Hop til indhold

Læ-hus til katte?


Kattefyren

Recommended Posts

Hejsa! :)

 

Mine 2 katte er - som nogen måske ved - delvist udekatte.

Det vil sige, at de får lov til at komme ud om dagen når jeg er hjemme, fordi der ikke er mulighed for at installerer en kattelem i huset.

 

Jeg vil dog gerne give dem mulighed for at være ude meget mere, men jeg synes at hvis de skal være ude en hel dag, så skal de også have mulighed for at få deres mad med ud og måske noget blødt at ligge på, og samtidig have et tilflugtssted, hvis der er en anden kat efter dem, og døren til stuen er lukket.

 

Jeg overvejer at bygge en form for kasse/hule, hvor deres mad og seng kan stå inde. Kassen skal selvfølgelig stå i haven, og i kassen ville jeg så installerer en chip-kattelem, så kun mine to katte har adgang til den. På den måde kan andre katte ikke komme ind og stjæle deres mad, og samtidig har mine to også et sted at gemme sig hvis naboens kat er efter dem.

 

Jeg har dog 2 spørgsmål:

Er der nogen der ved om man kan købe en egnet færdiglavet kasse?

Er der nogen der ved om sådan en løsning kan fungerer i praksis? Altså hvor langt fra den elektroniske kattelem skal mine katte være før at lemmen lukker igen efter dem? Det nytter jo ikke noget at kattene flygter ind i kassen, men at lemmen så ikke lukker efter dem, fordi de er for tæt på den. Så kommer katten der jager dem jo bare med ind i kassen, og så bliver der nok ballade.

 

På forhånd tak :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor er du da betænksom :)

 

Mine herhjemme har chipkattelem, nemlig ikke alle mine som må lege fritløbere. Ligeså snart en af dem er gået igennem klapper lemmen i, hvis en af de andre skal med ud skal de kravler under den anden kat samtidig - tror mig, det er sket og ser noget så komisk ud. De skal være helt tæt på lemmen for at komme ind/ud. Dog vær opmærksom på at de kan være bange for den da den siger klik hver gang de stikker hovedet ind. Den standard model der er pt er desværre ikke særlig stor, så er kattene større end 5,5kg vil jeg ikke anbefale den.

 

Hvad med at bygge noget lignede et hundehus ? Lidt større hvis der også skal være seng samt mad/vand derinde ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor er du da betænksom :)

 

Mine herhjemme har chipkattelem, nemlig ikke alle mine som må lege fritløbere. Ligeså snart en af dem er gået igennem klapper lemmen i, hvis en af de andre skal med ud skal de kravler under den anden kat samtidig - tror mig, det er sket og ser noget så komisk ud. De skal være helt tæt på lemmen for at komme ind/ud. Dog vær opmærksom på at de kan være bange for den da den siger klik hver gang de stikker hovedet ind. Den standard model der er pt er desværre ikke særlig stor, så er kattene større end 5,5kg vil jeg ikke anbefale den.

 

Hvad med at bygge noget lignede et hundehus ? Lidt større hvis der også skal være seng samt mad/vand derinde ?

 

God idé :)

 

Efter jeg havde skrevet mit indlæg, gik jeg i seng og tænkte lidt over tingene, og overvejede faktisk om ikke man kunne købe sådan en boks/kiste til opbevaring af havehynder, og bruge den. Så ville det jo se ret naturligt ud i hvert fald, men jeg ved ikke om sådan en er stor nok.

 

I så fald skulle der være indgang i enden, og lige når katten kom ind, skulle der stå en seng, og bagerst i boksen, skulle der så stå mad. Maden skal stå bagerst i boksen, så de ikke vælter den hvis de kommer spænene ind lige pludselig. Og så kunne man jo sætte en hængelås på selve boksens låg, så det ikke bliver åbnet af fremmede, men så man samtidig kan komme ind og fylde mad og vand op :)

 

Hmmm jeg har mange sjove idéer med alt den elektronik der er begyndt at blive opfundet til katte :P

Link til kommentar
Del på andre sites

God idé :)

 

Efter jeg havde skrevet mit indlæg, gik jeg i seng og tænkte lidt over tingene, og overvejede faktisk om ikke man kunne købe sådan en boks/kiste til opbevaring af havehynder, og bruge den. Så ville det jo se ret naturligt ud i hvert fald, men jeg ved ikke om sådan en er stor nok.

 

I så fald skulle der være indgang i enden, og lige når katten kom ind, skulle der stå en seng, og bagerst i boksen, skulle der så stå mad. Maden skal stå bagerst i boksen, så de ikke vælter den hvis de kommer spænene ind lige pludselig. Og så kunne man jo sætte en hængelås på selve boksens låg, så det ikke bliver åbnet af fremmede, men så man samtidig kan komme ind og fylde mad og vand op :)

 

Hmmm jeg har mange sjove idéer med alt den elektronik der er begyndt at blive opfundet til katte :P

 

Det lyder faktisk ikke helt dumt...

Sørg dog for at du får fat i en som er vandtæt... der er vidst en del af dem som ikke er...

 

Har selv overvejet at købe en, men det var så til at lave den om til en kæmpe kattebakke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Så blev det vedtaget i familien at det er et læ-hus vi skal have lavet :D

 

Det bliver bygget inde i skuret, og bliver rigtig hule-agtig. Den skal kunne åbnes inde fra skuret fra en låge i siden, så man kan give mad og eventuelt gøre lidt rent efter eventuelle uheld. I og med at den ikke bliver så høj, og at man åbner fra siden, kan man også bruge den som en hylde.

Hulen har egen ind/udgang ud ad skuret.

 

På det FLOTTE billede, ses hvordan :P

 

kattehule.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...