Hop til indhold

opbevaring af vådkost


O´ernes mor

Recommended Posts

Mine katte er så småt begyndt at spise vådkost, men specielt vores hunkat vil slet ikke røre det når det har været i køleskabet. Så er det koldt og stift og man kan ikke slikke sovsen af. Vores hankat kommer først tilbage og spiser vådkosten når den ikke er så kold mere.

Nu synes jeg jo ikke der er så smart at vådkosten skal stå for længe og vente på at blive spist, eller kan den godt tåle det?

Jeg kommer resten af vådkosten i køleskabet når jeg har åbnet dåsen, men skal den egentlig over i en plastbeholder, som vores egen mad helst skal, når der er åbnet for dåsen og skal det stå i køleskabet hvis jeg nu putter det over i en tupperwarekasse? Tænker at det jo har været udsat for bakterier idet dåsen blev åbnet og så må forrådnelsesproscessen jo være gået igang.

Det begynder vel også at gå i forrådnelse hvis jeg tager plastkassen ud af køleskabet og lader den stå og blive stuetemperatur inden den bliver serveret.

Der er ca 5-6 portioner i en dåse for vores katte - mere gider de ikke spise på nuværende tidspunkt - så synes det er ret omstændeligt at skulle tage en portion ud af hver dåse for at få det i hunkatten og resten tager hankatten så når det er blevet varmt nok til ham igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Her er det købte vådfoder for nyligt blevet skiftet ud med hjemmelavet foder (opskriften har vi fået igennem en dyrlæge med special i ernæring). Men da jeg gav købt vådfoder blev det opbevaret direkte i dåsen med låg og det foder der var i poser blev opbevaret i en frysepose.

 

Tricket med køleskabsfoder er at varme det lidt op i mikroovnen eller i et vandbad hvis du ikke har mikroovn. Katte spiser med snuden, dvs. at det er duften der er vigtig for om de kan li' noget eller ej og når man opvarmer frigives duftstoffer. Jeg har selv brugt dette i mange år og det virker rigtig godt. Hvis man har en syg kat der ikke vil spise, er det tit også et godt trick til at lokke mad ned ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså det med at opbevarer mad i dåser er ikke skide smart... i hvert fald ikke hvis det skal opbevares i over et døgn i en åbnet dåse.

Jeg kan ikke helt huske hvad det er for nogle stoffer, men det vigtigste er vel også at jeg kan huske fra mit nyligt beståede hygiejne-kursus, at en åbnet dåsen udskiller et giftigt stof til maden, så derfor vil jeg anbefale at du smider resten af maden i en plastikbøtte efter at dåsen er åbnet.

 

Det med kold mad har mine missere nu ikke det store problem med at spise, men du kan slå to fluer med et smæk ved at hælde lidt varmt vand (ikke fra vandhanen) henover maden.

 

På den måde får dine katte lun mad, samtidig med at de får ekstra væske indenbords, hvilket katte jo ikke kan få for lidt af :)

Som alternativ kan du købe portionsposer, men det synes jeg er dyrt i længden, hvis ikke kattene har noget imod min løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene. Jeg vil prøve de forskellige metoder af for at se hvad der kan fungere bedst. Ofelia vil nemlig stadig helere sulte end spise vådkost der har stået i køleskab. Så det der så ud til at virke, med at hun skulle være lidt sulten for at få smag for maden, virker kun på en nyåbnet dåse. Men det glider altså også ned med velbehag nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svarene. Jeg vil prøve de forskellige metoder af for at se hvad der kan fungere bedst. Ofelia vil nemlig stadig helere sulte end spise vådkost der har stået i køleskab. Så det der så ud til at virke, med at hun skulle være lidt sulten for at få smag for maden, virker kun på en nyåbnet dåse. Men det glider altså også ned med velbehag nu.

Har du ikke en micro ovn..? 10 sekunder og det er lunkent og dufter skønt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jo sådan en har vi. Vores hankat er faktisk blevet halvafhængig af vådkost nu. Han kommer pilene og vræler når han ser os åbne en ny dåse eller tage boxen som jeg nu opbevare vådkosten i når vi har åbnet en ny dåse, så for hans skyld behøver vi ikke varme det op. Hunkatten gider ikke rigtig spise noget i den her varme, så selv om vi varmer og servere er det stadig kun hankatten der synes det er det bedste i livet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo sådan en har vi. Vores hankat er faktisk blevet halvafhængig af vådkost nu. Han kommer pilene og vræler når han ser os åbne en ny dåse eller tage boxen som jeg nu opbevare vådkosten i når vi har åbnet en ny dåse, så for hans skyld behøver vi ikke varme det op. Hunkatten gider ikke rigtig spise noget i den her varme, så selv om vi varmer og servere er det stadig kun hankatten der synes det er det bedste i livet.

 

Har du egentlig prøvet lidt forskellige smagsvarianter til damen? :P

 

Mine katte er ret glade for den fra Whiskas der hedder Ørred og rødspætte (mener jeg den hedder).

De kan til gengæld ikke så godt li Whiskas med and, og heller ikke den med havfisk, men den synes jeg os lugter forfærdeligt :o

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke genkende nogen af de problemer i har.

 

Normalt fodrer jeg min kat med råt kød (kalun, oksekød, hele kyllingelår og andre former for ben), men engang imellem får han også noget vådfoder, og det labber han i sig, hvad enten det kommer fra skabet i en ny uåbnet dåse eller fra køleskabet i en åbnet dåse. Når jeg har taget hul på en ny dåse, så sætter jeg bare det afrevne låg ned i maden igen og så i køleskab. Der er så til tre gange morgenmad mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...