Hop til indhold

Min kat har fået blodprop i hjernen, hvordan håndterer man sorgen?


ScarlettLuna

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tak for rådet mis78.. Vi har givet hende vådfoder og nu ser det ud til at hun er begyndt at drikke igen. Vil bruge det med foderet næste gang (håber der ikke kommer en) hun ikke spiser tak for det! For nu har hun fået det meget bedre i løbet af natten og dagen så det ser ud til hun kommer sig helt. Nu håber vi bare ikke hun får tilbagefald igen, det ville jeg ikke kunne bære..

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for rådet mis78.. Vi har givet hende vådfoder og nu ser det ud til at hun er begyndt at drikke igen. Vil bruge det med foderet næste gang (håber der ikke kommer en) hun ikke spiser tak for det! For nu har hun fået det meget bedre i løbet af natten og dagen så det ser ud til hun kommer sig helt. Nu håber vi bare ikke hun får tilbagefald igen, det ville jeg ikke kunne bære..

 

Hvor er det dejligt at høre. Det var nok bare antibiotikaen der lige skulle have tid til at virker. Ja så har du det med vådfoder i baghånden, just in case, håber selvfølgelig at det ikke bliver aktuelt.

 

Jeg synes tit at vådfoder bliver nedgjort som noget der er dårligt for tænderne, at det er for dyrt i forhold til sin vægt, og det er da osse rigtigt at hvis man kigger på prisen for man mere foder for sine penge ved at købe tørkost som er mere koncentreret og hvor katten skal have mindre mængder for at blive mæt. Men man glemmer at nævne de positive sider : Ja vådfoder er dyrt i den forstand ar det indeholder en masse vand/væske som man jo så ikke betaler for med tørfoder. Tørfoder er fint til katte der drikker nok, men nogen drikker ikke nok og det er ikke sundt. F.eks. kan det at en kat ikke drikker nok være en af årsagerne til blærebetændelse. Og det beh¨ver faktisk ikke blive så dyrt, i langt de fleste tilfälde hvor en kat ikke drikker nok kan man nøjes med at kombinere våd- og tørfoder. For kun vådfoder det går hen og bliver for dyrt. Faktisk hvis man har en kat der drikker meget lidt kan man endda selv hælde ekstra vand ovenpå, det kan min kat godt lide, der må dog heller ikke komme for meget på så det bliver til suppe, det bryder hun sig ikke om.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vådfoder er noget af aller aller aller dyreste kattemad, som man kan købe. Hvis du kigger bag på dåsen, så indeholder det mellem firs og femogfirs procent vand. Så det er godt nok noget dyrt vand du køber, og der er absolut INGEN næring i vand.

 

Dog har du helt ret i, at vådfoder ikke er dårligt for tænderne. Det er tørfoder der imod. Det giver tandsten i et væk, og det er synd for katten. Jeg har aldrig renset tænder på min kat, og han har ikke bare den mindste smule tandsten. Han får nøgleben og kyllingeben til at rense sine tænder med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Peter, hvis du læser min besked igen vil du se at jeg osse siger at det er dyrt for det er det. Men at sige der ikke er næring i, det er ikke rigtigt. Det kommer an på hvad mærke du køber ! Ja det er mere vand i, det er jo ligesom princippet med våd foder og gør at der skal gives større mængder end med tørkost. Men det kan jo så omvendt være en fordel, da katten kan spise mere uden at få flere kalorier, derfor er det rigtig godt til "forslugne" katte eller katte der skal tabe sig. Og det med 80-85 % holder ikke helt stik, det jeg fodrer med indeholder eksempelvis 75%. Hvad der er godt og dårligt for tænderne kan diskuteres. Det er som hos os mennesker, nogen har tendens til at få tandsten og andre ikke, har haft to katte der fik præcis det samme foder. Den ene havde tandproblemer og den anden ikke. Ved godt at tilhængere af f.eks raw feeding, mener at tørkost er dårligt for tænderne, det kan diskuteres, der er ikke nogen endegyldig sandhed, med enhver type foder vil der være argumenter for og imod vil2_cligne.gif

Link til kommentar
Del på andre sites

Peter, hvis du læser min besked igen vil du se at jeg osse siger at det er dyrt for det er det. Men at sige der ikke er næring i, det er ikke rigtigt. Det kommer an på hvad mærke du køber ! Ja det er mere vand i, det er jo ligesom princippet med våd foder og gør at der skal gives større mængder end med tørkost. Men det kan jo så omvendt være en fordel, da katten kan spise mere uden at få flere kalorier, derfor er det rigtig godt til "forslugne" katte eller katte der skal tabe sig. Og det med 80-85 % holder ikke helt stik, det jeg fodrer med indeholder eksempelvis 75%. Hvad der er godt og dårligt for tænderne kan diskuteres. Det er som hos os mennesker, nogen har tendens til at få tandsten og andre ikke, har haft to katte der fik præcis det samme foder. Den ene havde tandproblemer og den anden ikke. Ved godt at tilhængere af f.eks raw feeding, mener at tørkost er dårligt for tænderne, det kan diskuteres, der er ikke nogen endegyldig sandhed, med enhver type foder vil der være argumenter for og imod [ATTACH=CONFIG]3238[/ATTACH]

 

Altså om det er 75% eller 80%. Det gør altså ikke den store forskel. Hvis enten 3/4 eller 4/5 af maden består af vand, så er der bare ikke meget næring i maden. Det er som sagt det dyreste vand man kan købe. Det overstiger selv prisen på kildevand købt på en restaurant.

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså om det er 75% eller 80%. Det gør altså ikke den store forskel. Hvis enten 3/4 eller 4/5 af maden består af vand, så er der bare ikke meget næring i maden. Det er som sagt det dyreste vand man kan købe. Det overstiger selv prisen på kildevand købt på en restaurant.

 

Der er næring i men der skal større mængder til end med tørfoder. Som jeg var inde på i mit forrige så er fodring virkelig et emne der kan diskuteres. Det synes jeg ikke det her emne er stedet til. Desuden er der her tale om en speciel slags foder Hills AD :

 

http://www.hillspet.com/products/pd-feline-ad-caninefeline-critical-care-canned.html

http://www.hillspet.com/products/pd-feline-ad-caninefeline-critical-care-canned.html

 

Som du kan se er der masser af næring i. Og her taler vi om en kat der var syg, ikke spiste og ikke drak. Jeg tror ligesom ikke lige nøgleben ville have hjulpet her. Det er i orden at du har din holdning til foder. Dog synes jeg at du "pådutter" andre din mening og giver råd der kan være farlige at følge som f.eks den anden post hvor du skrev at en kat bare skulle ha' lov til at lade være med at spise i op til en uge. men hver ting til sin tid. Og jeg synes vi skal stoppe diskussion her for ikke at forurene Scarlettlunas post.

 

Hvis du vil kan du jo starte et andet emne om fodring hvor du forklarer din tilgang til det. Det kunne uden tvivl være interessant ;)

Redigeret af mis78
Link til kommentar
Del på andre sites

Efter at have læst jeres beskeder bliver jeg lidt forvirret fordi jeg har fået at vide at katte SKAL have tørfoder for at forebygge tandsten? :confused:

 

Men nu forstår jeg hvorfor min ene kat har taget så meget på, hun vil kun spise tørfoder lige i øjeblikket :)

 

Tørfoder giver netop masser af tandsten, men så ved dyrlægen jo du kommer og skal have fjernet tandsten på dit kæledyr. Nøjagtig det samme gælder for hunde.

 

Du skal veje hendes tørfoder af og lad være med at give hende mere end der står på pakken. Og mht. hun kun vil spise tørfoder er jo netop, fordi du gør jo nøjagtig, hvad hun beder dig om. Jeg har ALDRIG haft en kræsen kat. Mine katte har altid spist, hvad der er blevet serveret for dem. Selvfølgelig har de prøvet mig af, men jeg er stædigere end dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det der med tandsten er noget der kan diskuteres. Jeg har osse altid fået at vide at tørkost forebygger tandsten. Nogen vil sige det modsatte. Du skal bare fortsætte med tørkost hvis dine katte har det godt med det.<br><br>Hvor meget vejer hende der tager på, hvad spiser hun af Mærke og i hvor mange gram om dagen ? Vil du mene hun vejer for meget og skal tabe sig, eller skal hun bare holde op med at tage på ? Peters råd med at veje maden er rigtig godt ! Tit får man sådan et doseringsbæger når man køber posen men det er ikke præcist. Det er meget bedre at veje på en køkkenvægt.<br><br>hvordan har Luna det ? Masser af nus til begge misserne !

Link til kommentar
Del på andre sites

Tørfoder giver netop masser af tandsten, men så ved dyrlægen jo du kommer og skal have fjernet tandsten på dit kæledyr. Nøjagtig det samme gælder for hunde.

 

Du skal veje hendes tørfoder af og lad være med at give hende mere end der står på pakken. Og mht. hun kun vil spise tørfoder er jo netop, fordi du gør jo nøjagtig, hvad hun beder dig om. Jeg har ALDRIG haft en kræsen kat. Mine katte har altid spist, hvad der er blevet serveret for dem. Selvfølgelig har de prøvet mig af, men jeg er stædigere end dem.

 

Here we go again !!!

Link til kommentar
Del på andre sites

pfpeter: hmm må hellere snakke med dyrlægen om det for er meget forvirret nu. Mht at hun kun spiser noget bestemt, så vil jeg ikke tvinge hende til at spise noget andet hvis hun ikke har lyst eller sulte hende hvis hun ikke spiser, det eneste problem jeg har er at hun tager på...

 

mis78: Jeg har også tænkt mig at blive ved med at give hende tørfoder hvis det er det hun har lyst til.Nu er det et stykke tid siden jeg sidst har vejet hende men der vejede hun ca. 4 kg, hun er dog stor af en kat at være men hun sku gerne tabe sig en 2-300 gram for at blive helt normalvægtig.. Hun får det mærke der hedder "dyrlægens", jeg vejer ikke hendes mad da jeg ikke har noget doseringsbæger eller køkkenvægt så det bliver bare ca.. Og hvor meget hun ca får om dagen er lidt svært at sige da Luna tit hapser noget af hendes mad men jeg sætter gerne ca 30 gram i 3 gange om dagen.. (måske bliver det mere da jeg jo ikke helt ved hvor meget jeg sætter i) Så får de også et par godbidder engang i mellem :) Jeg tror jeg forkæler dem lidt for meget nogle gange men det er kun den ene der tager på og det giver jo mening da Luna jo spiser en pose vådfoder om dagen.. Hun har det rigtig godt men har fået lopper og tør ikke give hende loppekur helt endnu da jeg er bange for der sker noget hehe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg syntes du skal fodre med det som dine katte trives med... jeg har før fodret med mest tørkost, men fordi mine katte har haft blærebetændelse giver jeg dem nu mere vådkost med vand i, for at få skyllet blæren igennen hver dag..

jeg ville give loppekur nu inden det breder sig i hele huset... ikke frontline, da den ikke er effektiv mere..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det bliver jeg også ved med at gøre ;)

Det har allerede bredt sig i hele huset har mistanke om at hun har haft dem siden vi fik hende for ca 3 måneder siden, da vores anden kat ikke har det... Og mht til loppekuren så står der også på pakken at man ikke må give dem til svage eller syge dyr så vil gerne vente lidt, tør absolut ikke at tage chancer.. Jeg har godt hørt at frontline ikke duer men det er det jeg købte før jeg hørte det var dårligt og det virker på min anden kat så håber det også virker på hende her :)

Link til kommentar
Del på andre sites

pfpeter - Jeg troede ikke at dyr måtte få kyllinge ben fordi de splintre og kan skade deres hals alvorligt...

 

Lad mig svare på denne måde: Hvad tror du en kat gør når den fanger en fugl?

1. Siger til sig selv, at fugleben kan splintre og lader den være?

2. Bare spiser den?

 

Håber du kan læse beskeden med den ironi der er lagt i den. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Vores katte får også et skrog når vi har fået kylling. Så er de i den 7ende himmel :)

Når vi koger hele kyllinger får de indmaden og kråsen eller hvad den nu hedder. Det står specielt Oswald og venter på når jeg hiver posen op af vandet ;)

De æder jo også mus og hvad de ellers fanger hele. Har også fået at vide at det er godt for hunde at få det engang imellem, da det hjælper med at tømme deres analkirtler når det skal ud igen, da alle benene ikke er fordøjet. Men det ved jeg ikke om er sandt eller en skrøne. Det er jo det samme med fiskeben. Vores katte findeler heller ikke fisk de får som jeg gør. Jeg fjerne bare de store ben, men det er nu mere for at minimere svineriet end det er fordi jeg er bange for de skal få det galt i halsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vores katte får også et skrog når vi har fået kylling. Så er de i den 7ende himmel :)

Når vi koger hele kyllinger får de indmaden og kråsen eller hvad den nu hedder. Det står specielt Oswald og venter på når jeg hiver posen op af vandet ;)

De æder jo også mus og hvad de ellers fanger hele. Har også fået at vide at det er godt for hunde at få det engang imellem, da det hjælper med at tømme deres analkirtler når det skal ud igen, da alle benene ikke er fordøjet. Men det ved jeg ikke om er sandt eller en skrøne. Det er jo det samme med fiskeben. Vores katte findeler heller ikke fisk de får som jeg gør. Jeg fjerne bare de store ben, men det er nu mere for at minimere svineriet end det er fordi jeg er bange for de skal få det galt i halsen.

 

Det er helt rigtigt, at hunde skam også har godt af råt kød og ben, men som jeg læser det, så er det ikke benene der tømmer deres analkirtler, men derimod, hvis man lader dem faste en dag og så lader dem æde alt det de kan den næste. Det skulle sætte tryk på systemet. Min niece fodrer kun sin hund hveranden dag. Til gengæld får den så selvfølgelig dobbeltportion, når den får mad. Det er jo faktisk ikke naturligt for et rovdyr at skulle spise hver dag. Det ville de aldrig gøre i naturen. Min kat har også en fast fastedag hver søndag. De har godt af at få tømt deres tarmsystem.

Link til kommentar
Del på andre sites

ja rovdyr spiser kyllinger og andre ting hele, men i naturen spises de RÅ og dvs. at benene ikke splintre som de gør hvis du koger dem

 

Jeg kunne ved Gud heller ikke drømme om at koge noget som helst til min kat. Den er et rovdyr og skal have tingene råt. Min kat får RÅT kød HVER dag. Både RÅT oksekød, RÅ kalun (koindermave og andre indvolde) og HELE RÅ kyllingeunderlår. Og ALT bliver spist inkl. diverse ben.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der var en som netop sadge lige før at de efter aftensmaden altid gav deres kat skrovet og det er jo ikke i god idee synes jeg. vores forrige hund blev næsten kvalt pga en i familien gav den kylling rester.

 

Det har du helt ret i, men det gælder alle slags ben, at de knækker/splintrer meget nemmere efter kogning/stegning. Altså ikke kun kyllingeben, men også okse- og svine-ben.

Link til kommentar
Del på andre sites

ja sandt men det hører man aldrig om. Jeg synes desuden ikke at det er en god ide at sulte dyrene fordi de ikke kan styre den måde de spider på hvis de er ekstra sultne. de sluger maden dobbelt så hurtigt og risikoen for at de bliver kvalt er langt større

 

Alle dyr har godt af at faste. Det gør de også i naturen. I naturen spiser rovdyrene slet ikke hver dag. Jeg har en dag om ugen, hvor min kat ikke får noget mad og det er søndag. Det er blevet hans ugentlige fastedag. Min niece springer gerne en dag eller to over og giver så sin hund det dobbelte at spise. Det har den det helt fint med. Og det er godt for deres tarme at blive renset igennem på denne måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Tilføj...