Hop til indhold

Nervøs for fars reaktion når vores hunkat skal føde.


O´ernes mor

Recommended Posts

Vores to katte har lavet moneybuisness og nu venter vores hunkat sig. Tiden nærmer sig for fødslen og vores hankat er de sidste dage begyndt at tage fat i hende og jagter hende rundt. Han er ikke kastreret skal lige indskydes. Han har sunget efter fremmede damer, men nu er han altså begyndt at kurre og jagte vores lillepige rundt. Hun virker som om hun er træt af ham, men hvis vi lukker dem i hvert deres rum, vimser hun rundt og prøver på at komme ind til ham. Det virker ret underligt, som om hun godt kan lide opmærksomheden og dramaet.

Det jeg så er nervøs for er om han måske kan finde på at gøre killingerne noget. Min gamle hankat var et pragteksemplar af en storebror og nød at pusle om sine brødre, men han reagerede ikke på morens graviditet andet end han skulle snuse hende i rumpen hele tiden.

Jeg ved jo ikke om hun føder dem mens de er alene eller om natten hvor vi sover og ikke kan holde øje. De bliver som sagt begge vildt rastløse og miaver og skraber på døre hvis de bliver lukket hver for sig, så ved ikke rigtig hvad jeg så skal stille op. Synes det er en lidt stor risiko at løbe hvis han skulle finde på at gøre hende noget mens hun føder eller killingerne. Han er ellers ikke agressivt anlagt og det virker heller ikke som om han vil skade hende. Virker mere som om han er dybt frustreret. Han vil meget gerne vaske hende i ansigtet og i rumpen når hun sover, men jageriet bliver mere og mere voldsomt nu.

 

Hjælp!

Link til kommentar
Del på andre sites

Er ikke helt sikker på hvornår hun skal føde, da jeg ikke helt kan huske hvornår det nu var de lavede dem. Har en periode på 14 dage hvor jeg ved det er inde for, men 14 dages spænd er jo ret stort for sådan en kattegraviditet. De går jo også ud og tisser da de ikke har bakke indenfor, så de skal begge kunne komme til døren der står åben om natten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil foreslå at du anskaffer en kattebakke til dem hver, og tager deres jamren med ophøjet ro, selv om det kan blive svært at høre på. For selv om det tilsyneladende går fint med dem når de er sammen, så kan det skade hende når hun bliver jagtet så meget rundt, især når hun skal have killinger. Har du været hos dyrlægen med hende ? Hvis ikke, syntes jeg det ville være en god ide, han kan nok fortælle dig hvor langt hun er henne i graviditeten, og hvad du evt. skal gøre for at hun kan få ro.

Er det racekatte du har ? Hvis ikke, skulle du nok få dem neutraliseret hvis du fremover ikke vil have killinger, så får du fred, og er fri for fremover at bekymre dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kattebakke indendørs bliver nok ikke det jeg først vil give mig til. Ikke før hun har født. Hankatten må ud da han stinker værre end jeg ved ikke hvad bare han tisser. Løsningen bliver måske at de må have hver deres terrasse at være på og have adgang til. Det virker bare som om begge katte er mere stressede når de ikke er sammen.

De er begge ganske almindelige huskatte og de skal begge neutraliseres, men de kom os i forkøbet. Var meningen at hunkatten skulle have været på p-piller og hankatten kastreret som første løsning, men som sagt de mente noget andet i en fart og siden har vores økonomi været helt skæv. Pasta og ketchup er hverdags kost her for os for tiden. Ikke sjovt at rende ind i uheld på uheld på den økonomiske front og slet ikke når man også har ansvaret for to dyr :(

Vil lige sige at hun godt kan vappe ham en så han lader hende være i fred. Det der lidt er problemet er jo hun selv opsøger ham. At han render rundt og miaver og kurre hele tiden er møgirriterende at høre på i længden, men kan lukkes ude af et par høretelefoner og noget musik hvis man er ved at blive helt bims.

Jeg er mest nervøs for hvad der kan ske EFTER killingerne er kommet. Det lyder måske også voldsomt når jeg siger jagter rundt. Det ser mere ud som om de leger kongens efterfølger og han så et par gange om dagen lige ticker og tager fat i hende og får en flad som tak. Men vi er meget efter ham og lukker dem ude eller inde hver for sig, beder ham om at lægge sig (nogen gange skulle man tro han var en hund, for han gør det ;) ) eller bare holder ham eller hende på skødet. Hun har også fået en pude ved siden af vores computere der er løftet op over gulvet så han ikke sådan lige kan få fat i hende. Han går nemlig ikke på borde, så han bliver nede selv om hun er oppe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Killingen/killingerne sparker på livet løs i hendes mave og hendes patter er svulmet godt op, så tror der er omkring 10-14 dage til hun skal føde. Det passer nogenlunde med de andre gange jeg har haft killinger. Hun vil også meget gerne nusses på maven, det ville min anden hunkat også MEGET gerne have i de sidste par uger. Ved ikke om deres maveskind også kan klø som vores når mavsen bliver spændt ud. Vi har aftalt at holde hannen væk fra hende så meget som muligt for at hun får ro. Han er for det meste på terrassen alligevel, så når han kommer ind bliver han hurtigt træt. Jeg holder MEGET øje med hendes mave og hendes tilstand i det hele taget hver dag for at være sikker på hun ikke lider overlast på nogen måde. Hun er jo også en bitte kat. Vi laver vores gæstebadeværelse om til katteværelse når tiden er inde så de kan være i fred og få den ro de skal have. Der er masser af plads til en god seng, kattebakke og mad og vand. Når de bliver større kommer de i kravlegård i spisestuen. Håber det kan gå.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skriver at det var meningen at hankatten skulle steriliseres og hunkatten have P- piller, men hvorfor ikke få hende neutraliseret, så du ikke igen render ind i flere kuld killinger ? Ja jeg ved godt at det koster knapper at få dette ordnet, men så er det gjort en gang for alle, og du har ikke flere bekymringer på dem.

Ja en fertil hankats tis, stinker forfærdentligt, det kan jeg snakke med om, jeg har selv en 6 mdr. gammel fertil hankat, han skal dog kastereres på mandag, skulle lige vente til april, da et af dyrehospitlerne hernede nemlig har 20 % rabat på sterilisation af katte, det er en såkaldt pakkeløsning, dvs. det er sterilisation, vaccination og øremærkning, det skal jeg så give 1100 kr for i april måned, og jeg sparer ca 200 kr. Jeg forhørte mig på nogle af de andre dyrehospitaler, hvad de skulle have for samme pakke, og de lå fra 1265 - 1800 kr for det samme, så det sted jeg har valgt, er absolut det billigste sted, også selv om jeg skal køre 25 km for at få det gjort. Mine 4 andre katte er allesammen neutraliserede og øremærkede, det giver mere ro i flokken når de alle er det, mens den fertile hankat giver meget uro, da han nemlig jager dem alle, med stress tilfølge, så jeg glæder mig til at få ham ordnet.

 

Men tror du selv at der går så længe inden hun nedkommer ? Jeg tror selv at det kan ske inden for få dage, når killingerne i hendes mave er så livlige nu, det er jo forskelligt fra kat til kat, og er det første gang hun får killinger, kan det ske nårsomhelst.

 

Men ja, Jeres nussen af hendes mave giver hende ro og tryghed, og selvfølgelig bliver hendes maveskind også irriteret af den udspilen det giver med den fyldte mave, så det er godt at I gør det for hende.

Ellers lader det til at I har styr på tingene ang. Jeres katte. Jeg håber på det bedste for Jer alle, og vil da gerne høre hvordan det går på sigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi er lige flyttet og vi har haft uheld på uheld økonomisk siden weekenden hvor vi flyttede. Så vores økonomi har desværre ikke været til hverken en eller to neutralisationer. Ellers var de blevet det med det samme. Tog hunkatten til mig fordi hun var en uønsket kat der bare var i vejen og det blødte i mit hjerte og vupti havde jeg to katte. Mente hun ville have det bedre hos mig hvor der var tid og lyst til hende også selv med risikoen for hun kunne blive gravid. Så snart der er bare lidt økonomisk solskin får vi hankatten kastreret. Det skete desværre heller ikke i denne måned :(

Jeg holder meget øje med hende, nemlig med det i mente at jeg ved jeg kan have regnet forkert og fordi det er hendes første kuld og så er jeg jo også selv ved at gå til af spænding. Synes det er så hyggeligt med killinger. Også selv med bøvlet med at finde de rigtige ejere. Jeg er nemlig ret kræsen med hvem der skal passe på mine børnebørn ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er dyrt at flytte, det ved jeg alt om, da jeg for godt 2 år siden flyttede fra Sønderborg til bøhlandet nord for Sakskøbing, det var ikke billigt må jeg sige, men har ikke fortrudt trods økonomiske besværligheder.

Jeg må sige at det er sødt af Jer at tage den uønskede hunkat til Jer, den har det tydeligtvis godt hos Jer, tiltrods for hendes graviditet.

Jeg ville heller ikke have flere katte end mine 4, men da jeg så så den lille killing på kun 6 uger, der alt for tidligt var kommet fra sin mor, ja hvad tænker folk da på, ja så var jeg solgt, for dette lille væsen på 4 usikre ben og strit sort pels, måtte jeg da tage mig af til den blev stor nok til at komme videre hos andre. Jeg købte modermælkserstating til katte og alt hvad sådan et lille dyr har behov for at få en god start på sin tilværsel, det var ikke billigt, men det er der jo ikke noget at gøre ved. Efterhånden som den blev lidt mere sikker på benene, ringede jeg til katteinternatet ved Stubbekøbing, for at høre om de evt. havde plads til den lille, og hvad de skulle have for at tage den, jeg var ved at falde bagover......700 kr.....uha, nej så blev den lille kat her. Den er nu en stor smuk langbenet hankat på 6 mdr. med et væsen der siger spar 2 til alt hvad jeg ellers har oplevet med katte, han er sød/ sjov og fræk på samme tid. Han bliver her, og er 100 % accepteret af de 4 andre.........Nåh det var et sidespring.

 

Jeg kan kun give dig ret, det er hyggeligt med killinger, de er så nuttede og hjælpeløse at man har lyst til at tage dem op og kramme dem alle på en gang, og ja, det er ikke ligemeget hvem man afsætter killingerne til, eller hvor.

 

Jeg var for nogle år siden medhjælper ved Sønderborg og omegns kattelaug, der havde vi den morale, at småbørns familier ikke måtte få små kattekillinger, da de er hårde ved dem, og dyr er jo ikke legetøj, mens familier med større børn på 10 -........år måtte få de små. Ligeledes skulle man sikre sig at folk måtte have kat der hvor de boede, og hvis de boede i hus ud mod en meget trafikeret vej, fik de ingen kat, med mindre at man lavede en løbegård til katten. Der er nemlig ikke noget værre end at få sin kat kørt ihjel i trafikken.....ja det var hvad vi gjorde for at få kattene i de rigtige hjem.

 

Jeg vil råde Jer til at holde hankatten fra hunkatten til han er kastreret, da hun nemlig godt kan blive "voldtaget" af hankatten selv når hendes killinger lige er blevet født, og det er jo synd for hende, da hun jo har bøvl nok i forvejen med at passe de små. Så må I tage jamreriet med til I kan få ham ordnet...... ;o)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Ja det er dyrt at flytte, det ved jeg alt om, da jeg for godt 2 år siden flyttede fra Sønderborg til bøhlandet nord for Sakskøbing, det var ikke billigt må jeg sige, men har ikke fortrudt trods økonomiske besværligheder.

Jeg må sige at det er sødt af Jer at tage den uønskede hunkat til Jer, den har det tydeligtvis godt hos Jer, tiltrods for hendes graviditet.

Jeg ville heller ikke have flere katte end mine 4, men da jeg så så den lille killing på kun 6 uger, der alt for tidligt var kommet fra sin mor, ja hvad tænker folk da på, ja så var jeg solgt, for dette lille væsen på 4 usikre ben og strit sort pels, måtte jeg da tage mig af til den blev stor nok til at komme videre hos andre. Jeg købte modermælkserstating til katte og alt hvad sådan et lille dyr har behov for at få en god start på sin tilværsel, det var ikke billigt, men det er der jo ikke noget at gøre ved. Efterhånden som den blev lidt mere sikker på benene, ringede jeg til katteinternatet ved Stubbekøbing, for at høre om de evt. havde plads til den lille, og hvad de skulle have for at tage den, jeg var ved at falde bagover......700 kr.....uha, nej så blev den lille kat her. Den er nu en stor smuk langbenet hankat på 6 mdr. med et væsen der siger spar 2 til alt hvad jeg ellers har oplevet med katte, han er sød/ sjov og fræk på samme tid. Han bliver her, og er 100 % accepteret af de 4 andre.........Nåh det var et sidespring.

 

Jeg kan kun give dig ret, det er hyggeligt med killinger, de er så nuttede og hjælpeløse at man har lyst til at tage dem op og kramme dem alle på en gang, og ja, det er ikke ligemeget hvem man afsætter killingerne til, eller hvor.

 

Jeg var for nogle år siden medhjælper ved Sønderborg og omegns kattelaug, der havde vi den morale, at småbørns familier ikke måtte få små kattekillinger, da de er hårde ved dem, og dyr er jo ikke legetøj, mens familier med større børn på 10 -........år måtte få de små. Ligeledes skulle man sikre sig at folk måtte have kat der hvor de boede, og hvis de boede i hus ud mod en meget trafikeret vej, fik de ingen kat, med mindre at man lavede en løbegård til katten. Der er nemlig ikke noget værre end at få sin kat kørt ihjel i trafikken.....ja det var hvad vi gjorde for at få kattene i de rigtige hjem.

 

Jeg vil råde Jer til at holde hankatten fra hunkatten til han er kastreret, da hun nemlig godt kan blive "voldtaget" af hankatten selv når hendes killinger lige er blevet født, og det er jo synd for hende, da hun jo har bøvl nok i forvejen med at passe de små. Så må I tage jamreriet med til I kan få ham ordnet...... ;o)

 

Ja det kan godt være svært når ens hjerte bløder for de små kræ. Vores far er blevet væk, så ved ikke engang om vi får bøvlet med ham, da vi jo ikke ved om han kommer hjem igen. Ville nu helst bøvle med ham :(

Vi har besluttet at vi selv beholder to killinger. Så har de en at lege med. Så må vi bare håbe der kun er to ;) så ved jeg da at de er i gode hænder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...