Hop til indhold

Kat får dårlig mave!


Mic90

Recommended Posts

Jeg har en sød lille Hellig Birma på ca 7måneder, han er blevet kastreret for ca 2 måneder siden.

Men problemet er hans mave, han får lynhurtigt tyndmave hvis man spiser mad fra lidle og fakta (det billige til 10-20kr) og når han får dårlig mave kan han ikke rigtig finde ud af hvornår han er færdig i bakken, og gør resten på gulvet eller ud i sin lange pels. :(

 

Så har været nød til at købe det dyre katte mad til 200kr for 1,5kg, og det virker på maven, men prisen er enormt høj for en studerende, er der nogle der kender et godt billigt mærke som ikke giver dårlig mave? :confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvilken slags mad? Billigt mad?

 

Jeg vil stadig til enhver tid anbefale dig at købe hos en dyrehandel, gerne RC, Iams, Hills, Arion, Orijon osv. Da der kun er de nødvendige ting i som katten har brug for. Og det er billigere i længden.

Jeg har syv katte, de spiser ca. 250-300gram RC om dagen tilsammen, derudover får de 400-800gram vådkost til sammen. Af vådkost bruger jeg Misses fra Bilka/Føtex og Lux fra Aldi.

Vådkost er vigtig til deres nyre, pga. de ikke selv drikker nok vand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har lige købt det der kitekat (der stod der var alle de vitaminer i de skulle bruge) så må vi se om hans mave kan tåle det.

Det med vådfoder, er det vigtigt? for Coco drikker ca 1dl dagligt, burde det ikke være nok til at der ikke skal vådfoder til? og han miauer når der ikke er mere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kitekat er dyre i længden, da de skal have mere om dagen. Har ikke lige læst på pakken, men er det lige som whikas er der sukker og farvestoffer i, som kattene ikke har godt af.

Så hellere Schnuki (staves) fra Aldi.

Vådfoder kan være rigtig vigtigt, og de fleste elsker det. Og så er det ikke så dyrt, 5,5kr for 400gram, som du med en kat kan dele ud på 4 dage.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Ikke underligt at kattens mave bliver dårlig, når den får så dårligt foder.

 

Jeg er enig i, at meget kattemad er urimelig dyrt, men når man har valgt at have kat, så er man selvfølgelig nødt til at fodre den ordentligt. Og man kan sagtens fodre ordentligt uden at blive ruineret.

 

Hvis du selv spiser kød, så undvær et par bidder af det, hver gang du tilbereder det, og giv det til katten (råt eller kogt). Det vil du ikke kunne mærke på kattemadsbudgettet :)

 

Af færdiglavet vådfoder er LUX fra Aldi det bedste køb til prisen. Jeg ville så aldrig gemme det mere end højst to døgn efter åbning - synes det hurtigt bliver ulækkert. (Tag maden ud af dåsen efter åbning, og kom det i plastikboks el. lign).

 

Kvalitetstørfoder fås ofte på tilbud i fx Petworld og Plantorama. Ca. 400 kroner for 10 kilo. Rigelig meget at have til at stå til én kat, men hvis du kender en anden katteejer kan I købe en sæk sammen og dele.

40 kroner for et kilo kattefoder er IKKE dyrt. Der er til mange måltider - hvor mange er afhængig af bl.a. kattens størrelse.

 

Hvis katten kan lide kogt fisk, så er frossen sejfilet sundt og billigt kattemad - fx 1-2 gange pr uge.

 

Der er også penge at spare hvis man handler på zooplus - dog ikke på småindkøb, da portoen er halvdyr.

 

PS: Hvis katten har sart mave, så tilvæn til nyt foder langsomt. Iams Hairball tørfoder er supergodt mod løs afføring (kan selvfølgelig ikke kurere tyndskid der skyldes sygdom eller parasitter).

 

 

"for Coco drikker ca 1dl dagligt, burde det ikke være nok til at der ikke skal vådfoder til? og han miauer når der ikke er mere".

 

Det er vel ikke vand, han mjaver efter? Dyr skal altid have adgang til vand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan godt se at 400kr for 10kg er billigt! :o Men så skal der også til at spares lidt sammen (men det er lille coco også værd :) )

Og kender desværre ikke andre der giver deres kat så dyrt mad end mig, for kender mange katteejere og deres klare sig helt fint med foder fra Lidl (uheldigt for mig).

Men ja det må jeg da gøre helt sikkert, det da det mindste man kan gøre (Købe ordentlig mad) ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvilken slags mad? Billigt mad?

 

 

Vådkost er vigtig til deres nyre, pga. de ikke selv drikker nok vand.

 

Må lige høre...er det videnskabeligt bevist eller er det egen erfaring? De katte jeg har haft har alle drukket rigtig meget og de har kun fået tørkost. To af mine katte har dissideret nægtet at spise vådkost og kun villet have tørkost. Der er kun en af mine katte der ikke har fået galoperende tyndskid - for at sige det mildt - af at spise vådkost. Men jeg har så erfaret at mad der er "billigere" i kvalitet og pris end whiskas og den der grønne fra bla. netto står meget lavt på mine kattes ønskeseddel. De har kun ville røre det hvis de var ved at omkomme af sult. Når min pengepung har haft det lidt bedre har jeg været ved dyrehandlen/dyrlægen og købe noget med noget mere kraft i. I længden er det ikke meget dyrere da det holder længere. Du lægger også meget mærke til det på antal af gaver i kattebakken, da der ikke er ret meget affaldstoffer i det mad fra dyrehandlen/dyrlægen.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

 

"for Coco drikker ca 1dl dagligt, burde det ikke være nok til at der ikke skal vådfoder til? og han miauer når der ikke er mere".

 

Det er vel ikke vand, han mjaver efter? Dyr skal altid have adgang til vand.

 

Rigtig gode forslag du kommer med og jow dyr skal have adgang til vand hele tiden, men de kan jo godt komme til at tømme den uden man har set det. Vores kat fortæller også hvis der mangler noget...ofte hvis de har udtømt deres lagre om natten og vi har den frækhed at sove for længe. Det er jo ikke noget den dør af at gå i en time uden vand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Må lige høre...er det videnskabeligt bevist eller er det egen erfaring? De katte jeg har haft har alle drukket rigtig meget og de har kun fået tørkost. To af mine katte har dissideret nægtet at spise vådkost og kun villet have tørkost. Der er kun en af mine katte der ikke har fået galoperende tyndskid - for at sige det mildt - af at spise vådkost. Men jeg har så erfaret at mad der er "billigere" i kvalitet og pris end whiskas og den der grønne fra bla. netto står meget lavt på mine kattes ønskeseddel. De har kun ville røre det hvis de var ved at omkomme af sult. Når min pengepung har haft det lidt bedre har jeg været ved dyrehandlen/dyrlægen og købe noget med noget mere kraft i. I længden er det ikke meget dyrere da det holder længere. Du lægger også meget mærke til det på antal af gaver i kattebakken, da der ikke er ret meget affaldstoffer i det mad fra dyrehandlen/dyrlægen.

 

Mine egne katte får RC tørkost, og har stort set intet i bakken, til trods for at her er 7 katte, de 5 bruger bakken og de sidste 2 foretrækker at gøre det udenfor. Derudover får de vådkost fra Misses (hvilket er sundere end whiskas) og Lux (varianterne uden sukker - gælder for både Misses og Lux).

Jeg følger opdrætteres råd, som har erfaringer med det.

 

Kan dog fortælle at jeg har haft to katte på pasning, som kun måtte få whiskas tørkost. Så de fik et rum for sig selv. Jeg har aldrig i mit liv tømt så en forfærdelig kattebakke, det ikke bare stank det var værre. Kunne knap holde til at være i rummet. Skiftede dem over på RC, og ja, nu kunne jeg sidde og snakke med dem også uden at besvime. Så billig mad kontra dyrt mad. De spiser også mere af det billige for at få de næringsstoffer som de skal have. Så i længden er det billigere at købe det dyre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Kan dog fortælle at jeg har haft to katte på pasning, som kun måtte få whiskas tørkost. Så de fik et rum for sig selv. Jeg har aldrig i mit liv tømt så en forfærdelig kattebakke, det ikke bare stank det var værre. Kunne knap holde til at være i rummet. Skiftede dem over på RC, og ja, nu kunne jeg sidde og snakke med dem også uden at besvime. Så billig mad kontra dyrt mad. De spiser også mere af det billige for at få de næringsstoffer som de skal have. Så i længden er det billigere at købe det dyre.

 

Jeg gav engang mine katte whiskas. Jeg syntes godt nok der var meget farve i maden, men tænkte at det gik nok... Så fik to af kattene eksem, små sår som startede ved halen og bevægede sig ud over katten... Jeg tænkte hvor det kunne komme fra, og da de ikke havde lopper måtte det jo stamme fra maden...

 

Jeg gik i gang med at læse deklerationer på kattemaden og det gik op for mig at alt det kattemad man køber i supermarked er lavet på kødaffald fra svin og ko og soyaproteiner... Jeg har sku aldrig set en kat spise en gris eller en okse eller soyabønner... Det gode kattemad fra dyrehandleren er lavet på kylling eller fisk og det passer jo noget bedre i fødekæden...

 

Jeg skiftede kosten ud og efter en månedstid var eksemen væk... længe efter arvede jeg en pose whiskas, og tænkte - det går nok - men fanme om ikke Leo fik eksem igen... ud røg det og det kommer aldrig inden for mine døre igen...

 

Det er selvfølgelig tørkosten jeg snakker om... jeg ved feks at Arion kun er lavet af ting som er egnet til menneskeføde, og det er da rart at tænke på :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst frksloth

Herhjemme bruger vi kun mad fra olivers eller Iams. Der har været en test af de forskellige foderprodukter og Iams er den suveræne vinder.

Ved at man bruger foder fra eksempelvis supermarkeder øger det altså risikoen for at dyrlægeregninger bliver flere (problemer med nyresten eksempelvis ) og vådkost er ikke et nødvendigt onde (her bruges det kun når de skal forkæles ekstre i weekender). Læs gerne bag på kosten du køber (nogle foderprodukter er produceret af MARS !! ) og der må ikke være binyrer i maden. Mad fra Olivers kan anbefales og det køres endda til døren :-) ( er lavet af ting selv jeg ville kunne spise )

Link til kommentar
Del på andre sites

Herhjemme bruger vi kun mad fra olivers eller Iams. Der har været en test af de forskellige foderprodukter og Iams er den suveræne vinder.

Ved at man bruger foder fra eksempelvis supermarkeder øger det altså risikoen for at dyrlægeregninger bliver flere (problemer med nyresten eksempelvis ) og vådkost er ikke et nødvendigt onde (her bruges det kun når de skal forkæles ekstre i weekender). Læs gerne bag på kosten du køber (nogle foderprodukter er produceret af MARS !! ) og der må ikke være binyrer i maden. Mad fra Olivers kan anbefales og det køres endda til døren :-) ( er lavet af ting selv jeg ville kunne spise )

 

Skulle hilse og sige fra mine katte at de to mærker røre de ikke! Nej, det er simpelthen ikke godt nok i følge dem. RC og FP21 så kan de leve, ellers sulter de sig selv. Vådmaden herhjemme består af Lux og Misses, to dåser om dagen, ca. 100gram til hver. Bestiller tørkosten fra England, så her leveres det også til døren og billgere end i butikkerne herhjemme :)

Er kun til dyrlæge med kattene hvis de har været oppe af sloges, altså mine fritløbere, hvilket sker tit, desværre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vil du have det godt/føle dig tilpas hvis du spiser hver dag pasta og ketchup? Nej. Vil din kat have det godt af og spise benmel,fedt,farvestoffer dagen lang. Nej. Vil du bruge mere tid ved dyrlægen på grund af det dårlige mad?JA. Der findes altså tilbud rundt omkring du kan få RC i en 12-15 kilo sæk til 400-450kr. Tror det er ligeså billigt som de "billige" mærker. :) Tror vi købte sådan en sæk i petworld.:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også haft svært v. At finde noget godt vådmad.. :D

Det skal indeholde det det skal og ikk noget andet, katten skal ku li det og prisen skal være "billig".

 

Sådan et forum som dette har været til KÆMPE indspiration.. :D

 

Mine katte VIL ha våmad, og har også fået whiskas men gidder det ikke mere, de ELSKER feline porta 21 men det må de jo ikke få ret meget af og det er HAMRENDE,dyrt..

 

Jeg har også prøvede kitkat oma. men de gidder ikk og ha det..

nu vil jeg prøve noget af det I forslår, det er så fedt at vende ting herinde for I har alle en masse goe ider til udfordringerne.. 1000 tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 7 months later...

Min erfaring er at det bedste er specialmærkerne fra Maxi Zoo bl.a. (Iams, Hills o.l) Af tørkost, som mine 3 primært får. Kattene er også meget vilde med tørfoder fra Aldi af mærket Kro-kat, jeg tror det indeholder noget nær det samme som de andre mærker, men er også relativt dyrt. Som en skrev er der meget at spare ved at købe de store sække, så kommer kg prisen ned på 40-50 kr og foderet rækker længere. Og på den lange sigt sparer i sandsynligvis en del dyrlægeregninger ved at give katten noget ordentligt foder

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...