Hop til indhold

Hjælp, giv et råd


Chris90

Recommended Posts

hmm jeg er i en rigtig træls situation synes jeg selv..... og ved sgu ikke lige hvordan jeg skal takle det, så er nødt til at bede om jeres råd alle folkene herinde..

jeg er gravid og er 22 uger henne.

sagen er den at min kæreste og jeg har 2 hunkatte... og som folk jo ved, må en gravid ikke skifte en kattebakke, så det gør min kæreste (det har indtil graviditeten været mig, da min kæreste ikke gider og ikke kan tage sig sammen til det).. nu er problemet bare det, at han mener det er nok med en gang om ugen.. hvilket det jo selvfølgelig ikke er, da vi har 2 katte. vi har en lukket bakke, og bruger grus der klumper, og vi har en skovl, dvs han jo bare skal rense den hver dag og så skifte den en gang om ugen, men det mener han er noget fis....

vi har haft uendeligt mange skænderier over det, vi har sågar været ved at gå fra hinanden over det, da jeg mener han må mande sig op og tage sit ansvar (den ene kat er sgu hans egen, den anden er min), hvilket betyder at grundet de her skænderier, er jeg blevet "bange" for at minde ham om at den skal skiftes.. (han gør det IKKE af sig selv, heller ikke selvom den stinker ad helveds til), og jeg er bare træt af at kattene tisser på gulvet ved siden af bakken fordi den er beskidt (det har de aldrig gjort før, og de er begge sunde og raske, så jeg mener det er fordi den er beskidt de gør det), især fordi han straffer dem når de gør det (ligesom vi straffer dem når de hopper på bordet osv, ikke noget vildt, men de skal jo ikke straffes for at fortælle at bakken er klam)....

hmm så nu er det jeg tænker, at jeg bliver sindssyg i hovedet hvis det skal fortsætte i 5 mdr endnu, (at komme af med dem er ikke en mulighed, da jeg ikke vil af med min kat bare fordi han ikke vil skifte deres bakke!!)..

så tror i der sker noget på nuværende tidspunkt ved at jeg selv begynder at skifte den?

jeg har skiftet kattebakke siden jeg var 7 år, og altid spist rødt kød, så tror på at hvis jeg skal have den der bakterie, så har jeg den allerede i kroppen, og den skader jo kun hvis man får den MENS man er gravid..

jeg kan umiddelbart ikke selv se andre løsninger..

jeg har fået en masse andre til at fortælle ham at den skal gøres ren oftere, men det hjælper ikke.. han er ligeglad.. og er af den holdning at hvis jeg er urilfreds med det han gør, må jeg sgu gøre det selv...

så folkens, what to do???

sorry det blev lidt langt, håber i har læst med så langt og vil give mig et råd i denne kattepine, for jeg synes det er mega træls..

Christina

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera
tror i der sker noget på nuværende tidspunkt ved at jeg selv begynder at skifte den?

 

Nej. Tøm de bakker. Vask hænder efter tømning og/eller brug handsker.

 

Gravide må godt tømme bakke. Fordi der er en minimal risiko (for dem, der ikke allerede har haft toxoplasmose og dermed er immune, hvilket lægen kan teste) tager gravide for en sikkerheds skyld nogle enkle forholdsregler (som vi vel i øvrigt alle gør - gravide eller ej) og vasker hænder efter bakketømning, og så er der jo altså også opfundet gummihandsker.

 

For det første: Medmindre kattene er udekatte eller bliver fodret med råt kød, er det usandsynligt, at de er bærere af den parasit, der kan give toxoplasmose.

 

For det andet så kan katte - hvis de får den parasit - kun få den én gang i sit liv.

 

For det tredje så udskiller den i så fald kun æggene i én måned.

(altså ret usandsynligt at kattene overhovedet udgør nogen smitterisiko)

 

… og for det fjerde skal lorten ligge i minimum 24 timer inden parasitæggene modnes og kan give sygdommen

 

Redigeret af redaktørgruppen

 

Redigeret af holsen
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Christina

 

Tillykke med maven :)

 

Som sagt, du kan sagtens tømme kattebakken, uden at der sker noget.

Herhjemme tømmer jeg 3-4gange om dagen, men her er så også 7 katte, pt bruger de 5katte bakken,

da den ene er syg og ikke kan komme ud, de andre 4 er indekatte.

 

oO ( der er sku et eller andet med mænd og kattebakker hehe, min han nægter at tømme herhjemme ) Oo

 

Henriette

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henriette.

tak for det, vi er meget lykkelige :)

 

ja der er noget med de mænd og de bakker der hehe, men dem om det.. her er det bl.a. fordi han synes den lugter, men det vil den jo ikke gøre i samme grad hvis man gør det oftere (og ja lort lugter jo, det er lidt meningen :P ) ringer til lægen i dag og hører om jeg kan få taget en blodprøve, som viser om jeg har haft den parasit eller ej, og så må jeg lige snuppe nogle gummihandsker fra jobbet og så selv igang med den bakke der..

tak for dit svar :)

Christina

Link til kommentar
Del på andre sites

Pyha det må være hårdt at skulle kæmpe med manden og simple ting som kattebakken, som de andre skriver - på med gummihandskerne !

 

En tur under bruseren... gisp... jeg har aldrig hørt noget lignende...

 

Katte kan overhovedet forstå sammenhænget mellem det de har gjort og bruseren. Hos mig virker et højt "NEJ"...Fysisk afstraffelse duer ikke på katte, eller nogen som helst andre levende væsender... Min killing fatter ikke hvorfor jeg råber nej, så ham flytter jeg samtidig (mange gange om dagen :))

Link til kommentar
Del på andre sites

bornholmeren: her får de en lille skylle under bruseren, og tror godt de forstår det, for de stopper med det de bliver straffet for, ellers har jeg en forstøver som jeg lige puster efter dem med, det virker super godt.. (det er laangt fra hver dag de får noget som helst) et nej virker ikke rigtig her med mindre vi råber højt og det magter jeg ikke 20 gange på en halv time (som det er når den lille først kommer igang med unoderne) men det er kun ved de rigtig slemme ting de får vandet, ellers er det bare en tur med nakke skindet og så hen i et andet sted i rummet eller sådan noget :) intet vildt..

Link til kommentar
Del på andre sites

bornholmeren: her får de en lille skylle under bruseren, og tror godt de forstår det, for de stopper med det de bliver straffet for, ellers har jeg en forstøver som jeg lige puster efter dem med, det virker super godt.. (det er laangt fra hver dag de får noget som helst) et nej virker ikke rigtig her med mindre vi råber højt og det magter jeg ikke 20 gange på en halv time (som det er når den lille først kommer igang med unoderne) men det er kun ved de rigtig slemme ting de får vandet, ellers er det bare en tur med nakke skindet og så hen i et andet sted i rummet eller sådan noget :) intet vildt..

En forstøver lige midt i ugerningen, det skulle være okay...

 

Et godt råd hvis man ikke vil have katten til at færdes et bestemt sted er - dobbeltklæbende tape..

 

Katte HADER når poterne klistre fast og prøver kun få gange, så stopper de. Jeg beklædte en papplade og lagde den på det kriminelle sted og det hjalp hurtigt.. Lige som de blev ved med at krasse på min soveværelses dør, så satte jeg pladen opad døren nogle dage og så var det problem løst... Senere er jeg flyttet og nu sover alle tre hos mig om nattet :D :D :D

Link til kommentar
Del på andre sites

bornholmeren: her får de en lille skylle under bruseren, og tror godt de forstår det, for de stopper med det de bliver straffet for, ellers har jeg en forstøver som jeg lige puster efter dem med, det virker super godt.. (det er laangt fra hver dag de får noget som helst) et nej virker ikke rigtig her med mindre vi råber højt og det magter jeg ikke 20 gange på en halv time (som det er når den lille først kommer igang med unoderne) men det er kun ved de rigtig slemme ting de får vandet, ellers er det bare en tur med nakke skindet og så hen i et andet sted i rummet eller sådan noget :) intet vildt..

 

Det lyder som nogen ualmindeligt uartige katte du har, mine gør sjældent noget der er "rigtig slemt" og slet ikke noget de som sådan skal straffes for, hverken med vand eller nakketræk. Hvad er det de gør som er så slemt? (udover at tisse på gulvet, men det har du jo selv forklaringen på)

Hvis de alligevel gør et eller andet uhensigtsmæssigt, kan du fjerner dem fra det de er i gang med (f.eks spise en plante) og siger nej

Redigeret af 3kærlighedskatte
stavefejl
Link til kommentar
Del på andre sites

nja det kun den ene, og det er en killing, så den prøver grænser af.. den æder planter, graver i dem, bider ledninger som vi har mange af, og det skal den sgutte, kradser kløer i højtaleren når brættet står ved siden af, kradser i tapetet, leger med maden og kattegruset så vi har det overalt (også i sengen og på bordene), jagter den store mis, hopper på køkkenbordet (den synes det er bedst at sidde ved siden af komfuret når vi laver mad, nej tak!), og ja kunne blive ved, hun bliver hele tiden bedre, og visse ting er hun holdt op med, efter hun fik vand, andre ting får hun stadig en skyller af (ikke at hun iøvrigt er bange for vand overhovedet, hun elsker at være ude i bruseren sammen med os når vi er i bad).. og et simpelt nej er hun lidt ligeglad med til tider,(hun får altid en advarsel og et højt nej inden hun får vandet)

Link til kommentar
Del på andre sites

nja det kun den ene, og det er en killing, så den prøver grænser af.. den æder planter, graver i dem, bider ledninger som vi har mange af, og det skal den sgutte, kradser kløer i højtaleren når brættet står ved siden af, kradser i tapetet, leger med maden og kattegruset så vi har det overalt (også i sengen og på bordene), jagter den store mis, hopper på køkkenbordet (den synes det er bedst at sidde ved siden af komfuret når vi laver mad, nej tak!), og ja kunne blive ved, hun bliver hele tiden bedre, og visse ting er hun holdt op med, efter hun fik vand, andre ting får hun stadig en skyller af (ikke at hun iøvrigt er bange for vand overhovedet, hun elsker at være ude i bruseren sammen med os når vi er i bad).. og et simpelt nej er hun lidt ligeglad med til tider,(hun får altid en advarsel og et højt nej inden hun får vandet)

Jeg har også en killing og kan fortælle dig at det er totalt normal killingadfærd.. De andre katte som er her i huset har jeg fået som ungkatte netop for at undgå at de gynger i gardinerne - som jeg kalder det... Sofus er 5½ måned og en rigtig sprællemand, han er så sjov men han laver også alle mulige tossestreger, men det er hans måde at udforske verden på, det er ikke som han prøver grænser eller er fræk, det er simpelthen sådan killinger er... Det meste af det stopper jo når det bliver voksne :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Herhjemme må kattene alt. Stort set alt. Har kun nogle få regler. Ingen katte på køkkenbordet - når jeg ser det. Hopper de op alligevel bliver de "smidt" ned igen, jeg behøver faktisk slet ikke sige noget til dem længere, et blik er nok. Ingen katte på bordene når der står mad, selv killingerne ved dette, uden nogen form for straffe, kun at blive "smidt" ned hvis de går op. Har en reol hvor jeg vil have nips ting på, der ved de også de ikke må gå.

Mine katte skal ikke være bange for borde, da det så kan give flere problemer ved dyrlægen, til udstillinger osv. hvor de skal op at stå på et bord.

 

 

Nå ja, jeg har en masse killingestreger her i huset, og elsker det simpelthen. Havde et kuld i sommers, derudover 12 plejekillinger :) Beholdte en af mine egne killinger selv, har fået en siden, som ingen vil have, har købt to racekatte siden. Haft plejekilling nr. 13 og har nu nr. 14. Bliver jeg aldrig træt af killingestreger - nix elsker det.

Udover plejekillingerne har jeg fast 4 killinger til de bliver omkring et år.

Link til kommentar
Del på andre sites

admin: vil nu ikke mene at tinkaveras tone var særlig sober, det ligner da ikke noget at gå til personligt angreb på en man ikke kender?

 

bornholmeren: ved godt det er killingeadfærd, men hun skal bare lærer reglerne herhjemme.. det går jo ikke at vi har jord overalt, eller at hun spiser vores mad, eller ødelægger vores dyre ting... og min anden kat kunne vi sagtens opdrage da hun var killing, hun ved nu præcis hvad hun må og ikke må..

 

henriette: herhjemme må de bestemt ikke alt.. de skal have lov at være katte, de har adgang til leg (det kun den ene der leger), vi leger med den eller hun gør det selv, vi har legetøj overalt, de må komme ud på vores teresse (de går ikke ned af trapperne til gaden da de er bange for højder), de får lov at være i vindueskarme så de kan kigge ud, når nu de ikke ser så meget udendørs ellers, de må ligge og sove på vores kommoder osv.. men borde er forbudte (eller dem i køkkenet, for vores skrivebord skal de hen over for at komme til vinduet, og det må de gerne ligge på også), planter er forbudte (også fordi jeg ikke ved om de er giftige eller ej), højtalere er forbudte, ellers tror jeg egentlig ikke der er så meget.. jo tapetet skal hun holde sig fra, men det er vidst egentlig meget normalt for de fleste hjem?

ved ikke lige hvad du mener med det sidste indlæg du skriver? :)

Redigeret af holsen
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Chris90, jeg har haft mange katte i årenes løb, min erfaring har været at jo mere man "straffer" en kat, jo mere stressede og forvirrede kan den blive og man kan bla. se det på at de gnaver i ledninger og planter, de kan også gå hen og blive urenlige.. jeg syntes det skal være hyggeligt og dejligt m. en kat i familien, men ikke et problem, om jeres katte lære noget af jeres opdragelses metoder, skal jeg ikke kunne sige men det lyder ikke hyggeligt.. sorry.. :) jeg prøver at være stille og rolig men bestemt omk. mine to katte, m. god bider og afledning m. leg, kommer man meget langt. Mvh. Tina, mor til 4 børn og to store katte. <3

Link til kommentar
Del på andre sites

tn.paradis: det heller ikke helt meningen det skal være hyggeligt, men de ved godt når de har gjort noget forkert, og de er begge efterhånden begyndt at stoppe når vi siger nej.. den lille (5½mdr) er lidt længere om det, men hun får også "længere snor" end den store fordi hun jo er killing...

rigtigt at man kommer langt med leg, men legetøjet (uanset art, farve, form, str, lyde osv) mister bare hurtigt interessen og ledninger bliver sjove igen.. og vi har mega mange ledninger (ps3, 2 tv'er, 2 dvd'er, vhs, 3 pc'er, + lamper og diverse), som ikke kan skjules eller gemmes væk, og dem skal hun jo ikke lege med... men vi køber nyt legetøj af og til, hun får gamle sokker, snore, hårelastikker osv.. men der går 2 min, så ligger det under sofaen eller andet møbel, (som skal trækkes ud for at komme derind) og hvem gider gøre det 50 gange på en dag? :)

dyrlægen sagde det var normalt at en killing gnaver i planter og sådan, men at man selvfølgelig ikke skulle lade den gøre det.. :)

(har iøvrigt forsøgt mig med kattegræs da de jo ikke kommer ud, men virkede heller ikke)

og er enig i at det skal være hyggeligt at have kat, og det er det også helt bestemt... (det også hyggeligt at have børn, men der er jo altid stunder hvor der er problemer?) mine katte er super forkælede, de får den mad de ønsker, de ligger helst i vores dyner og sover, og vi viger af og til pladsen i sengen og må rykke tæt sammen fordi de ligger og sover, den store elsker at putte under min dyne (ligge i ske med mig) hele natten, hvilket hun som regel for lov til, vi sørger for at deres klør ikke er for lange og vi børster dem (trods det at de er korthårede, men de elsker det), de får børstet tænder, og generelt kælet, nusset og kløet når det passer dem... :)

blev lige lidt langt... mvh Christina, snart mor til 1, og 3 katte (den ene bor dog hos min mor, da den ikke er egnet som indekat)

 

Redigeret af redaktørgruppen

Redigeret af holsen
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...