Hop til indhold

Hjælp - Kat spiser ikke og dækker mad til!


Graupner

Recommended Posts

Hej alle sammen,

 

Min kat har haft nogen maveproblemer, men efter en tur med Microlax og væskebehandling hos dyrlægen, skulle den snart være på benene igen.

 

Det er dog stadig et problem - den vil ikke spise. Jeg har prøvet at give den ALT lige fra kattestænger, vådkost, tun i olie til 3 forskellige tørkost. Den gør det samme med alt mad jeg stiller foran den - dufter til det og der efter forsøger den at "dække" det til som om det var på toilet.

 

Nogen som har oplevet det? Og hvad tror i jeg kan gør?

 

Har læst og prøvet stort set alt, men kan bare ikke få den til at spise.

 

Håber I kan hjælpe!

 

Tak og god weekend,

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej - tak for dit svar!

 

Den er lige kommet hjem fra dyrlægen hvor den har fået væske. Sidst den sidste var for to dage siden, hvor den fik en kattestang og lidt tørkost. Tror ikke den har spist andet..

 

Proteinpulver? Sådan noget man bruger til træning.. Sådan noget har jeg faktisk. Tror du det er vejen frem?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej - tak for dit svar!

 

Den er lige kommet hjem fra dyrlægen hvor den har fået væske. Sidst den sidste var for to dage siden, hvor den fik en kattestang og lidt tørkost. Tror ikke den har spist andet..

 

Proteinpulver? Sådan noget man bruger til træning.. Sådan noget har jeg faktisk. Tror du det er vejen frem?

Jeg fik noget proteinpulver fra dyrlægen, men i nødstilfælde ville jeg sagtens turde give den lidt af det du har... tyndt i vand... men jeg syntes lige du skal se tiden an til i morgen... Op til 4 dage kan gå an og så skal man helst finde på noget...

Link til kommentar
Del på andre sites

Der må være noget galt siden katten ikke vil spise.

Hvis katten tidligere har været behandlet for mavebesvær, har dyrlægen så ikke fået laboratorie test gjort på afføringen og blod prøver ? Det er ikke unormalt at katte kan gå hen og få kuk i enzymbalancen i mave-tarm systemet. Der kan også være tale om en bakterieinfektion som feks Campolybacter. Bakterieinfektion kan behandles med antibiotica og en enzym ubalance kan behandles med pro-biotic pate på tube eller piller med enzymer. Før man kan behandle katten bliver man dog nødt til at vide, hvad man har med at gøre. Så et par prøver må der til. Er katten ikke begyndt at spise i løbet af weekenden vil jeg kraftigt anbefale at tage den til dyrlægen og få taget prøver på Mandag. Glem ikke at der også går tid med at få prøverne annalyseret. Imens man venter på prøveresultaterne (der kan godt gå en uge) ville jeg nok anbefale en pencillinkur med en bredsprektret pencillin. Tid har man ikke nok af i sager hvor katten ikke får mad !

 

jeg ville IKKE begynde at afprøve diverse midler til mennsker. Ting der virker for mennesker kan have en meget uheldig virkning for katte og gøre hele situationen meget værre. Du skal give din kat Lectade (Pfizer). Det er et pulver der blandes op i vand. Man bruger det for at forhindre dehydrering og også for at opretholde salt,glycose og mineral balancen i katten. Du burde kunne få fat i en dyrlægevagt her i weekenden og få dem til at ringe en recept ind til dit apotek.

Hvis du også kan tvangsfodre katten med lidt mad ville det være en bonus. Prøv kogt kylling meget fint hakket/mosed med noget af kogevandet (nærmest en pate ).

 

Håber missen snart bliver frisk igen

Link til kommentar
Del på andre sites

Der findes to slags vådfoder til at hjælpe katte der er syge og ikke vil spise, eller som har brug for noget med megen ernæring efter en operation etc. Begge slags fås eller kan bestilles hos dyrlægen. Du kan se mere her :

 

http://www.hillspet.dk/products/product.aspx?pid=54&packform=Can

http://www.royalcanin.dk/Hund-61.aspx?ProductID=PROD184

 

Fordelen er at det er meget flydende så katten kan slikke det i sig. Det er osse meget appetitligt men hvis katten ikke vil spise kan man give det i en sprøjte. Og da det er meget rigt ernæringsmæssigt har katten ikke brug for at spise meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der findes to slags vådfoder til at hjælpe katte der er syge og ikke vil spise, eller som har brug for noget med megen ernæring efter en operation etc. Begge slags fås eller kan bestilles hos dyrlægen. Du kan se mere her :

 

http://www.hillspet.dk/products/product.aspx?pid=54&packform=Can

http://www.royalcanin.dk/Hund-61.aspx?ProductID=PROD184

 

Fordelen er at det er meget flydende så katten kan slikke det i sig. Det er osse meget appetitligt men hvis katten ikke vil spise kan man give det i en sprøjte. Og da det er meget rigt ernæringsmæssigt har katten ikke brug for at spise meget.

 

 

Hej :)

 

Super tak.. jeg fandt svar på "hjertesyg" mad.

 

Mkh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Først og fremmest - tusind tak for alle jeres svar! Det er virkelig sødt af jer.. Det hjælper rigtig meget.

 

@ Joann: Den har ikke haft problemer med maven før. Det har faktisk aldrig fejlet noget i de 4 år jeg har haft den. Længen har ikke undersøgt afføring. Han kiggede den i munden og undersøgte maven, hvor han umiddelbart ikke kunne mærke noget. Herefter indlagde han den, hvor den gennemgik en væskebehandling.

 

I går var den på toilet en enkelt gang. Små hårde kugler. Den sover hele tiden. Stor set 24 timer i døgnet. I går aftes var jeg på apoteket og hente en kanyle så jeg kunne få noget væske i den. Det virker som om den har svært ved at synke? Det siger "sjove" lyde når jeg tvinger den til at drikke.

 

Til morgen har jeg fået den til at spise en "katte-stang". Dem fra Vitakraft i meget små bidder. Den plejer at ELSKE dem. Jeg har lige forsøgt igen, katten kommer glædelig, men efter første bid, er det ligesom, at det opgiver. Jeg har også slagt mærke til at den slikker sig utroligt meget om munden. Måske er det fordi den er tør eller har ubehag?

 

@Eva: Okay, tak for dit svar. Var bange for at det var fordi den ikke kunne lide det, men lige pt. gør den det også ved alt.

Jeg har fulgt det råd og købt tun i vand. Most det med ekstra vand og det ville den faktisk gerne spise. Ikke så meget - men en lille smugle!

 

Desuden har den spist lidt tørkost. Dog tygger den det og så "falder" det knuste tørkost ud af munden igen, så jeg ved desværre ikke hvor meget den får ned og det virker svært.

 

@Mis78: Tak for det gode råd. Jeg prøver at høre dyrlægen i morgen.

 

 

Endnu engang tak for alt hjælpen. Jeg er stadig meget bekymret. Ringer til min dyrlæge i morgen og hører det videre forløb.

 

Er der nogen af jer som har prøvet lignede? Jeg tænker mest på, at få katten retur og så kan det jo godt være svært, at "få den i gang" igen. Kan ikke finde ud af om jeg er for bekymret eller om jeg bare skal have mere tålmodighed.

 

Skulle jeg evt. prøve en Micolax mere så det kan komme på toilet.

 

Ha en dejlig søndag,

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du kigget ind i munden på den...? Måske er der noget med tænderne...

 

Så fik jeg undersøgt den i munden. Set ser ganske fint ud.

 

Jeg har fået givet den en del vand med kanylen i dag, den har spist en "katte-stang" og en lille smugle tun i vand. Dog har den endnu ikke været på toilet. Håber den kommer det i løbet af i nat.

 

Ringer til dyrlægen i morgen og hører hvad han anbefaler.

 

Endnu engang tak for alt hjælpen alle sammen. Jeg holder jer opdateret ;-)

 

Har for øvrigt lagt et billede af den på min profil. Det er taget en dag hvor den var i bad. Det er en skøn blanding, to forskellige farver øjne, stumphale og meget lille (2,9 kg). Det hedder for resten Kath.

 

God aften

Link til kommentar
Del på andre sites

Først og fremmest - tusind tak for alle jeres svar! Det er virkelig sødt af jer.. Det hjælper rigtig meget.

 

@ Joann: Den har ikke haft problemer med maven før. Det har faktisk aldrig fejlet noget i de 4 år jeg har haft den. Længen har ikke undersøgt afføring. Han kiggede den i munden og undersøgte maven, hvor han umiddelbart ikke kunne mærke noget. Herefter indlagde han den, hvor den gennemgik en væskebehandling.

 

I går var den på toilet en enkelt gang. Små hårde kugler. Den sover hele tiden. Stor set 24 timer i døgnet. I går aftes var jeg på apoteket og hente en kanyle så jeg kunne få noget væske i den. Det virker som om den har svært ved at synke? Det siger "sjove" lyde når jeg tvinger den til at drikke.

 

Til morgen har jeg fået den til at spise en "katte-stang". Dem fra Vitakraft i meget små bidder. Den plejer at ELSKE dem. Jeg har lige forsøgt igen, katten kommer glædelig, men efter første bid, er det ligesom, at det opgiver. Jeg har også slagt mærke til at den slikker sig utroligt meget om munden. Måske er det fordi den er tør eller har ubehag?

 

@Eva: Okay, tak for dit svar. Var bange for at det var fordi den ikke kunne lide det, men lige pt. gør den det også ved alt.

Jeg har fulgt det råd og købt tun i vand. Most det med ekstra vand og det ville den faktisk gerne spise. Ikke så meget - men en lille smugle!

 

Desuden har den spist lidt tørkost. Dog tygger den det og så "falder" det knuste tørkost ud af munden igen, så jeg ved desværre ikke hvor meget den får ned og det virker svært.

 

@Mis78: Tak for det gode råd. Jeg prøver at høre dyrlægen i morgen.

 

 

Endnu engang tak for alt hjælpen. Jeg er stadig meget bekymret. Ringer til min dyrlæge i morgen og hører det videre forløb.

 

Er der nogen af jer som har prøvet lignede? Jeg tænker mest på, at få katten retur og så kan det jo godt være svært, at "få den i gang" igen. Kan ikke finde ud af om jeg er for bekymret eller om jeg bare skal have mere tålmodighed.

 

Skulle jeg evt. prøve en Micolax mere så det kan komme på toilet.

 

Ha en dejlig søndag,

 

Kenneth

 

Det du beskriver kunne fa mig til at tænke på et problem med fordøjelsen. Den har fået microlax hvilket for mig vil sige at dyrlægen mistænker en forstoppelse og det du siger med at dens afføring er små hårde kugler kunne minde om en forstoppelse. Nar de er forstoppede er de rigtig apatiske og spiser ikke.

 

Det at den har svært ved at synke kan komme fra en irritation i halsen eller i maven. jeg har også oplevet med min at hun "tygger" og at tørkosten falder ud af munden igen.

 

Du har ret i at ville tage kontakt til dyrlægen i morgen. Da den var indlagt blev der da lavet en røntgenbillede for at se hvad der sker i maven. Hvis det ikke bliver bedre hurtigt, kunne det også være en god idé at fa taget en blodprøve.

 

Det lyder dog positivt at den har spist lidt og trods alt viser interesse for at spise.

 

Håber Kath hurtigt får det bedre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det du beskriver kunne fa mig til at tænke på et problem med fordøjelsen. Den har fået microlax hvilket for mig vil sige at dyrlægen mistænker en forstoppelse og det du siger med at dens afføring er små hårde kugler kunne minde om en forstoppelse. Nar de er forstoppede er de rigtig apatiske og spiser ikke.

 

Det at den har svært ved at synke kan komme fra en irritation i halsen eller i maven. jeg har også oplevet med min at hun "tygger" og at tørkosten falder ud af munden igen.

 

Du har ret i at ville tage kontakt til dyrlægen i morgen. Da den var indlagt blev der da lavet en røntgenbillede for at se hvad der sker i maven. Hvis det ikke bliver bedre hurtigt, kunne det også være en god idé at fa taget en blodprøve.

 

Det lyder dog positivt at den har spist lidt og trods alt viser interesse for at spise.

 

Håber Kath hurtigt får det bedre.

 

Hej :)

 

Jeg er helt enig.

 

kh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen alle sammen,

 

En lille status. Kath har spist en del tun (i meget vandt) i løbet af natten. Det er jo et godt tegn. Den var også mere som Kath i morges. Legede og morgenhyggede i stedet for at sove.

 

Jeg har snakket med lægen og aftalt, at hvis den igen har spist når jeg kommer hjem kl. 16, så går det den rigtige vej. Hvis ikke, tager jeg til dyrlæge i morgen tidlig.

 

Ha en dejlig dag alle,

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej, hvordan går det med Kath ?

 

Hej Mis78,

 

Det går meget bedre. Det har været meget mere sig selv - og i går spiste den en hel underkop med tun i vand. Og den spiste lidt igen her til morgen. Dog har den ikke været på toilet endnu, og det begynder at bekymre mig. Håber den kommer på kattebakken i løbet af dagen.

 

Jeg giver den stadig kattemalt og vand med kanyle. Den drikker også lidt selv - ved ikke helt hvor meget, så jeg gør det for at være sikker. Jeg arbejder jo i hverdagene, så jeg havde ikke så meget øje på den i går, men vandskålen så urørt ud.

 

Jeg har haft dyrlægen med på råd -og hvis den ikke kommer på wc i løbet af dagen, må vi tage den derfra, men det virker som om den er på vej til at få det godt igen. Det håber jeg meget.

 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal købe noget at de specielle mad eller penicillin til den?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Graupner :)

 

Go ide m. det specielle mad, så har I også lidt at skifte m. og det mad Mis78 anbefaler, er rigtig go mad, den "syge" kat, ikke skal bruge så meget energi på at spise og fordøje..

 

kh.

 

Hej - Prøvede at ringe til dyrehandleren, men det er åbenbart kun dyrlægen som kan sælge den type mad. Kath har ikke rigtig spist noget i løbet af dagen. Et par bidder tun her til aften.

 

Så i morgen tidlig tager jeg atter til lægen - vil gerne have lavet en rynken.

 

God aften,

 

Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Rigtig go ide :)

 

Maden kst. omk. 20,- for en lille dåse.. Men det er det vær.

Et godt råd Graupner, maden er ½ dyr, syntes vi, så hvis man kan få det m. tun smag (som han godt kan li), så prøv det og køb ikke for meget, hvis han ikk kan li det..

Det kan også godt være en go ide at blande maden m. en smule lunt vand, så han bare skal slikke det i sig..

 

Mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mis78,

 

Det går meget bedre. Det har været meget mere sig selv - og i går spiste den en hel underkop med tun i vand. Og den spiste lidt igen her til morgen. Dog har den ikke været på toilet endnu, og det begynder at bekymre mig. Håber den kommer på kattebakken i løbet af dagen.

 

Jeg giver den stadig kattemalt og vand med kanyle. Den drikker også lidt selv - ved ikke helt hvor meget, så jeg gør det for at være sikker. Jeg arbejder jo i hverdagene, så jeg havde ikke så meget øje på den i går, men vandskålen så urørt ud.

 

Jeg har haft dyrlægen med på råd -og hvis den ikke kommer på wc i løbet af dagen, må vi tage den derfra, men det virker som om den er på vej til at få det godt igen. Det håber jeg meget.

 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal købe noget at de specielle mad eller penicillin til den?

 

Hej Kenneth,

 

Det ville være en rigtig god idé med et røntgenbillede for at se om der sidder noget fast et eller andet sted der gør at hun ikke rigtig vil spise og kan komme på bakken. Det er som sådan ikke unormalt at hun ikke går på toilettet hvis hun ikke har spist så meget de seneste dage men på den anden side skal man jo også være sikker på er der ikke sidder noget forstoppelse i tarmene eller andet sted, kun røntgen kan give svaret på det. I tilfælde at at hun er forstoppet er kattemalt fint med i sværere tilfælde er det ikke altid nok.

 

En kat drikker fra naturens side meget lidt så jeg tror det er normalt at du oplever at hendes vandskål ser urørt ud men det er fint at du giver hende vand med en sprøjte så hun ikke bliver dehydreret.

 

Du skal kun give penicillin hvis dyrlægen anbefaler det. Sådan som jeg ser det er der lige nu ingen grund til at give hende det. Jeg ville satse mere på den specielle mad. Det er godt at hun vil spise tun. Katte har nemlig slet ikke godt af at gå for lang tid uden mad, deres lever kan tage skade og det er meget alvorligt. Men tun indeholder ikke alt det hun har brug for, det er for ensidigt og for salt. Det er bedre end ingenting men det specielle foder ville være endnu bedre.

 

Hills AD og Royal Canin Recovery, det foder jeg talte om, kan kun fås hos dyrlægen. Det fås kun med en smag det er ikke som andet foder hvor man kan få med tun, kylling osv. Men det er virkeligt MEGET appetitligt da min kat var rigtig syg og absolut ikke ville spise noget var det bare det eneste hun ville røre og da det er flydende kunne hun bare slikke det i sig. Som Tina siger kan du prøve at lune det i mikroovnen eller i vandbad. For katte er det ikke så meget smagen det handler om men lugten og når man varmer maden op kommer det til at dufte af mere, og det er et trick man også kan bruge til almindeligt vådfoder hvis ens kat ikke er så vild med det.

Redigeret af mis78
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Tilføj...