Hop til indhold

afvænne en dårlig vane ved klikkertræning


Gæst Michael28

Recommended Posts

Gæst Michael28

Hejsa.

 

Jeg er stille og rolig gået igang med klikker træning af to katte, og det går stille og roligt frem af. Jeg har egentligt gået og tænkt på om man ,ikke kan bruge klikkeren til at prøve at fjerne en dårlig vane, istedet for at bruge den til at lære dem kunstner.

 

I den forstand ment fx:

 

En kat hopper op på et køkkenbord, og ejeren vil ikke have det, ejeren siger "NEJ".

 

Hvad er handlingen bagefter:

 

1: skubbe den ned fra bordet

2: bære den hen til klatrestativet -> klikke og give den en godbid

3: Sprøjte den med vand

eller noget helt tredje.

 

Jeg prøvede med en indekat, som hele tiden gik i en altankasse. Den forstår sagtens jeg siger NEJ og går tilbage. Så fik jeg den ide at jeg sagde NEJ og klappede, hvorefter den bakkede tilbage, og jeg gav den en godbid. Det resulterede så i at den gør det 10 gange mere nu, fordi den vel tænker: "Når jeg laver den handling er den ulovlig, men pyt med det han giver mig en godbid"

 

Det er vel en forkert handling af mig er det ikke? Skal den ikke bare have et NEJ og et klap og ikke andet?

 

Jeg vil gerne lige til sidst pointere i tråden her, at jeg godt er klar over Piet Heins citat, og at man ikke kan styre en kat går på bordene mens jeg ikke er hjemme. Det er simpelthen bare et nybegynder spørgsmål om træning af sin kat.

 

Håber i har nogle ideer til mig :-)

 

Mvh Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Herhjemme siger vi NED, hvis det ikke virker skal jeg bare så meget som tænke på at rejse mig op og gå derhen for at skubbe katten ned, før den er væk.

Med killinger i huset ret ofte skal der noget tålmodighed til, men nu har vi så også kun en regel - ingen katte på bordene mens der er mad.

 

Men ja, ellers, som jeg er overbevist om mine katte siger: Hvad slaven ikke ser, har hun ikke ondt af

Link til kommentar
Del på andre sites

Herhjemme siger vi NED, hvis det ikke virker skal jeg bare så meget som tænke på at rejse mig op og gå derhen for at skubbe katten ned, før den er væk.

Med killinger i huset ret ofte skal der noget tålmodighed til, men nu har vi så også kun en regel - ingen katte på bordene mens der er mad.

 

Men ja, ellers, som jeg er overbevist om mine katte siger: Hvad slaven ikke ser, har hun ikke ondt af

Det er nøjagtig det samme her. Selvom jeg kun har en kat. Og ellers bruger jeg gerne min blomsterforstøver med vand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Michael28

Hejsa, mange tak for inputs.

 

Det jeg bare ikke forstår, hvorfor kan man ikke lære dem at det permanent er et forbudt område.

 

Henriette skriver at du/hun skal bare sige NED, så går de ned. Men man skulle jo gerne undgå helt at komme hen til den situation, hvor man skal sige NED 5 gange om dagen. De skal overhovedet ikke kravle derop, det er det de skal lære. Det er mig en gåde, hvorfor de ikke kan lære noget permanent, altså en så enkel ting, som ikke at gå op på et bord.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan man da også, og det ved de udmærket godt. De skal da bare lige vise dig, at lige meget, hvad du gør, så er det katten der har magten, om ikke andet så et kort øjeblik. En kat er meget mere sin egen herre, end en hund er. Og du kan være helt sikker på, at de også går på bordet, når du ikke er hjemme. Det afslører de små potemærker. Men det er jo ikke fordi, at katten er dum. Tværtimod.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Michael28

Hejsa Peter.

 

Dermed siger du jo også at man ikke kan lære dem det permanent:

 

"De skal da bare lige vise dig, at lige meget, hvad du gør, så er det katten der har magten, om ikke andet så et kort øjeblik"

 

"Og du kan være helt sikker på, at de også går på bordet, når du ikke er hjemme"

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sagtens lære dem det, men om de retter sig efter det, det er jo en helt anden sag. De ved jo ganske glimrende, at de IKKE må komme på bordet. Så det er ikke indlæringsevnen der fejler noget hos katten. Og nogen katte vil også respektere det, når du er hjemme. Min på lidt over et år hopper nogen gange på bordet stadigvæk, og det er endda selv om jeg ser det. Men i det jeg rækker ud efter blomsterforstøveren, så er han nede, så han ved det udmærket godt. Her i huset er der en regel der hedder, at katte ikke er på hverken borde eller reoler. Den må godt være i møblerne. Det er meget længe siden. at han har været på reolen. Det er faktisk flere måneder siden. Dette behøver dog ikke betyde, at han ikke prøver igen på et tidspunkt. Til gengæld, så tigger han aldrig, for han er blevet genet væk HVER EVIGE ENESTE gang, han har prøvet det. Så alt i alt Michael, så handler det om konsekvens. Denne konsekvens kan sagtens strække sig OVER flere hundrede gange. Så din tålmodighed bliver sat på prøve, og har du ikke den tålmodighed, så skal du IKKE være sammen med katte efter min mening. Det nytter intet som helst at råbe efter katten f.eks. Det eneste der lønner sig er en kæmpe tålmodighed.

 

Jeg er da også helt sikker på, at min egen nok skal lade være med at hoppe op på bordet på et eller andet tidspunkt. Det er heldigvis sjældent, at han gør det efterhånden, for han er mest ude at jage, og når han kommer hjem, så er han død hamrende træt, og vil bare nusse og kæles lidt, og så ellers bare sove til den store guldmedalje.

Link til kommentar
Del på andre sites

Et rigtig godt triks til at fravænne katte med at gå bestemte steder er - dobbelt klæbende tæppetape...

 

Klister det på en pap plade og anbring den hvor katten ikke må gå og jeg lover dig det sker kun meget få gange.. katte hader at gå på meget klistrede steder... om det kan lykkes på et bord ved jeg ikke, men jeg har engang brugt det i en vindueskarm, og det virkede.. efter et lille stykke tid kan du selvfølgelig fjerne pappet... jeg har også brugt det for at afvende kras på døren... jeg satte pladen med tæppetape op ad døren og det stoppede hurtigt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Som Peter også siger: Katte er kloge og mere deres egen herre osv.

 

Da katte er mere selvstændige er man nødt til at sige NEJ/NED 100 gange.

Det er det samme med fx. en mus, hvis den ikke fanger den første gang, så giver den jo ikke op.

Og hvis den fanger den leger den med. Lader den løbe, fanger den, løbe, fange, løbe, fange Osv.

 

Pointen er at dens natur er ikke at give op.

Hunde har mistet deres vildhed/selvstændighed, hvor at katte sagtens kan leve udenfor og være selvstændige og stadig have sin ejer.

 

Så du må bare være tålmodig

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg syntes faktisk at man skal tænke over disse ting før man flytter sammen med katte...

 

Katte er bare sådan at de færdes de fleste steder i hjemmet, og hvis man ikke kan acceptere det, bør man overveje om man skal have kat.. Det er ikke dejligt at have dyr som man hele tiden skælder på.. heller ikke for dyret

 

Bare min mening..

Link til kommentar
Del på andre sites

Et rigtig godt triks til at fravænne katte med at gå bestemte steder er - dobbelt klæbende tæppetape...

 

Klister det på en pap plade og anbring den hvor katten ikke må gå og jeg lover dig det sker kun meget få gange.. katte hader at gå på meget klistrede steder... om det kan lykkes på et bord ved jeg ikke, men jeg har engang brugt det i en vindueskarm, og det virkede.. efter et lille stykke tid kan du selvfølgelig fjerne pappet... jeg har også brugt det for at afvende kras på døren... jeg satte pladen med tæppetape op ad døren og det stoppede hurtigt...

 

Det lyder som en genial idé. Tak for det gode råd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg syntes faktisk at man skal tænke over disse ting før man flytter sammen med katte...

 

Katte er bare sådan at de færdes de fleste steder i hjemmet, og hvis man ikke kan acceptere det, bør man overveje om man skal have kat.. Det er ikke dejligt at have dyr som man hele tiden skælder på.. heller ikke for dyret

 

Bare min mening..

 

Og den mening skal du selvfølgelig have lov til at have, men jeg er bestemt ikke enig med dig på det område. Selvfølgelig både kan og skal en kat opdrages nøjagtig ligesom en hund eller et barn for den sags skyld. Der findes ikke noget værre end uopdragne dyr eller børn, og det værste er, at dyret/barnet heller ikke har det godt med det. Det er jo ikke dyret/barnets skyld, at det er uopdragent. Det er ene og alene de voksnes skyld, men det er dyret/barnet det går ud over, for ingen gider være sammen med dyr/barn der ikke kan opføre sig ordenligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og den mening skal du selvfølgelig have lov til at have, men jeg er bestemt ikke enig med dig på det område. Selvfølgelig både kan og skal en kat opdrages nøjagtig ligesom en hund eller et barn for den sags skyld. Der findes ikke noget værre end uopdragne dyr eller børn, og det værste er, at dyret/barnet heller ikke har det godt med det. Det er jo ikke dyret/barnets skyld, at det er uopdragent. Det er ene og alene de voksnes skyld, men det er dyret/barnet det går ud over, for ingen gider være sammen med dyr/barn der ikke kan opføre sig ordenligt.

Jamen selvfølgelig skal de opdrages.. men jeg syntes mange mannesker har for høje krav til opdragelsen, det er urealistisk at en kat aldrig færdes på spisebordet.. man kan sagtens lære dem at der er adgang forbudt når man sidder og spiser, men på andre tidspunkter vil de jo hoppe op og kigge...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen selvfølgelig skal de opdrages.. men jeg syntes mange mannesker har for høje krav til opdragelsen, det er urealistisk at en kat aldrig færdes på spisebordet.. man kan sagtens lære dem at der er adgang forbudt når man sidder og spiser, men på andre tidspunkter vil de jo hoppe op og kigge...

 

Ja her er så et punkt, hvor vi absolut IKKE er enige. ALLE borde og reoler er FORBUDT område for min kat. Det ved han godt og respekterer også for det meste, og når han ikke gør, så ved han godt, at der kommer vand, og så er han nede længe før jeg når at få fat i den. Men det er sjældnere og sjældnere, at han hopper op, hvor han ikke må være. Så det skal nok lykkes til sidst. Men jeg vil da lige prøve dit eksempel med dobbeltklæbende tape på et stykke pap.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vil lige sige at jeg sjældent siger NED mere end en eller to gange om ugen, til trods for alle kattene her i huset.

Jeg har en reol, som jeg absolut ikke vil se kattene på, hvilket de respekterer fuldt ud. Og så vil jeg ikke have dem på køkkenbordet, når jeg laver mad, hvilket de også godt ved. Og så selvfølgelig ikke på spisebordet mens vi spiser.

Derudover må kattene være alle steder - de nederste hylder i tøjskabet er det foretrukne sovested, næstefter deres nullerputsenge, som sår rundt omkring i huset.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...