Hop til indhold

Kærlige(?) næsten bid


Murki

Recommended Posts

Er det normal adfærd?

Min mand og jeg har en kat på ca. 9 måneder. Vi fik ham for 3 måneder siden og han er kastreret. Især jeg har et problem om natten. Katten sover, putter og hygger hos os i sengen, - oftest ved siden af min hovedpude. Det er det meste af tiden rigtigt hyggeligt, men…

Når vi (katten og jeg) ligger og hygger, begynder han at slikke mine hænder, ansigt og hår, og det er selvfølgelig også dejligt med lidt ”pelspleje”, men så sætter han tænderne i mig. Han bidder ikke, men sætter tænderne i uden at bide til og ligger helt stille (mens han stadig spinder og spinder). Det gør nu ret ondt (!) selvom han ikke bider rigtigt.

Hvorfor gør han det?

De to forklaringer, jeg er stødt på ved at søge ”kat der bider” kan ikke bruges i mit tilfælde:

Det er ikke fordi han er legesyg og vil fange min hånd (leg føles anderledes og der bliver ikke leget med hænderne herhjemme). Det er heller ikke fordi han ikke gider kæle mere og siger fra (jeg kæler ikke med ham, - min hånd ligger helt stille og passivt ved siden af ham).

Kan nogen hjælpe mig? Er det en killinge ting han vokser fra?

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi fik ham, da han var ca. 6 måneder. Han kom direkte fra en familie hvor han boede med sin mor og sine to søskende. Min mand og jeg arbejder meget hjemmefra, så han er vant til selskab det meste af dagen. Han er social, nysgerrig og legesyg. Kælen er han også, - men så skal man gå til ham, han kommer ikke af sig selv for at blive kælet (kun om natten). Når man så kæler med han, nyder han det rigtig og det kan godt vare længe. Men han viser også klart, når han har fået nok (flytter sig lidt væk og ignorerer os) og så får han selvfølgelig lov at være i fred.

Min mand mener også at det er kærlige kilinge-mor nap, men jeg er i tvivl (jeg ved ikke så meget om katte) og det er temmelig irriterende (da det faktisk gør faktisk ondt).

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænkte det måske kunne have været hvis han var taget for tidligt fra sin mor. Men ikke i det her tilfælde.

 

Min egen hankilling gjorde det en overgang, hvor han om natten bed mig i næsen. Hvilket gør ondt. Som du sikkert ved. Jeg lærte ham sætningen; ondt på mor, så hver gang han høre det slipper han. Nu kan han kun finde på at nappe mig lidt, uden det gør ondt. Sætningen er også god når man leger voldsomt med en hankilling, han elsker virkelig at sloges med min hånd eller fod.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Jeg kan mærke på min Bruno, at når han bliver overkælen og begynder at holde fast om og slikke på min hånd, at det kan kamme over for ham, men indtil videre har jeg nået at stoppe kæleriet, inden det når så vidt.

 

Ellers vil jeg tro, at det kan hjælpe at pive højt STRAKS han sætter tænderne i. Og så stoppe kæleriet for en stund.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Begge de killinger vi fik fra 2010 gør også det der med de kærlige "nap" ting. De har også begge to været ved deres mor længe nok, så det er lidt underligt.

 

Især Truly er skrækkelig med det napperi... så jeg må være ved jeg også er meget nysgerrig efter om nogen ved noget omkring dette :)

 

Her prøver vi at klare det med at kæleriet blot stopper for en stund når hun gør det, og hvis hun er gået helt i selvsving, ja så bliver hun venligt med bestemt sat ned på gulvet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...