Hop til indhold

Hjælp - Kat spiser ikke og dækker mad til!


Graupner

Recommended Posts

Hej - Prøvede at ringe til dyrehandleren, men det er åbenbart kun dyrlægen som kan sælge den type mad. Kath har ikke rigtig spist noget i løbet af dagen. Et par bidder tun her til aften.

 

Så i morgen tidlig tager jeg atter til lægen - vil gerne have lavet en rynken.

 

God aften,

 

Kenneth

 

Du har ret i at tage hende til dyrlægen. Holder du os orienteret Kenneth ?

 

Mvh Helle

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja her i Frankrig kan man osse bestille hjem fra nettet. Problemet er at man skal købe mange styk og hvis man ikke ved om katten kan lide det eller det kun skal bruges i en kort tid kan det ikke altid betale sig, og så er der jo osse forsendelsen der skal betales (og så tager det jo nok osse nogen dage inden det når frem) så det kan gå hen og blive ret dyrt så mere praktisk at bestille det hos dyrlægen synes jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle i søde mennesker,

 

Så har Kath været ved dyrlæge igen. Han har fortaget en røntgen af maven. Her kunne han se, at den have en forstoppelse og derfor har Kath fået endnu en tur med Microlax og Paraffin olie. Desuden har jeg fået noget primperan som den skal have de næste par dage.

 

Jeg har også købt noget af det "recovery" mad, som i snakker om. Det hedder Aptus Reconvalescent Cat og jeg har forsøg at få Kath til at spise det uden det store held.

Jeg hentede den ved 16-tiden og den virker meget udmattet. Kan jeg godt forstå - endnu en stressende dag hos dyrlægen og næsten ingen føde.

 

Jeg håber virkelig at den kommer i gang med lidt mad i løbet af i natten. Jeg skal nok holde jer opdateret.

 

Endnu engang tak for alt jeres venlighed. Den har været uvurderlig!!!

 

God aften,

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle i søde mennesker,

 

Så har Kath været ved dyrlæge igen. Han har fortaget en røntgen af maven. Her kunne han se, at den have en forstoppelse og derfor har Kath fået endnu en tur med Microlax og Paraffin olie. Desuden har jeg fået noget primperan som den skal have de næste par dage.

 

Jeg har også købt noget af det "recovery" mad, som i snakker om. Det hedder Aptus Reconvalescent Cat og jeg har forsøg at få Kath til at spise det uden det store held.

Jeg hentede den ved 16-tiden og den virker meget udmattet. Kan jeg godt forstå - endnu en stressende dag hos dyrlægen og næsten ingen føde.

 

Jeg håber virkelig at den kommer i gang med lidt mad i løbet af i natten. Jeg skal nok holde jer opdateret.

 

Endnu engang tak for alt jeres venlighed. Den har været uvurderlig!!!

 

God aften,

 

Kenneth

 

Tak for opdateringen Kenneth. Det var godt at I fik lavet det røntgenbillede. Det du fortalte mindede mig meget om en forstoppelse som jeg selv har oplevet med min kat. Microlax er fint fordi det virker hurtigt (inden for 20 minutter) - gik hun i øvrigt på bakken bagefter ? - men tager ikke alt, hvis der er noget der sidder højere oppe i systemet sa det er godt hun også har faet noget paraffin, der kan dog ga lidt tid inden man ser effekten af det da det jo skal en tur gennem fordøjelsessystemet først. Det er rigtig godt at du har faet noget primperan til hende, det virker på opkastninger og kvalme og kan hjælpe hende med at komme i gang med at spise igen.

 

Stakkels mis :( En tur hos dyrlægen er en stressende oplevelse. Håber at hun hurtigt vil få det bedre nu I har fundet ud af hvad det kommer af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen,

 

Hun spiser stadig ikke. Jeg har lige forsøgt med maden på tube, men uden held. Hun forsøgte at kaste op, men har jo ikke noget at kaste op.

 

Jeg er virkelig bekymret - hun har ikke spist i så langt tid og jeg har snart prøvet alt. Har I nogen gode råd, udover alle dem som I allerede er kommet med, til at få hende til at spise?

 

Tak,

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke nogen gode råd :( Jeg føler med dig...

 

Jeg ville selv nok putte lidt mad i katten med en sprøjte for at få lidt ned... Engang min ikke ville spise, gav jeg den piskefløde i en sprøjte... dyrlægen sagde at der var ikke meget den kunne bruge i piskefløde - nej det var der måske ikke, men katten fik da lidt kalorier i kroppen...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kenneth,

 

Jeg er ked af at høre, at der ikke er bedring. Kan du lige give os nogle detaljer : Du siger at røntgen viste en forstoppelse, ved du præcist hvor denne sidder henne og om den er meget stor og hvad det kommer af, nogen gange kan det komme af at katten har spist et fremmedlegeme af en eller anden art, kan der være mulighed for at hun har slugt noget? I nogen tilfælde snakker man om obstruktion dvs at maden ikke længere kan passere og i så fald skal katten bedøves sa der kan blive skyllet ud, ved ikke lige hvad det hedder på dansk (bor i Frankrig så kender ikke altid de danske medicinske betegnelser). Håber dog ikke det kommer sa langt.

 

Hvor meget paraffin har hun faet og af hvor mange gange ? En gang er nemlig ikke altid nok. Hun burde ikke kaste op, hvis hun far Primperan. Det er et problem, at hun ikke vil spise for hendes lever kan ende med at tage skade. Jeg synes at det varer lidt for længe det her problem og din dyrlæge må virkeligt seriøst prøve at finde en løsning. Du kan pröve at komme recovery maden i en sprøjte og give hende lidt efter lidt det er vigtigt at hun får noget at spise.

 

Jeg vil ikke gøre dig urolig men der bliver virkelig nødt til at ske noget. Din dyrlæge bliver nødt til at göre noget. Jeg vil ikke kritisere, da jeg ikke er dyrlæge da har ikke nok kendskab til at dømme, men jeg synes dog at han maske virker lidt langsom i optrækket. Det undrer mig at han förste gang hun var indlagt og fil væske og Microlax at der ikke osse blev taget et røntgenbillede med det samme. Bor du i nærheden af København ? i så fald ville jeg tage kontakt til Landbohøjskolen eller hvis det ikke er muligt så prøv med en anden dyrläge. Det du kan göre er först at pröve at kontakte en anden dyrlæge telefonisk for at høre hvad han synes.

 

Du bliver nødt til at tage kontakt til dyrlægen hurtigt dvs i dag og få hende kigget på igen, det lyder altså ikke helt normalt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg giver dig ret Mis. Jeg ville selv kræve at hun fik yderlig behandling nu, evt på operationsbordet.

Jeg spekulerer på om det kan være en del af tarmen der har gået ind i sig selv, ligesom en overlapning, og derved skabt et punkt hvor maden ikke kan komme igennem. Hvis det er det, og det ikke bliver behandlet, vil tarmen sprænge på et tidspunkt. Igennem årene har 3 af mine katte haft dette problem. Ved ikke hvad det hedder på dansk, men på engelsk hedder det "interssusception" http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2122&aid=306

Det kan sagtens se ud som forstoppelse på et røntgen. Dyrlægen må have hende på operationsbordet og få hende åbnet op. På nuværende tidspunkt, har dette stået på så længe at man simpelthen bliver nødt til at gøre noget mere drastisk end at give det ene og det andet og så vente for at se hvad der sker. Man skal også kraftigt overveje, at ud over skade på lever/nyre så kan katten simpelthen blive så svag, at den ikke vil overleve bedøvelsen ved en operation.

Jeg har én gang før måtte forlange at dyrlægen gjorde dette selvom de ikke selv mente der var noget alvorligt galt. Og det viste sig så at katten rent faktisk havde en interssusception og de måtte operere et lille stykke af tarmed væk da det simpelthen var begyndt at gå i opløsning ved overlapningen.

 

Man skal lige over veje, at hvis det er en interssusception, så er tvangsfodring ikke en god løsning !

 

Ser katten ud til at have smerter ? Er det inderste øjenlåg noget fremtrukket ? Stritter hårene på ryggen eller halen ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen,

 

Så har jeg får Kath hjem igen. Hun er meget afkræftet, men tror også at disse lægebesøg stresser hende en del.

 

En lille update. Jeg fik hende til at spise selv i går aftes, men her til morgen ville hun ikke igen, så vi tog til dyrlægen. Hun har fået taget en blodprøve, som viser at hendes levertal er meget høje. Hun er blevet tvangsfodret og fået væske.

Jeg har fået noget binyrebarkhormon som jeg skal give hende i weekenden og så står den på tvangsfoldering. Hvis hun ikke begynder at spise selv i løbet af weekenden, skal hun indlægges mandag, da det begynder at se kritisk ud. Håber så inderligt, at hun begynder at spise.. Jeg regner med at gøre det gennem sprøjter med recovery man og lunkent vand. Hvis I har kreative forslag til tvangsfodring, er I meget velkommen.

 

Mht. paraffin, så kan jeg se på regningen, at der står Antal: 0,05. Hvad end det så betyder?

 

Og ja, Mis78, det virker som om de er lidt langsomme i optrækket. Det er en uge siden jeg kom første gang og har været der tre gange siden.

 

@Joann: Håber ikke, at det er det hun fejler nu hvor jeg skal tvangsfodre hende hele weekenden. Hun ser ikke ud til at have smerte, bare meget afkræftet. Er ikke sikker på øjne, tror det ikke.. Og hårene stritter ikke..

 

Puha, håber virkelig hun klare den...

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ikke noget underligt i at hendes levertal er høje, det er højst sandsynligt på grund af at hun ikke har faet nok føde i sig i en uge.

 

Mht til paraffin ved jeg heller ikke hvad 0,05 betyder måske 5 ml. Dosen ved akut forstoppelse er dosen 5 ml morgen og aften mener jeg det er i hvert fald det min dyrlæge har forklaret mig og det er ikke nok kun at give det én gang, det skal gives morgen og aften i to dage. Endnu en gang vil jeg ikke gøre dig bange men den der med at vi ser hvordan det går til på mandag, det synes jeg er for længe. Hvis I venter for l længe kan hendes lever tage varigt skade. Je synes du skal se hvordan det går i morgen tidlig og hvis der ikke er bedring så ring til en anden dyrlæge helst et Dyrehospital eller Landbohøjskole hvis du befinder dig i Københavnsområdet , fortæl dem hvad der sker og hvor lang tid det har stået på og at du er meget bekymret for din kat. Det er vigtigt at der ikke går for langt tid jeg synes desværre allerede I har spildt for meget tid. Det er meget vigtigt at hun spiser. Du skal pröve kun at give hende lidt mad i spröjten af gangen for at undgå at hun kaster op men pröv at give tit jeg ville sige lidt ca hver anden time. Der må og skal virkelig ske noget nu og hvis hun ikke har det bedre i morgen kan det IKKE vente til pa mandag.

 

Jeg krydser fingre for jer !!!

 

Mvh Helle

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ikke noget underligt i at hendes levertal er høje, det er højst sandsynligt på grund af at hun ikke har faet nok føde i sig i en uge.

 

Mht til paraffin ved jeg heller ikke hvad 0,05 betyder måske 5 ml. Dosen ved akut forstoppelse er dosen 5 ml morgen og aften mener jeg det er i hvert fald det min dyrlæge har forklaret mig og det er ikke nok kun at give det én gang, det skal gives morgen og aften i to dage. Endnu en gang vil jeg ikke gøre dig bange men den der med at vi ser hvordan det går til på mandag, det synes jeg er for længe. Hvis I venter for l længe kan hendes lever tage varigt skade. Je synes du skal se hvordan det går i morgen tidlig og hvis der ikke er bedring så ring til en anden dyrlæge helst et Dyrehospital eller Landbohøjskole hvis du befinder dig i Københavnsområdet , fortæl dem hvad der sker og hvor lang tid det har stået på og at du er meget bekymret for din kat. Det er vigtigt at der ikke går for langt tid jeg synes desværre allerede I har spildt for meget tid. Det er meget vigtigt at hun spiser. Du skal pröve kun at give hende lidt mad i spröjten af gangen for at undgå at hun kaster op men pröv at give tit jeg ville sige lidt ca hver anden time. Der må og skal virkelig ske noget nu og hvis hun ikke har det bedre i morgen kan det IKKE vente til pa mandag.

 

Jeg krydser fingre for jer !!!

 

Mvh Helle

 

Hej Helle,

 

Tak for dit svar. Jeg synes virkelig også at det går lidt for langsomt og er ved at være træt af "så ser vi på det om et par dage". Jeg havde faktisk besluttet, at jeg det næste døgn giver hende lidt mad hver 2. time.

 

Jeg bor desværre ikke i KBH, men i Århus.

 

Vi krydser fingre og håber på en bedre dag i morgen.

 

Rigtig godt aften

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kenneth,

 

Har lige set her denne her hjemmeside for Aarhus Dyrehospital. Synes det lyder som et godt sted hvor de laver mange forskellige undersøgelser. Synes du skulle prøve at kontakte dem i morgen. Du får lige linket til deres hjemmeside :

 

http://www.aarhusdyrehospital.dk/

 

Det Kath lider af er højst sandsynligt noget der hedder Hepatitisk lipidose eller fedtlever (det betyder ikke at katten er fed), du kan læse om det her :

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw12119.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Feline_hepatic_lipidosis Chancerne for at katten kommer sig over denne sygdom er gode hvis det bliver taget tidligt. Der må helst ikke gå for lang tid så er prognosen mere usikker.

 

Kan du få primperanen i hende uden at hun kaster op ? Hvis ikke kunne være en god idé at få dyrlægen til at give hende det i indsprøjtning. Hvis hun ikke vil spise bliver du nødt til at tage kontakt til dyrlægen/dyrehospitalet sa hun kan få mad gennem sonde. I øvrigt forekommer det mig at der her i Frankrig findes noget medicin man giver så leveren bliver beskyttet.

 

StdDoigtsCroises.gif for Kath.

 

Mvh Helle x.gifbullet2_normal.gif

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Helle,

 

Hvor er du bare sød.

 

Jeg prøver at give dem et ring i morgen og hører hvad de siger. Jeg prøvede med primperanen, men det var umuligt. Tilsidst knuste jeg den i noget vand og gav den med sprøjte. Det er selvfølgelig ikke optimal, meget ryger ikke ned, men tænkte at det var bedre end ingenting.

 

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor, at de ikke beholdte den i dag. Der er jo gået mange dage og der virker til at man skal handle. Det har dyrlægen ikke været så godt til. Hmm,- det er lidt træls..

 

Tak for de krydsede fingre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en rigtig god idé at ringe til dem i morgen tidlig. Vær ikke bange for at insistere, sige at det har varet længe og at du vil have en "second opinion". Nogen gange er man nødt til at skubbe lidt på for at der kommer gang i tingene.

 

Har du fået givet hende lidt at spise med sprøjten ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vil jeg prøve!

 

Jeg har liget fået 3 x 10 ml i hende. Og hun holder det tilmed i sig..

 

Har tænkt mig at give hende 3 x 10 ml. hver 2. time natten igennem. Det er det bedste jeg kan gøre. Måske jeg er heldig, at hun på et tidspunk bliver træt af det og begynder at spise selv. Håber..

 

God aften

Link til kommentar
Del på andre sites

Godmorgen, en lille update.

 

Kath har spist 3 gange i løbet af natten og virker meget mere frisk i dag. Den leger, kommer og putter på min mave og spinner på livet løs igen. Det må være et godt tegn. Hun er dog endnu ikke kommet i gang med at spise selv endnu, men dagen er stadig "ung".

 

Jeg har snakket med en rigtig sød dyrlæge ude fra Århus Dyrehospital og forklarede ham hele forløbet. Han mente, at nu hvor det går så godt i hjemlige omgivelser, ville det kunne stresse Kath endnu mere, at tage den ud til dem og de desuden ikke kunne gøre meget mere end jeg allerede gør. Han forslog at jeg gav den en Microlax mere i aften, hvis den ikke kommer på bakken i løbet af dagen.

 

Jeg regner med at smutte en tur forbi dyrehandleren og høre om de har noget forskellige foderprøver. Så kan jeg prøve om der er noget den skulle falde interesse for. Det er måske et "long shot", men det er da et forsøg værd.

 

Så en lidt god morgen nyhed - Kath og jeg er optimistisk og skal nok komme igennem det her ;-)

 

Ha en dejlig dag,

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er bare en RIGTIG god nyhed at starte dagen med, det er jeg bare så glad for at høre 0057.gif Det er helt sikkert et skridt i den rigtige retning ! Der kan godt gå noget tid inden de selv begynder at spise det kan være fra et par dage op til en uge mener jeg. Det var godt du fik ringet til dyrehospitalet og fik snakket med en dyrlæge. Det er rigtigt at nu hun spiser og holder maden i sig, ville det være synd at stresse hende mere. Det lyder som en god idé med en microlax. Har du selv prøvet at give dem de andre gange ? Så ved du nemlig hvordan det skal gøres og om du kan få lov til det, det er nemlig ikke altid katte synes det er så sjovt at få sådan en i enden. Hvis du ikke har prøvet før, er der lige et par fif her :

 

Du skal sørge for at spidsen kommer langt nok op for ellers har det ingen chancer for at virke. Du skal trykke på tuben og blive ved med at trykke også mens du tager tuben ud af hendes ende ellers render produktet ind i tuben igen (taler af erfaring). Hvis du ikke har prøvet at give Microlax selv før, synes jeg måske du burde have noget paraffin olie i huset som backup "just in case". Det burde kunne fås på apoteket.

 

Det er en rigtig god idé med foderprøverne ! Det er vigtigt at gøre en masse for at stimulere hendes interesse for mad. Det er ikke altid det virker første gang men du skal bare blive ved med at prøve. Primperanen kan du knuse og blande i det du kommer i sprøjten så hun får det taget.

 

Ja jeg er sikker på at I kommer igennem det her. Og så i øvrigt : godt gået Kenneth 0057.gifDu gør virkelig alt for at hun skal få det bedre.

 

En rigtig dejlig dag til jer to også :)

 

Helle

Link til kommentar
Del på andre sites

Jubiii... Kath spiser igen!!! Uden min indblanding!! Jeg er sååå glad..

 

Jeg har købt noget Royal Canin "Feline Care Nutrition" som hun kastede sig over med det samme. Hun har allerede spist 30-40 "stykker" og drikker selv vand. Det er så skønt! Det bedste af det hele, er at det bliver i hende. Er lykkelig..

 

Kath har fået microlax to gange - den ene gang af mig. Det er noget af et projekt når man gør det ene mand. Jeg regner med at vente til 20-21-tiden og hvis hun ikke er komme på bakken, forsøger jeg med microlax.

 

Jeg skal nok lige holde jer opdateret på hvordan det går med hende. Jeg skyder jeg alle en kæmpe tak!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Tilføj...