Hop til indhold

Vores kat holder os vågne om natten, Sult eller Understimulering ?


weds2

Recommended Posts

Hej !

Min kæreste og jeg har en dejlig hunkat på 4 år i vores lejlighed på Østerbro.

Hun blev stereliseret i februar i år, efter alt for meget hyleri :)

 

Problemet er opstået indenfor de sidste par uger.

Hun vækker os om natten på forskellige tidspunkter, alt fra kl. 01 til 05, hun står bare og piver.

Det kan blive ved i flere timer og vi får nogle gange kun sovet 3-4 timer om natten pga. hende.

Ørepropper er heller ikke nok :(

 

Vi har købt en foderbold til hende, som hun bruger ganske fint.

Vi mente nok hun var understimuleret, så håbede på en foderbold var nok.

Vi prøvede også en nat, at lukke døren til vores soveværelse, så hun kunne være i stuen, køkken og toilet.

Men hun hopper op ad dørhåndtaget for at åbne døren til soveværelset, hvilket i sig selv er ret morsomt, men ikke midt om natten(det larmer en del).

Hun giver ikke op efter 5 min. med at hoppe op, nej hun bliver ved, holder lige lidt pause, hyler lidt mere og

hopper så op ad dørhåndtaget igen.

 

Da hun er indekat, bliver hun jo ikke stimuleret ret meget i løbet af dagen, da hun ikke kommer ud.

Jeg er selv studerende og har i øjeblikket sommerferie, når hun om dagen ligger og sover, prøver jeg så vidt som muligt

at holde hende vågen, så hun ikke er vågen om natten.

 

En anden grund til hun piver, tror vi, -er sulten.

Vores dyrlæge har efter sterelisering anbefalet "weight reduction" tørfoder, hvor hun får 2 x 25-30 g. dagligt i sin

foderbold.

Er det for lidt ?! Det virker ikke af så meget..

 

Hun får desuden små flip, hvor hun spæner rundt i hele lejligheden og siger meget dybe lyde nede fra maven.

Vores underbo er ikke just glad for disse løbeture, da de har reageret ved at smække med dørene midt om natten, som "nu er det nok"-agtigt.

 

Hvordan opfører jeres indekatte sig om natten ?

 

Hvad kan vi gøre ?

 

På forhånd tak

 

 

Mvh weds

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Hun er i super fin form, ingen tendens til overvægt.

 

Før hun blev stereliseret, havde hun fri adgang til mad, det gik fint.

Men et par uger efter sterelisering, blev hun meget sulten, og kunne sagtens spise 100++ gr. om dagen.

Men hun styrer det fint selv med foderbolden nu, og spiser os ikke ud af huset :)

 

I nat vækkede hun mig igen 03:50 og 04:15, hvor hun bare stod og jamrede. Jeg gik ud til hendes foderbold, som stadig var fyldt... så hun har vist ikke været sulten..( dette skete selvom vi gik i seng kl 24, og havde holdt hende vågen indtil da, i håb om hun ville sove længere)

 

Hun har desuden om natten tendens til at hoppe op på vores kommoder, hvor hun så rejser sig op og kradser i et spejl som står ovenpå. Men så har vi placeret appelsiner på kommoden (som hun afskyr), så nu hopper hun ikke op mere, men piver nede fra gulvet, som om hun gerne vil derop, men ved det er farligt pga. appelsiner :)

 

Jeg har også forhørt mig hos andre, som siger hun måske godt kunne savne en at lege med, men desværre må vi kun have 1 kat i lejligheden.

 

Hvad kan vi gøre for at aktivere hende mere ?

 

Vores dyrlæge gav os en laserpen, til at aktivere hende, denne er også meget populær hos hende, men vores underbo er også træt af at høre på det løberi.

 

 

mvh weds

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen

 

Nu har jeg et par dage prøvet at fylde hendes foderbold op 2 gange om dagen, og en gang lige før vi går i seng.

 

Så har hun pivet og larmet om natten, og i hendes foderbold er der stadig mad.

 

 

Så tror det måske bare er opmærksomhed..

 

 

Hun står bl.a. mange gange og kradser op ad et skab, og piver. Når jeg står op midt om natten og hjælper hende derop, så gider hun slet ikke være deroppe alligevel, men hopper bare ned igen...

 

 

 

 

Kattelegekammerat er ingen mulighed i denne lejlighed, da man kun må have 1 kat i lejemålet.

 

 

Tak for de mange svar :)

Link til kommentar
Del på andre sites

For det første mener jeg også, at katte skal have fri adgang til mad og drikke og for det andet har jeg ret god erfaring med at lave aktiveringsfoderbokse, som i jeres tilfælde måske kan afhjælpe noget af jeres "nattesjov".

Man tager nogle tomme køkkenrullepaprør, limer dem sammen fx på et stykke kraftigt pap eller på anden kreativ facon, med en limpistol. Man kan evt. klippe huller i dem midtpå, så tørfoderet skal lirkes ud. Min lille misser elsker hendes bokse, som jeg gerne fylder, inden jeg fx går på arbejde. Hun har to forskellige og jeg laver nye variationer til hende ca. hver anden måned, så hun ikke bliver træt af dem.

En anden ide fra min side er, at lære hende at gå i sele, så hun kan komme ud og blive stimuleret. Gå fx i aftenskumringen...med frisk luft, motion og alle mulige sanseindtryk, garanterer jeg for, at I får lov til at sove om natten...for det vil hun gøre træt og fuld af indtryk :-D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har idag hørt, at nogle katte tager skade/ændrer sig efter sterilisation.......dvs. at det er rigtigt skidt for nogle, desværre kan man ikke vide hvem. I detteher tilfælde må man bare afvente og se om nogle af rådene (forhåbentligt)virker........

 

 

Det lyder som meget uheldige enkelttilfælde. Jeg har neutraliseret mange katte (dvs min dyrlæge har gjort det) i årenes løb - i mange aldre fra 12 uger til 8 år - alle er blevet dejligere og mere harmoniske katte af det. Jeg hører gerne mere om neutralisationer, der er "gået galt", for det er bestemt ikke almindeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen !

 

Problemet har stået på noget tid. Også før sterelisering, så vi håbede jo på hun ville blive mere rolig efter indgrebet, men det har ikke ændret sig på denne front.

 

Vi begyndte først for ca. en måned siden at bruge foderbold, da nogen mente det ville aktivere hende og gøre det til en leg med mad. det er nu også meget sødt at se på, når hun skubber til bolden.

 

Før det, havde hun altid adgang til mad i sin skål. Hun kunne spise sig mæt, men stadig hoppe rundt om natten.

Hun har altid nyt vand i sin vandskål.

 

Bliver hun forvirret, hvis jeg tager bolden fra hende, og fylder mad i skålen istedet, bare for at se hvor meget hun egentlig spiser , i måske 2 dage, og så går tilbage til foderbolden ?

Også for at være sikker på det ikke er sult.

 

Kan være jeg skal prøve at lave sådan noget legetøj. God ide !

 

Lige nu sover hun hele dagen (er selv hjemme hele dagen) fra 06 til 18 uden de store "pauser"

 

Vi bor inde i KBH og har svært ved at tage hende i sele og gå rundt blandt larmende biler, da jeg tror hun bliver skræmt hurtigt.

 

Til gengæld tager vi hende med til vores forældre, hvis er der længere tid af gangen. Her startede hun i sele men er nu vant til at gå helt uden, hos mine svigerforældre. Det er ret lækkert, især, når vi så tager hende med i lejligheden igen, hvor hun godt kan sove 2 døgn i træk (næsten :-)) uden larm :) Hun elsker det, hvilket også er forståeligt nok, ret kedeligt i en lejlighed.

 

Jeg tror selv det er noget med understimulering eller opmærksomhed (som jeg har nævnt tidligere)

 

Hvis hun står og piver om natten eller roder i bunker, og jeg så rejser mig fra sengen, ja så løber hun hurtigt væk.

Dette har jeg prøvet at gentage 10 gange efter hinanden, eller tage hende ned fra kommoden (får appelsiner) 12 gange efter hinanden, midt om natten.

Det holder min nattesøvn ikke til ....

 

Noget der faktisk hjælper er at tage hende med ind under dynen, og så lige kæle hende lidt, så falder hun til ro. Dette er godtnok kun tilfældet, hvis hun først har vækket os med piveri et par gange.

 

 

Når vi sidder om aftenen og ser tv, har hun også tendens til ofte at gå op foran fladskærmen og kradse klør i denne !!!!, så snart man så rejser sig fra sofaen for at gå over imod hende, så ved hun godt at den er gal og hopper ned igen. Dette kan hun også gentage mange gange efter hinanden. Dette har vi også afhjulpet med appelsiner.

Vi har prøvet at sige strengt NEJ, før hun går op, men det er som om det ikke rigtig når igennem :)

 

Tak igen for svar.

 

 

 

mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv haft et lignende problem da mine to var indekatte... Jeg havde faktisk to katte i en lejlighed hvor man kun måtte have én, men bare fordi jeg blæste på reglerne, forventer jeg nu ikke at du gør det :P

 

Nå men problemet forsvandt godt nok da jeg flyttede hjem til de gamle med kattene. Her havde de mulighed for at komme udenfor og løbe, og opleve en masse nye ting HVER dag. Normalt lukker jeg dem så ind tidligst klokken 10 om aftenen, og så sover de hele natten igennem.

 

Nu ved jeg godt at du bor i byen, og ikke bare kan lukke hende ud, men har i heller ikke en gård ved din lejlighed, eller en park, hvor du kan tage hende over i sele?

Hvis i har en af delene, ville jeg da helt klart gøre det i en times tid hver aften, inden i går i seng.

 

Får hun ellers rigeligt opmærksomhed i løbet ad dagen? For det lyder lidt som om at hun tigger om opmærksomhed, når hun hopper op på TV'et mens i sidder og kigger på det, og når hun jamrer så meget.

 

Begge mine katte, jamrer os når de vil have opmærksomhed. Nå den yngste kommer ind om aftenen, går hun lige og lidt rundt og mijawer indtil hun får øje på mig, så jeg tror at hun kalder på mig :)

 

Den ældste vil helst sidde på terassen når det regner, for der er halvtag, men han vil ikke sidde der alene, så hvis den lille ikke er der, så går han hen til ruden og piver, for at fortælle mig at jeg skal komme ud og holde ham med selvskab :)

 

Så måske er det noget din kat gør, fordi hun er lidt ked af at i sover, når i egentlig BURDE kæle med hende konstant :P

 

Min største kat hopper os op efter håndtaget så døren åbner, og ja det er lidt irriterende i tide og utide. Jeg har derfor gjort det at jeg har skruet håndtaget af, og sat det på igen så det vender NEDAD :)

På den måde lærer de hurtigt at de ikke kan gribe fat i håndtaget, og så stopper de hurtigt.

Alternativt kan i sætte et kosteskaft i klemme, så håndtaget ikke kan trykkes ned, det virker nemlig også fint her :)

 

Håber du kan bruge nogle af tingene til noget :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hejsa. Vores kat har gjort det samme med at stå og miave midt om natten. Men dette gjorde hun fordi hun gerne vil ind til os i soveværelset. Vi er nemlig begyndt at lukke døren, da vi skal have en lille og ikke vil risikere hun skal lægge sig ovenpå ham mens vi sover. Det har hjulpet at holde døren til soveværelset lukket i løbet af dagen, så hun vænner sig til den er lukket og derfor ikke bliver sur og begynder at miave når vi går i seng. Prøv dette og se om det evt hjælper på det, for det er bestemt ik rart at blive holdt vågen om natten og kradsen og miaven :/

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har lige haft hende en uge hos svigerforældrene, hvor hun har været ude alle dage i mange timer. Så hun har nydt det. :)

I nat har hun så stort set mijavet hele natten, men tror det mere er sådan hun har savnet os.

 

Tak kattefyr ! Rigtig god ide med dørhåndtag, det må jeg prøve !

Vi har faktisk en lille gård, som vi måske kan få hende ned i.

Det med opmærksomheden... vi kæler med hende og snakker med hende, hun kommer også selv gående med legetøj, som vi så skal kaste, så hun kan løbe efter.

Vi ville gerne kæle med hende, men hun er desværre hurtig til at bide vores hænder, og gider ikke rigtig være hos én mere end 10 sek, hvis man tager hende op.

 

 

 

 

Jeg prøver nu at stille mad i skålen og i foderbolden, så hun har masser. Så må vi se om det ændrer noget.

 

Tillykke med det kommende familie-medlem Miller. :)

Ja , det kan vi prøve, med døren, men hun er god til at åbne den. men må jo bare prøve at holde den lukket om dagen.

 

 

Jeg fik pludselig en anden tanke, om hvorfor hun gør det.

 

 

I vores stue har vi ikke gardiner eller noget der kan dække for vinduerne, og når hun sover, gør hun det stort set kun i stuen.

Hendes hyleri starter som oftest ved 4-5 tiden her om sommeren.

 

Kan det være at hun bliver vækket af lyset, og tror at alle andre skal op på det tidspunkt ? eller har jeg for store tanker om kattes intelligens ? :)

 

 

mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...