dag kender som huskatten har ændret sig anatomisk. Det er lidt som at sammenligne det forhistoriske menneske med mennesker i dag. Vores behov og fysik har ændret og udviklet sig. Det samme gør sig gældende for katte og andre tamdyr. För for mennesker var kosten federe fordi menneskene havde hårdt fysisk arbejde og behov for flere kalorier. I dag har mange mennesker stillesiddende arbejde. Desuden skal man ikke glemme at der er en forskel mellem hvad der er muligt og hvad der er sundt. Det er rigtigt at et vildt dyr i naturen ikke nødvendigvis får noget at spise hver dag, men er det sundt ? Og samme dyr hvis den havde mulighed for det, ville det så ikke spise hver dag ? Den faster af nødvendighed, ikke fordi det er sundt for den. Og omvendt kunne vi mennesker i realiteten leve af mad fra MCDonalds hver dag, det ville ikke være sundt, men vi ville kunne overleve på det.

 

Og så lad os lige slå en pæl igennem det at dyrlæger "lever af" at sælge tørfoder. jeg kan fortälle dig at de ikke har en særlig stor fortjeneste på at sælge foder, det er ikke det de lever af. Og det med at få tømt tarmene helt det har i hvert fald vist sig hos mennesker at det er en skrøne at det er sundt. Det har været meget in med tarmrensninger men nu viser det sig faktisk at det ikke har nogen som helst gavnlig virkning på helbreddet og at der tvært imod er en risiko for blødning der gör at her i Frankrig hvor jeg bor bliver det frarådet på det kraftigste.

 

Ja, der kan være stor forskel på hvad man tror på (og enhver har selvfølgelig lov til at have sin egen mening) og hvordan virkeligheden rent faktisk forholder sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og så lad os lige slå en pæl igennem det at dyrlæger "lever af" at sælge tørfoder. jeg kan fortälle dig at de ikke har en særlig stor fortjeneste på at sælge foder, det er ikke det de lever af. Og det med at få tømt tarmene helt det har i hvert fald vist sig hos mennesker at det er en skrøne at det er sundt. Det har været meget in med tarmrensninger men nu viser det sig faktisk at det ikke har nogen som helst gavnlig virkning på helbreddet og at der tvært imod er en risiko for blødning der gör at her i Frankrig hvor jeg bor bliver det frarådet på det kraftigste.

 

Ja, der kan være stor forskel på hvad man tror på (og enhver har selvfølgelig lov til at have sin egen mening) og hvordan virkeligheden rent faktisk forholder sig.

Enig..! engang var det så moderne at faste, senere har det vist at det overhovedet ikke er sundt for kroppen....

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er forskel på vild og tamkatte. Den kat vi i dag kender som huskatten har ændret sig anatomisk. Det er lidt som at sammenligne det forhistoriske menneske med mennesker i dag. Vores behov og fysik har ændret og udviklet sig. Det samme gør sig gældende for katte og andre tamdyr. För for mennesker var kosten federe fordi menneskene havde hårdt fysisk arbejde og behov for flere kalorier. I dag har mange mennesker stillesiddende arbejde. Desuden skal man ikke glemme at der er en forskel mellem hvad der er muligt og hvad der er sundt. Det er rigtigt at et vildt dyr i naturen ikke nødvendigvis får noget at spise hver dag, men er det sundt ? Og samme dyr hvis den havde mulighed for det, ville det så ikke spise hver dag ? Den faster af nødvendighed, ikke fordi det er sundt for den. Og omvendt kunne vi mennesker i realiteten leve af mad fra MCDonalds hver dag, det ville ikke være sundt, men vi ville kunne overleve på det.

 

Og så lad os lige slå en pæl igennem det at dyrlæger "lever af" at sælge tørfoder. jeg kan fortälle dig at de ikke har en særlig stor fortjeneste på at sælge foder, det er ikke det de lever af. Og det med at få tømt tarmene helt det har i hvert fald vist sig hos mennesker at det er en skrøne at det er sundt. Det har været meget in med tarmrensninger men nu viser det sig faktisk at det ikke har nogen som helst gavnlig virkning på helbreddet og at der tvært imod er en risiko for blødning der gör at her i Frankrig hvor jeg bor bliver det frarådet på det kraftigste.

 

Ja, der kan være stor forskel på hvad man tror på (og enhver har selvfølgelig lov til at have sin egen mening) og hvordan virkeligheden rent faktisk forholder sig.

 

Jeg er iked af at sige det, men der er overhovedet ikke hold i noget at det du skriver. Der er slet ikke den store forskel på tamme huskatte og vildkatte i den danske natur. Tænk bare på, hvor mange huskatte der er blevet parret med en vildkat.

 

Og som jeg har skrevet tidligere, så vil jeg gerne have at min kat skal leve så naturligt som muligt. Jeg har katten for kattens skyld og ikke for min skyld. Selvfølgelig er der nogle ting, han ikke må gøre herhjemme, men det kan han jo så bare gøre, når han er ude, som han alligevel er det meste af tiden.

 

Jeg skrev BLANDT ANDET lever de af at sælge foder. Ikke kun. Og hvis der ikke var nogen fortjeneste i det, så gad dyrlægerne selvfølgelig ikke have besværet med det. Det er ganske almindelig forretningslogik, og den har de fleste dyrlæger altså også, og hvis du tror noget andet, så vil jeg tillade mig at kalde dig for naiv.

 

Selvfølgelig er det ikke sundt med de tarmskyldninger, men det har jeg heller ikke nævnt nogen som helst steder, at det er. Det skal selvfølgelig foregå på en helt naturlig måde. Årsagen til at rovdyr ikke jager hver dag er, fordi de bruger rigtig meget energi på det, og så er det ca. kun hver tiende jagt der lykkes.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

hvordan ved i at der ikke er en god fortjeneste på dyrfoder. det er utrolig billigt og fremstille og mon ikke dyrlægen får en god pris på det når han køber i store mængder

 

Der er også en pæn fortjeneste på. Det siger i hvert fald de dyrlæger, som jeg har snakket med. Men kan man nu bilde folk noget andet ind, så er det måske nemmere at lokke dem til at købe produktet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo ikke kun foderet der får regningerne betalt for en dyrlæge.

Folk synes at have den holdning at folk kun bliver dyrlæger for at presse penge ud af intet-anende folk ved at sælge dem presset pap og kalde det foder.

I glemmer vist at det for det første er en hård og dyr uddannelse, som man ikke går igennem for at snyde folk, men fordi langt de fleste rent faktisk har en interesse for dyr!

 

Jeg synes folk har en endens til at skælde dyrlæger ud når de ikke er enige med folk, og at folk har en dårlig evne til at mene at dyrlæger er ude på at snyde dem hvis de ikke giver dem ret!

Forstå dog at der findes folk der bruger tid og penge på at blive logere gennem et rigtigt studie og at du IKKE bliver ekspert ved at have haft kat i 10 år, og have googlet en masse!

Hermed ikke sagt at lægfolk ikke ved noget, men vis lidt respekt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det jo ikke kun foderet der får regningerne betalt for en dyrlæge.

Nej, det er det bestemt ikke. Men det er en af deres indtægtskilder ud af flere forskellige.

 

Folk synes at have den holdning at folk kun bliver dyrlæger for at presse penge ud af intet-anende folk ved at sælge dem presset pap og kalde det foder.

I glemmer vist at det for det første er en hård og dyr uddannelse, som man ikke går igennem for at snyde folk, men fordi langt de fleste rent faktisk har en interesse for dyr!

Jeg mener bestemt ikke, at det er derfor folk bliver dyrlæger (så er det i hvert fald det forkerte job). Jeg tror og håber at mange folk vælger at blive dyrlæge, fordi de holder utroligt meget af og har en stor interesse for dyr.

 

Jeg synes folk har en endens til at skælde dyrlæger ud når de ikke er enige med folk, og at folk har en dårlig evne til at mene at dyrlæger er ude på at snyde dem hvis de ikke giver dem ret!

Forstå dog at der findes folk der bruger tid og penge på at blive logere gennem et rigtigt studie og at du IKKE bliver ekspert ved at have haft kat i 10 år, og have googlet en masse!

Hermed ikke sagt at lægfolk ikke ved noget, men vis lidt respekt!

Her kommer så det store dilemma. Når en dyrlæge så er færdiguddannet, så har han/hun som regel en stor sudiegæld der skal betales. Og mange mennesker ændrer fuldstændig karakter, når de finder ud af, hvordan man kan tjene nogle hurtige penge. Jeg siger bestemt ikke, at det er alle dyrlæger som er sådan, men jeg har oplevet mange, hvor det bare drejer sig om at få nogle hurtige penge i kassen. Og når folk er kede af det og har syge dyr, så er de nemmere at overtale, og det er der altså rigtig mange som benytter sig af den form for psykologi. Det desværre sådan verden er gået hen og blevet, og hvis du tror noget andet, vil jeg kalde dig for naiv, men man kan jo sige at mange mennesker jo netop lever af naive mennesker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg kan ikke sige andet end at vi har forskellige erfaringer.

Jeg ved ikke hvor "mange" dyrlæger du har mødt, men hvis de anbefaler anden fodring til ejerne af et "sygt dyr" som du siger, er der nok noget om snakken.

 

Jeg er ved dyrlægen blevet anbefalet hvad et foder skal indeholde, hvilke mærker dyrlægen fører der opfylder dette, men med frit valg om jeg ville gå et andet sted hen og købe det. Yay for net-butikker.

 

Men du har ret til din holdning, lige så vel som jeg har ret til at ytre min, som gjort i mit tidligere indlæg.

 

Hellere naiv end kynisk

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Tilføj...