Hop til indhold

Katten ødelægger vores søvn


Katla

Recommended Posts

Vi har 2 unge hankatte fra samme kuld, begge er blevet kastreret for ca 3 uger siden, og er lige knap 6 mdr gamle, indekatte og har kun været ude til dyrlæge.

 

Det er især efter dét vores ene kat er begyndt på sit piveri.

Som regel går den med os i seng, det gør de begge for det meste, man så begynder han at pive på et tidspunkt i løbet af natten/tidlig morgen, pive og pive og pive, går man ud til ham begynder han at spinde og gnubber sig op ad en, der mangler aldrig mad eller vand til dem, og det er heller ikke fordi kattebakken er fuld. Det lader heller ikke til at det er fordi han har ondt overhovedet.

Tager vi en eftrmiddagslur.. ja, så gør han det også dér nu..

Vi har læst at adfærden kan skyldes kedsomhed, og vi har da også observerede at den anden kat ikke er heeeelt så entusiastisk ang leg længere, men den er da stadig med på vilde jagter osv.

Vi har derfor prøvet at lave "underholdning" i form af papkasser med huller i, godbidder i, og i sidste uge har vi købt et stort kradsetræ til dem som vi overhovedet ikke havde råd til, men hvad gør man ikke for nattero..

(nu ligner vores hjem snart jeg ved ikke hvad..med katteting over det hele)

De er rigtigt glade for kradsetræet, men det har ikke haft nogen effekt på piveriet..

 

Desuden har vi prøvet at lade musik/fjernsyn kører inde i stuen når vi er gået i seng, og vi leger med dem hver aften for at de kan brænde lidt ekstra krudt af inden natten.

Det hjælper ikke.

 

Vi har en baby på vej her om tre uger, så vi er virkelig snart nødt til at finde på en løsning.. Vi er ved at gå ud af vores gode skind her..

Nu vil vi prøve, som jeg har læst fra en anden bruger herinde, at sørge for han ikke sover fra kl 17 om eftermiddagen og indtil vi skal i seng.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera
går man ud til ham begynder han at spinde og gnubber sig op ad en.

 

Jeg tror, at der foregår er, at han vil have jer ud af sengen og have kontakt ... og han har fundet ud af, at det opnår han ved at pive.

 

Sandsynligvis kan I løse problemet ved at lade være med at reagere, når han piver.

I skal være 100% konsekvente, og blive liggende, når han begynder på det piveri. (Måske kan det hjælpe jer at bruge ørepropper). Hvis I står op bare én gang ved piveri, bliver I slået tilbage til start.

 

En periode vil han måske pive endnu mere - for det plejer jo at virke, og så må man jo skrue en tand ekstra op for at få jer til at reagere. Men vær konsekvent og hold ud! Mit forsigtige gæt er, at det nok vil vare et par uger, inden han har fundet ud af at piveri ikke virker.

 

Piveri kan selvfølgelig skyldes andre ting, men prøv ovennævnte. Jeg håber det virker, så I får nattero.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Ja, I får nok nogle hårde nætter, for det er nemlig svært at ignorere. Jeg har vist også før skrevet, at man altid skal lytte til katte, fordi de som regel har ret. Meeeeen vi mennesker skal jo altså have vores søvn, så det er bare med at få brudt denne uvane.

En kat der bliver aktiveret og får kæl og kontakt i dagtimerne, er nok ikke helt så forsømt som han lader. Jeg synes det er rigtig fint med kradsetræer og papkasser osv (sådan ser der også ud her i huset :D)

 

Jeg sidder lige med bogen Træn Din Kat. Der er et eksempel med en kat, der havde fået opdraget sin ejer til at stå op og give ham tun hver nat. Efter blot et par nætter uden reaktion fra katteejeren holdt katten op med sin plagen. Man kan håbe, at det går lige så hurtigt for jeres vedkommende.

 

I bogen er der et fagudtryk for det jeg før nævnte med, at katten måske ville skrue ekstra op for balladen. Extinction burst kaldes det. Og der står også, at man IKKE skal give efter for det, for så er det først at katten finder ud af, at hvis bare den kører hårdt nok på, så lykkes det at få sin vilje.

 

Hold ud. Og held og lykke med projektet :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Der er et eksempel med en kat, der havde fået opdraget sin ejer til at stå op og give ham tun hver nat.

 

Haha :D

 

Indtil videre går det godt med at ignorer den.. og ja, som du siger så skruer den lige op balladen et stykke tid, men giver gerne hurtigt op derefter, han er heldigvis ikke så standhaftig, så det varer som regel ikke længere end 10 - 15 min efter hånden før han giver helt op..

 

Skønt :) Det giver os håb for at han snart vil holde helt op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Nå, så er han ikke helt så hurtig som katten i eksemplet fra bogen ;) Synes nu også at to nætter lød til at være usandsynlig hurtigt at få brudt en uvane.

 

I er seje, at I sådan holder stand. Jeg håber - og tror - du snart kan berette om en hel nat med ro :-)

 

(Nu er min Bjarne forresten begyndt at sidde og snakke og brokke sig nede i gangen, når han synes, vi er gået for tidligt i seng - hvilket vi IKKE er :S. Suk, de katte, de katte ... ).

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...